1
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VI. volebné obdobie
___________________________________________________________________________
K číslu : 1577/2014
1123a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1123) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní
_______________________________________________________________________________
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet ako gestorský výbor, podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov túto spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vyššie uvedeného vládneho návrhu zákona.
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1325 zo 17. septembra 2014 pridelila vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1123) týmto výborom Národnej rady Slovenskej republiky:
-Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet,
-Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky,
-Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti
-Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo.
II.
Gestorský výbor nedostal do začatia rokovania o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1123) stanoviská poslancov Národnej rady Slovenskej republiky podané v súlade s § 75 ods. 2 zákona NR SR č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
III.
K predmetnému vládnemu návrhu zákona zaujali výbory Národnej rady Slovenskej republiky tieto stanoviská:
1.Odporúčanie pre Národnú radu Slovenskej republiky návrh schváliť
-Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo (uzn. č. 119 zo dňa 24. septembra 2014)
2
2.Odporúčanie pre Národnú radu Slovenskej republiky návrh schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi
-Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet (uzn. č. 345 zo dňa 7. októbra 2014)
-Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky (uzn. č. 501 zo dňa 7. októbra 2014)
-Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti (uzn. č. 354 zo dňa 7. októbra 2014)
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených pod bodom III. tejto správy vyplynuli tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.K čl. I, 1. bodu
V doterajšom bode 1, § 2 písm. i) sa vypúšťajú slová „uvedeného v prílohe č. 6“.
Navrhovanou úpravou sa v prípade majetku, ktorý môže mať charakter osobnej potreby, ponecháva presný pomer v akom je možné ho zahrnúť do daňových výdavkov, ak sa využíva aj na súkromné účely. Určenie majetku, ktorý môže využívať daňovník aj na súkromné účely však vyplynie z konkrétnych podmienok a nebude už pevne ustanovený zákonom.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
2.K čl. I, 7. bodu
V doterajšom bode 7, § 5 ods. 3 písm. d) sa slová „prílohy č. 7“ nahrádzajú slovami „prílohy č. 6“.
Navrhovanou úpravou sa v prípade majetku, ktorý môže mať charakter osobnej potreby, ponecháva presný pomer v akom je možné ho zahrnúť do daňových výdavkov, ak sa využíva aj na súkromné účely. Určenie majetku, ktorý môže využívať daňovník aj na súkromné účely však vyplynie z konkrétnych podmienok a nebude už pevne ustanovený zákonom.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3.K čl. I, 10. bodu
Doterajší bod 10 znie:
„10. V § 8 sa odsek 1 dopĺňa písmenom n), ktoré znie:
„n) náhrada nemajetkovej ujmy,37ae) okrem náhrady nemajetkovej ujmy, ktorá bola spôsobená trestným činom.“.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 37ae znie:
37ae) § 13 ods. 2 Občianskeho zákonníka v znení neskorších predpisov.“.
3
Navrhovanou úpravou sa zavádza výnimka pre prípady zdanenia nemajetkovej ujmy, o ktorej bolo rozhodnuté podľa § 13 ods. 2 Občianskeho zákonníka, ale v nadväznosti na rozhodnutie trestného súdu.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4.K čl. I, 12. bodu
V doterajšom bode 12 § 8 ods. 5 písm. f) druhom bode sa za slová „obstaraním tejto nehnuteľnosti“ vkladajú slová „alebo úroky z účelového úveru na bývanie, ktorý v zmluvných podmienkach uvedené obstaranie tejto nehnuteľnosti“.
Uvedená úprava navrhuje rozšírenie možnosti uplatňovania úrokov aj z účelových úverov určených špeciálne na bývanie, pri ktorých preukázateľne zo zmluvných podmienok vyplýva presné určenie obstarávanej a teraz predávanej nehnuteľnosti (adresa, poloha bytu, podlahová plocha a pod.).
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5.K čl. I – nový bod
Za doterajší bod 18 sa vkladá nový bod 19, ktorý znie:
„19. V § 17 sa odsek 3 dopĺňa písmenom j), ktoré znie:
„j) inventarizačný prebytok odpisovaného hmotného majetku a nehmotného majetku zistený pri inventarizácií1) v zdaňovacom období, v ktorom bolo o ňom účtované vo výnosoch podľa osobitného predpisu1); tento prebytok sa zahrnie do základu dane počas doby odpisovania tohto majetku podľa § 26 a vo výške odpisu podľa § 27.“.“.
Doterajšie body 19 až 87 sa primerane prečíslujú.
V súčasnosti sa inventarizačný prebytok odpisovaného hmotného majetku a nehmotného majetku považuje za majetok vylúčený z odpisovania. V nadväznosti na postupy účtovania pre podnikateľov, podľa ktorých sa inventarizačný prebytok odpisovaného hmotného majetku a nehmotného majetku rozpúšťa do výnosov vo vecnej a časovej súvislosti so zaúčtovaním odpisov, sa uvedenou úpravou navrhuje aj na účely zákona o dani z príjmov považovať inventarizačný prebytok odpisovaného hmotného majetku a nehmotného majetku za odpisovaný majetok a zahŕňať ho do základu dane počas jeho doby odpisovania podľa § 26 zákona o dani z príjmov vo výške jeho daňového odpisu zahŕňaného do základu dane.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4
6.K čl. I, 26. bodu
V 26. bode, § 17 ods. 19 písm. a) sa vypúšťa čiarka za slovom „predpisu“.
Gramatická pripomienka.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť.
7.K čl. I, 26. bodu
V doterajšom bode 26, § 17 ods. 19 písm. d) sa číslo „10“ nahrádza číslom „20“.
Úpravou sa navrhuje zvýšiť limit na uznanie provízií za sprostredkovanie z 10 % na 20 %, a to predovšetkým z dôvodu, že provízie za sprostredkovanie vo výške viac ako 10 % sú bežnou súčasťou obchodného modelu.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
8.K čl. I, 26. bodu
V doterajšom bode 26 poznámka pod čiarou k odkazu 79b znie:
79b) § 47 zákona č. 43/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov.
§ 22 zákona č. 650/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov.
§ 4 písm. b) a § 6 12 zákona č. 186/2009 Z. z. o finančnom sprostredkovaní a finančnom poradenstve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 492/2009 Z. z. o platobných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
§ 4 zákona č. 203/2011 Z. z. v znení zákona č. 206/2013 Z. z.
Zákon č. 351/2011 Z. z. o elektronických komunikáciách v znení neskorších predpisov.“.
Navrhovanou úpravou sa spresňuje poznámka pod čiarou týkajúca sa subjektov, u ktorých vyplácané provízie nebudú limitované.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
9.K čl. I – nový bod
Za doterajší bod 26 sa vkladá nový bod 27, ktorý znie:
„27. V § 17 odsek 20 znie:
„(20) Súčasťou základu dane je aj nepeňažný príjem prenajímateľa, ktorý je vlastníkom veci prenajatej na základe nájomnej zmluvy alebo iného užívacieho vzťahu,80) (ďalej len „nájomná zmluva“) a to vo výške výdavkov vynaložených nájomcom alebo užívateľom podľa osobitného predpisu80) (ďalej len „nájomca“), po predchádzajúcom písomnom súhlase prenajímateľa, na technické zhodnotenie tejto veci nad rámec povinností dohodnutých v nájomnej zmluve80) a neuhradených prenajímateľom, a to v zdaňovacom období, v ktorom
a) bolo technické zhodnotenie uvedené do užívania, ak o hodnotu technického zhodnotenia vlastník prenajatej veci zvýšil vstupnú (zostatkovú) cenu tohto majetku,
b) došlo k skončeniu nájomnej zmluvy; nepeňažný príjem sa určí vo výške zostatkovej ceny, ktorú by malo technické zhodnotenie pri použití rovnomerného odpisovania (§ 27).“.
5
Poznámka pod čiarou k odkazu 80 znie:
80) Napríklad § 51, § 151n §151r, § 664 669 Občianskeho zákonníka v znení neskorších predpisov, § 6 zákona č. 116/1990 Zb. o nájme a podnájme nebytových priestorov v znení neskorších predpisov.“.
Doterajšie body 27 až 87 sa primerane prečíslujú.
Navrhovanou úpravou sa spresňujú práva a povinnosti vlastníka a nájomcu pri uzatváraní nájomnej zmluvy, podnájomnej zmluvy a inej zmluvy, ktorá oprávňuje užívať cudzí majetok. Zavádza sa na všetky tri pojmy legislatívna skratka „nájomná zmluva“ a následne sa upravujú povinnosti pri vykonaní technického zhodnotenia a opravy na majetku prenajatom na základe „nájomnej zmluvy“.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
10.K čl. I, 33. bodu
V doterajšom bode 33, § 19 ods. 2 písm. e) prvom bode sa za slovo „majetku“ vkladajú slová „v predchádzajúcich zdaňovacích obdobiach“.
V záujme spresnenia sa dopĺňa, že tzv. kilometrovné nie je možné uplatniť u takého motorového vozidla, ktoré v predchádzajúcich zdaňovacích obdobiach bolo zahrnuté do obchodného majetku a odpisované.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
11.K čl. I, 36. bodu
Doterajší bod 36 sa vypúšťa.
Doterajšie body 37 až 87 sa primerane prečíslujú.
Navrhovanou úpravou sa ponecháva pôvodné znenie, podľa ktorého si všetci daňovníci môžu uplatňovať spotrebu PHL vo výške 80 %.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
12.K čl. I, 37. bodu
Doterajší bod 37 znie:
„37. V § 19 sa odsek 2 dopĺňa písmenom t), ktoré znie:
„t) výdavky (náklady) na obstaranie, technické zhodnotenie, prevádzkovanie, opravy a udržiavanie majetku, okrem výdavkov na osobnú potrebu podľa § 21 ods. 1 písm. i), výdavkov súvisiacich s nehnuteľnosťami a zamestnávateľa, ktorý uplatňuje postup podľa § 5 ods. 3 písm. a), a to
1.vo forme paušálnych výdavkov vo výške 80 %, ak je tento majetok využívaný aj na súkromné účely, alebo
2.v preukázateľnej výške v závislosti od pomeru používania tohto majetku na zabezpečenie zdaniteľného príjmu.“.“.
6
Navrhovanou úpravou sa v prípade majetku, ktorý môže mať charakter osobnej potreby zavádza možnosť výberu medzi
1.paušálnym uplatňovaním výdavkov vo výške 80 %, ak je majetok využívaný aj na súkromné účely,
2.preukázateľnou výškou výdavkov v závislosti od skutočného využívania tohto majetku na súkromné, resp. osobné účely a podnikanie.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
13.K čl. I, 38. bodu
V doterajšom bode 38, § 19 ods. 3 písm. a) sa na konci pripájajú tieto slová:
„pričom neuplatnená časť ročného odpisu prenajatého hmotného majetku sa uplatní počnúc rokom nasledujúcim po uplynutí doby odpisovania hmotného majetku podľa § 26 ods. 1 do výšky príjmov z prenájmu,“.
Navrhovanou úpravou sa umožňuje výška daňového odpisu len do výšky príjmov z prenájmu, pričom neuplatnená (zostávajúca) časť daňových odpisov sa douplatňuje v nasledujúcich zdaňovacích obdobiach do výšky príjmov z prenájmu.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
14.K čl. I - nový bod
Za doterajší bod 38 sa vkladá nový bod 39, ktorý znie:
„39. V § 19 ods. 3 písm. e) sa za slovami „d) g)“ vypúšťa čiarka a slová „§ 23 ods. 2 písm. d)“.“.
Doterajšie body 39 až 87 sa primerane prečíslujú.
Ide o legislatívne spresnenie v súvislosti so zmenou zahrnovania inventarizačného prebytku odpisovaného hmotného majetku a nehmotného majetku do základu dane podľa § 17 ods. 3 písm. j) a zmenou vykonanou v § 23 ods. 2 písm. c) zákona o dani z príjmov.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
15.K čl. I – nový bod
Za doterajší bod 48 sa vkladá nový bod 49, ktorý znie:
„49. V § 21 ods. 2 písm. k) sa na konci pripájajú tieto slová:
„pri ktorej sa za daňový výdavok považuje obstarávacia cena len do výšky tvorby opravnej položky uznanej za daňový výdavok podľa § 20 ods. 10 až 12,“.
Doterajšie body 49 až 87 sa primerane prečíslujú.
Z dôvodu zamedzenia daňovým únikom boli vykonané úpravy v oblasti tvorby opravnej položky k pohľadávkam voči dlžníkom v konkurznom a reštrukturalizačnom konaní podľa § 20 ods. 10 zákona nadobudnutým postúpením, kedy
7
sa umožňuje ich tvorba najviac do výšky uhradenej obstarávacej ceny a v oblasti odpisu takýchto pohľadávok podľa § 19 ods. 2 písm. h) zákona, kedy sa ich odpis považuje za daňový výdavok najviac do výšky postupníkom uhradenej obstarávacej ceny pohľadávky. V nadväznosti na tieto úpravy sa navrhuje, aby aj v prípade opätovného postúpenia pohľadávky voči dlžníkovi v konkurze alebo reštrukturalizácii bola strata z tohto postúpenia daňovo akceptovaná len do výšky rozdielu medzi príjmom z opätovného postúpenia a opravnou položkou.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
16.K čl. I, 52. bodu
V doterajšom bode 52, § 21 ods. 2 písm. n) sa slovo „exspirácie“ nahrádza slovami „použiteľnosti alebo trvanlivosti“.
Ide o legislatívno-technické spresnenie.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
17.K čl. I, 53. bodu
V doterajšom bode 53, § 21a ods. 3 sa slová „zaisťovne alebo subjektom kolektívneho investovania79b)“ nahrádzajú slovami „zaisťovne, subjektom podľa osobitného predpisu79b) alebo lízingovou spoločnosťou,105b) ktorá v rámci svojho podnikania vykonáva finančný prenájom ako svoju rozhodujúcu alebo podstatnú činnosť“ a na konci doterajšieho bodu 53 sa dopĺňa tento text:
„Poznámka pod čiarou k odkazu 105b znie:
105b) § 1 písm. c) opatrenia Národnej banky Slovenska z 2. septembra 2014 č. 19/2014 o predkladaní výkazu faktoringovou spoločnosťou, spoločnosťou splátkového financovania alebo lízingovou spoločnosťou na štatistické účely (oznámenie č. 248/2014 Z. z.).“.“.
Navrhovanou úpravou sa rozširuje vymedzenie subjektov, u ktorých sa pravidlá nízkej kapitalizácie neuplatnia, o lízingové spoločnosti, ktoré v rámci svojho podnikania vykonávajú finančný lízing ako svoju rozhodujúcu alebo podstatnú činnosť.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
18.K čl. I – nové body
Za doterajší bod 56 sa vkladajú nové body 57 a 58, ktoré znejú:
„57. V § 23 ods. 2 sa vypúšťa písmeno c).
Doterajšie písmená d) a e) sa označujú ako písmená c) a d).
58. V § 24 ods. 2 sa slová „písm. e)“ nahrádzajú slovami „písm. d)“.
Doterajšie body 57 až 87 sa primerane prečíslujú.
8
Ustanovenie § 23 ods. 2 písm. c) sa vypúšťa v súvislosti so zmenou zahrnovania inventarizačného prebytku odpisovaného hmotného majetku a nehmotného majetku do základu dane.
Ustanovenie § 24 ods. 2 sa upravuje v nadväznosti na spresnenie práva a povinnosti vlastníka a nájomcu pri uzatváraní nájomnej zmluvy, podnájomnej zmluvy a inej zmluvy, ktorá oprávňuje užívať cudzí majetok.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
19.K čl. I, 57. bodu
V doterajšom bode 57, § 24 ods. 8 sa vypúšťajú slová „uvedeného v prílohe č. 6“.
Navrhovanou úpravou sa v prípade majetku, ktorý môže mať charakter osobnej potreby ponecháva presný pomer v akom je možné ho zahrnúť do daňových výdavkov, ak sa využíva aj na súkromné účely. Určenie majetku, ktorý môže využívať daňovník aj na súkromné účely však vyplynie z konkrétnych podmienok a nebude už pevne ustanovený zákonom.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
20.K čl. I, 63. bodu
V 63. bode (§ 26 ods. 8) sa slová „§ 26 ods. 1“ nahrádzajú slovami „odseku 1“.
Legislatívno-technická pripomienka upravuje znenie vnútorného odkazu.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť.
21.K čl. I, 71. bodu
V doterajšom bode 71, § 30c ods. 1 písm. b) sa za slovo „občanom“ vkladajú slová „členského štátu Európskej únie“.
Ide o legislatívne spresnenie v záujme nediskriminácie občanov členských štátov EÚ, ktorým podľa predpisov EU sme povinní priznať rovnaké právne postavenie v právnych vzťahoch ako občanom SR.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
22.K čl. I, 71. bodu
V 71. bode, § 30c ods. 6 sa slovo „riešenie“ vo všetkých gramatických tvaroch nahrádza slovom „realizácia“ v príslušnom gramatickom tvare.
Pripomienka zjednocuje pojmy použité v návrhu zákona (čl. I, 71. bod - § 30c).
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
9
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť.
23.K čl. I, 71. bodu
V 71. bode, § 30c ods. 6 sa slová „miesto trvalého bydliska“ nahrádzajú slovami „adresa trvalého pobytu“.
Pripomienka zosúlaďuje navrhovaný pojem s pojmami zaužívanými v platnom znení zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov (napr. § 32 ods. 6, § 39 ods. 2).
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť.
24.K čl. I, 71. bodu
V 71. bode, § 30c ods. 8 prvej vete sa za slovo „vývoj“ vkladá čiarka.
Gramatická pripomienka.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť.
25.K čl. I, 72. bodu
V 72. bode sa slovo „emailovú“ nahrádza slovom „e-mailovú“.
Gramatická pripomienka.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť.
26.K čl. I, 75. bodu
V doterajšom bode 75, § 35 ods. 3 písm. a) sa slová „prílohy č. 7“ nahrádzajú slovami „prílohy č. 6“.
Navrhovanou úpravou sa v prípade majetku, ktorý môže mať charakter osobnej potreby ponecháva presný pomer v akom je možné ho zahrnúť do daňových výdavkov, ak sa využíva aj na súkromné účely. Určenie majetku, ktorý môže využívať daňovník aj na súkromné účely
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
27.K čl. I, 82. bodu
V doterajšom bode 82, § 43 ods. 17 písm. a) prvom bode sa za slovo „starostlivosť“ vkladajú slová „alebo vykonáva závislú činnosť zamestnanca,“.
10
Spresnenie sa vykonáva z dôvodu, že nie každý zamestnanec poskytovateľa zdravotnej starostlivosti zároveň aj poskytuje zdravotnú starostlivosť (napr. riadiaci a administratívni pracovníci).
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
28.K čl. I, 82. bodu
V 82. bode, § 43 ods. 17 písm. b) úvodnej vete sa za slovo „štvrťroka“ vkladá čiarka a slová „v ktorom bolo nepeňažné plnenie poskytnuté,“.
Pripomienka konkretizuje navrhované ustanovenie v zmysle jeho zosúladenia s úvodnou vetou § 43 ods. 17.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť.
29.K čl. I, 85. bodu
V doterajšom bode 85, § 52zd odsek 1 znie:
„(1) Pri nájomných zmluvách s dojednaným právom kúpy prenajatej veci uzatvorených od 1. januára 2004 do 31. decembra 2014 sa použijú ustanovenia predpisu účinného od 1. januára 2015, okrem zmeny doby trvania týchto zmlúv, ktorú je možné vykonať len po vzájomnej dohode nájomcu a prenajímateľa v rozsahu vyplývajúcom zo skrátenia alebo predĺženia doby odpisovania hmotného majetku podľa § 26 ods. 1.“.
Spresňuje sa prechodné ustanovenie k novým pravidlám odpisovania hmotného majetku obstaraného formou finančného prenájmu a to konkrétne k nájomným zmluvám uzatvoreným do 31. 12. 2014. Podľa navrhovaného znenia sa podmienka minimálnej doby trvania nájomnej zmluvy, ktorá nesmie byť uzatvorená na dobu kratšiu ako 60 % doby odpisovania, nepoužije na zmluvy uzatvorené do 31. 12. 2014. Doba trvania zmlúv uzatvorených do 31. 12. 2014 sa však môže skrátiť alebo predĺžiť na základe vzájomnej dohody nájomcu a prenajímateľa.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
30. K čl. I, 85. bodu
V doterajšom bode 85, § 52zd ods. 2 sa slová „prílohy č. 1 a 6“ nahrádzajú slovami „príloha č. 1“.
Úprava v súvislosti s možnosťou odpisovania technického zhodnotenia hmotného majetku aj osobou inou ako nájomca a s vypustením prílohy č. 6, ktorá vymedzovala majetok, ktorý môže mať charakter osobnej potreby
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
11
31.K čl. I, 87. bodu
V 87. bode, Prílohe č. 6 sa v názve položky 10, v kóde štatistickej klasifikácie 29.10.52 za slovo „podobné“ vkladá slovo „vozidlá“.
Pripomienka zjednocuje znenie prílohy s čl. I, 38. bodom návrhu zákona (§ 19 ods. 3 písm. b/, 1. bod).
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča neschváliť.
32.K čl. I, 87. bodu
V 87. bode, Prílohe č. 7 sa slová „prvého bodu v vyjadrená desatinným číslom“ nahrádzajú slovami „prvého bodu vyjadrená desatinným číslom“.
Gramatická pripomienka.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť.
33.K čl. I, 87. bodu
V 87. bode, Prílohe č. 7, 2. bode sa slová „Nepeňažné plnenie čiastočne navýšené o daň“ nahrádzajú slovami „Nepeňažné plnenie čiastočne navýšené o preddavok na daň“.
Pripomienka zjednocuje znenie Prílohy č. 7 v zmysle definície ČNP nepeňažného plnenia čiastočne navýšeného o preddavok na daň.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť.
34.K čl. I, 87. bodu
V doterajšom bode 87, prílohách č. 6 a 7 sa slová „prílohami č. 6 a 7, ktoré vrátane nadpisov znejú“ nahrádzajú slovami „prílohou č. 6, ktorá vrátane nadpisu znie“ a vypúšťa sa príloha č. 6. V prílohe č. 7 sa slová „Príloha č. 7“ nahrádzajú slovami „Príloha č. 6“ a slová „predpisov 35 ods. 1 písm. a)]“ sa nahrádzajú slovom „predpisov154)“.
Navrhovanou úpravou sa vypúšťa príloha č. 6, vymedzujúca majetok, ktorý môže mať charakter osobnej potreby. V prípade majetku, ktorý môže mať charakter osobnej potreby ponecháva presný pomer v akom je možné ho zahrnúť do daňových výdavkov, ak sa využíva aj na súkromné účely. Určenie majetku, ktorý môže využívať daňovník aj na súkromné účely však vyplynie z konkrétnych podmienok a nebude už pevne ustanovený zákonom.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
12
35.Nový článok
Za čl. II sa vkladá nový čl. III, ktorý znie:
„Čl. III
Zákon č. 178/1998 Z. z. o podmienkach predaja výrobkov a poskytovania služieb na trhových miestach a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 310/1999 Z. z., zákona č. 115/2000 Z. z., zákona č. 128/2002 Z. z., zákona č. 524/2005 Z. z., zákona č. 215/2007 Z. z., zákona č. 343/2007 Z. z., zákona č. 358/2007 Z. z., zákona č. 42/2013 Z. z., zákona č. 361/2013 Z. z., zákona č. 101/2014 Z. z. a zákona č. 199/2014 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.V § 3 ods. 5 písm. b) sa za slovo „pokladnice,“ vkladajú slová „alebo fotokópia potvrdenia daňového úradu o pridelení daňového kódu virtuálnej registračnej pokladnice“ a na konci sa pripájajú tieto slová: „alebo virtuálnu registračnú pokladnicu“.
2.V § 5 ods. 4 písm. c) sa za slovo „pokladnice“ vkladajú slová „alebo virtuálnej registračnej pokladnice“.
3.V § 11 ods. 1 písm. c) sa za slovo „pokladnicu“ vkladajú slová „alebo virtuálnu registračnú pokladnicu“.“.
Doterajšie články III až IX je potrebné primerane prečíslovať.
Účinnosť tohto bodu sa navrhuje 1.4.2015, čo sa premietne do ustanovenia doterajšieho čl. IX o účinnosti návrhu zákona.
S prihliadnutím na to, že na evidenciu prijatých tržieb môže podnikateľ používať nielen elektronickú registračnú pokladnicu, ale aj virtuálnu registračnú pokladnicu, je potrebné túto skutočnosť premietnuť do zákona o podmienkach predaja výrobkov a poskytovania služieb na trhových miestach. Pri používaní virtuálnej registračnej pokladnice sa nepoužíva kniha pokladnice, a preto sa navrhuje, aby podnikateľ pri používaní takejto pokladnice bol povinný predložiť k žiadosti o povolenie predaja na trhovom mieste potvrdenie z daňového úradu o pridelení daňového kódu virtuálnej registračnej pokladnice.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
36.K čl. III, 2. bodu
V 2. bode, § 2 ods. 10 poslednej vete sa za slová „Pri posudzovaní podmienok“ vkladajú slová „podľa odsekov 6 až 8“.
Pripomienka konkretizuje citované ustanovenie doplnením vnútorného odkazu.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť.
13
37.K čl. III, 16. bodu
V 16. bode, § 23a ods. 4 sa vypúšťa slovo „obsahu“.
Legislatívno-technická pripomienka vypúšťa nadbytočné slovo.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť.
38.K čl. III, 19. bodu
V 19. bode, § 23b ods. 3 sa slová „podľa § 17 ods. 2 písm. c) e)“ nahrádzajú slovami „podľa § 17 ods. 2 písm. c) až f)“.
Pripomienka berie do úvahy, pôsobnosť Finančného riaditeľstva, ktoré preveruje, či účtovná závierka a oznámenie o dátume jej schválenia uložené v listinnej podobe obsahujú „vyplnené všeobecné náležitosti“ aj podľa § 17 ods. 2 písm. f) - ďalšie údaje ustanovené opatrením ministerstva.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť.
39.K čl. III, 28. bodu
28.Bod znie:
„28. Príloha sa dopĺňa bodom 11, ktorý znie:
„11. Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2013/34/EÚ z 26. júna 2013 o ročných účtovných závierkach, konsolidovaných účtovných závierkach a súvisiacich správach určitých druhov podnikov, ktorou sa mení smernica Európskeho parlamentu a Rady 2006/43/ES a zrušujú smernice Rady 78/660/EHS a 83/349/EHS (Ú. v. L 182, 29. 6. 2013).“.“.
Zároveň sa v čl. III vypúšťa bod 29.
Legislatívno-technická oprava ustanovenia rozporného so zaužívanou legislatívnou praxou. Podľa zaužívanej legislatívnej praxe sa v tzv. transpozičnej prílohe nevykonávajú úpravy súvisiace so zrušením smerníc v nej uvedených, ale zrušené smernice ostávajú súčasťou transpozičnej prílohy, pričom ďalšie preberané smernice alebo aj novelizácia smerníc uvedených v transpozičnej prílohe sa uvádzajú v samostatných bodoch v chronologickom poradí na konci transpozičnej prílohy.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť.
14
40.K čl. IV, 2. bodu
V 2. bode úvodná veta znie: „Za § 7c sa vkladá § 7d, ktorý znie:“ a označenie „§ 7e“ sa nahrádza označením „§ 7d“.
Legislatívno-technická pripomienka reaguje na platné znenie zákona č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť.
41.K čl. VII, 13. bodu
V 13. bode sa slová „§ 16b ods. 8 a 10“ nahrádzajú slovami „§ 16b ods. 7 až 9“.
Legislatívno-technická pripomienka opravuje znenie odsekov, ktoré majú byť predmetom novelizácie.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť.
42.K čl. VII, 22. bodu
V doterajšom bode 22, § 4a ods. 2 sa číslo „300“ nahrádza číslom „1 000“.
Používanie virtuálnej registračnej pokladnice bolo v doterajšom návrhu obmedzené počtom vyhotovených pokladničných dokladov 300 za mesiac. Tento počet je značne nízky, čo môže podnikateľom spôsobovať problémy pri kontrole počtu ustanovených vyhotovených pokladničných dokladov. V záujme toho, aby virtuálnu registračnú pokladnicu mohol využívať väčší počet podnikateľov, navrhuje sa, aby pôvodné navrhnuté obmedzenie z 300 pokladničných dokladov bolo zvýšené na 1 000 pokladničných dokladov za mesiac.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
43.K čl. VII, 22. bodu
V 22. bode, § 4b ods. 1 prvej vete sa slová „je certifikovaná“ nahrádzajú slovami „má byť certifikovaná“.
Gramatická pripomienka zohľadňujúca stav, kedy ešte k certifikácii fiskálnej tlačiarne má len dôjsť.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť.
15
44.K čl. VII, 22. bodu
V 22. bode, § 4b ods. 1 druhej vete sa slová „a desať rokov nasledujúcich po skončení výroby“ nahrádzajú slovami „a desať rokov bezprostredne nasledujúcich po roku, v ktorom sa skončila výroba“.
Legislatívno-technická pripomienka konkretizujúca navrhované ustanovenie.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť.
45.K čl. VII, 22. bodu
V 22. bode, § 4b ods. 2 sa slová „požiadaviek podľa § 4 ods. 1 písm. b) tretieho bodu,“ nahrádzajú slovami „požiadaviek ustanovených osobitným predpisom,11)“.
Pripomienka harmonizuje uvedené ustanovenie s § 4 ods. 1 písm. b) tretí bod – čl. VII, 17. bod návrhu zákona.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť.
46.K čl. VII, 22. bodu
V 22. bode, § 4b ods. 4 a 6 sa slovo „predajca“ nahrádza slovom „distribútor“.
Pripomienka zosúlaďuje uvedené ustanovenie so znením § 4b ods. 1 – čl. VII, 22. bod návrhu zákona.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť.
47.K čl. VII, 27. bodu
V 27. bode, § 7a ods. 3 sa za slovo „oznámiť“ vkladajú slová „daňovému úradu“.
Legislatívno-technická pripomienka konkretizujúca navrhované ustanovenie v zmysle doplnenia príslušného orgánu.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť.
48.K čl. VII, 27. bodu
V doterajšom bode 27, § 7a sa vypúšťa odsek 4.
Navrhuje sa, aby sa prijaté tržby mohli podnikateľmi evidovať nielen v elektronickej registračnej pokladnici, ale aj vo virtuálnej registračnej pokladnici. Virtuálnu registračnú pokladnicu môžu používať všetci podnikatelia, tak pri predaji
16
tovaru, ako aj pri poskytovaní služieb uvedených v prílohe č. 1. Podnikateľ si môže vybrať, či pri predaji tovaru alebo poskytovaní služby uvedenej v prílohe č. 1 bude používať elektronickú registračnú pokladnicu alebo virtuálnu registračnú pokladnicu. Používanie virtuálnej registračnej pokladnice bude obmedzené počtom vyhotovených pokladničných dokladov, a to – 1 000 za mesiac.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
49.K čl. VII, 32. bodu
V 32. bode 8 ods. 5) sa slová „Primerane sa postupuje“ nahrádzajú slovami „Podnikateľ je povinný primerane postupovať“.
Legislatívno-technická pripomienka konkretizujúca navrhované ustanovenie v zmysle vymedzenia povinnej osoby.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť.
50.K čl. VII, 48. bodu
V 48. bode sa slová „Nadpis § 16b“ nahrádzajú slovami „Nadpis nad § 16b“.
Legislatívno-technická pripomienka.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť.
51.K čl. VII, 50. bodu
V 50. bode, § 16b ods. 7 druhej vete sa za slová „povinnosť používať elektronickú registračnú pokladnicu“ vkladajú slová „na predajnom mieste“.
Pripomienka zosúlaďuje text so znením druhej vety citovaného ustanovenia.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť.
52.K čl. VII, 50. bodu
V 50. bode, § 16b ods. 7 druhej vete sa slovo „občanov“ nahrádza slovom „osôb“.
Pripomienka odstraňuje diskriminačný charakter daného ustanovenia v zmysle, že ochrana života a zdravia sa musí vzťahovať na všetkých ľudí.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
17
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť.
53.K čl. VII, 52. bodu
Bod 52. sa vypúšťa. Doterajšie body 53 až 58 sa primerane prečíslujú.
Pripomienka vypúšťa novelizačný bod, nakoľko zmena v ňom navrhovaná je obsahom úpravy 13. bodu v čl. VII.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť.
54.K čl. VII, 54. bodu
V 54. bode, § 17a ods. 5 sa slová „vykonania expertízy“ nahrádzajú slovami „vykonania technickej expertízy“.
Pripomienka harmonizuje uvedené ustanovenie s § 17a ods. 2 – čl. VII, 54. bod návrhu zákona.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť.
55.K čl. VII, 55. bodu
V bode 55, § 18cb odsek 1 sa vypúšťajú slová „69.10 Právne činnosti,“.
Návrh ministerstva financií vychádza z prieskumu, z ktorého vyplýva, že veľká časť subjektov nepriznáva štátu všetky príjmy. A dotýka sa všetkých právnych činností vrátane exekútorov, notárov a advokátov. Prijatie tejto úpravy, okrem toho, že nemôže zabezpečiť vyššiu úroveň priznávania príjmov notárov, advokátov a súdnych exekútorov z vyššie uvedených dôvodov, bude mať dopad iba na nákladovú položku hospodárenia právnych činností, budú si musieť zabezpečiť elektronickú pokladnicu, ktorá nákladová položka sa bude musieť prejaviť v ich hospodárení.
Pri činnosti súdnych exekútorov nie je dôvod zavádzať registračné pokladne, lebo finančné prostriedky, ktoré dlžník alebo veriteľ zaplatia exekútorovi ako štátom splnomocnenej osobe nie príjmom exekútora. Exekútor pri výkone exekúcie plní iba úlohu platobného miesta, kde prichádza do styku s finančnými prostriedkami povinných osôb, ktorými uhrádzajú svoje záväzky voči oprávneným. Preto neexistuje žiadny logický dôvod na to, aby súdny exekútor používal registračnú pokladnicu.
Pri činnosti advokátov, ktorí pôsobia na Slovensku, je skoro polovica platcami DPH a teraz musia viesť presnú evidenciu platieb. 4000 väčšinou samostatne pôsobiacim advokátom žijúcich najmä v sociálne slabších regiónoch zavedenie registračných pokladníc mohlo uškodiť alebo dokonca byť pre nich takmer likvidačné. Malé advokátske kancelárie, ktoré zabezpečujú právne služby najmä v
18
regiónoch vyberajú minimálne odmeny. Advokáti by museli premietnuť náklady na zavedenie registračných pokladníc do vyšších nákladov pre svojich klientov, čím sa zároveň zníži aj dostupnosť právnych služieb sociálne najcitlivejšej skupine
Notár by v prípade prijatia tejto právnej normy nemožno očakávať vyššiu úroveň priznávania príjmov notárov z ich činnosti, nie je u nich priestor na zatajovanie príjmov z nasledovných dôvodov v prípade príjmov z ich rozhodujúcej činnosti, notárov ako súdnych komisárov v dedičských veciach, všetky príjmy notárov z tejto činnosti obsiahnuté v konečnom rozhodnutí o dedičstve, odmenu notára a jeho hotové výdavky schvaľuje súd, nie je priestor na zatajovanie príjmov. V prípade príjmov z ostatnej notárskej činnosti všetky tieto príjmy notárov evidované v osobitných registroch, ktoré na základe všeobecne záväzných právnych predpisov povinní notári viesť, nie je priestor na zatajovanie príjmov. Všetci notári, ktorí pôsobia v Slovenskej republike platcami DPH, na všetky platby povinní vystavovať príjmové doklady v súlade so zákonom o DPH, nie je priestor na zatajovanie príjmov.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča neschváliť.
56.K čl. VII, 55. bodu
V doterajšom bode 55, § 18cb sa za odsek 1 vkladajú nové odseky 2 a 3, ktoré znejú:
„(2) Podnikateľ, ktorému vznikla povinnosť používať elektronickú registračnú pokladnicu pred 1. januárom 2015, môže začať používať virtuálnu registračnú pokladnicu najskôr od 1. januára 2016.
(3) Podnikateľ, ktorému vznikne povinnosť používať elektronickú registračnú pokladnicu prvýkrát v období od 1. januára 2015 do 31. marca 2015 pri predaji tovaru alebo poskytovaní služby, ktoré uvedené v prílohe č. 1 v znení účinnom do 31. decembra 2014, môže začať používať virtuálnu registračnú pokladnicu najskôr od 1. januára 2016.“.
Doterajšie odseky 2 až 5 sa označujú ako odseky 4 až 7.
Navrhuje sa, aby podnikatelia, ktorí používajú elektronickú registračnú pokladnicu v súčasnosti a tí, ktorí predávajú tovar alebo poskytujú službu uvedenú v prílohe č. 1 v znení účinnom do 31. decembra 2014 a vzniknú období od 1. januára 2015 do 31. marca 2015, mohli začať používať virtuálnu registračnú pokladnicu najskôr od 1. januára 2016. K uvedenému sa pristúpilo z dôvodu zohľadnenia kapacitných možností finančnej správy pri zavádzaní systému virtuálnej registračnej pokladnice.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
57.K čl. VII, 56. bodu
V doterajšom bode 56 sa v nadpise prílohy č. 1 na konci pripájajú tieto slová: „ALEBO VO VIRTUÁLNEJ REGISTRAČNEJ POKLADNICI“.
19
Nadväzne na skutočnosť, že virtuálnu registračnú pokladnicu budú môcť používať všetci podnikatelia, ktorí poskytujú služby uvedené v prílohe č. 1, je potrebné z dôvodu jednoznačnosti a zachovania princípu právnej istoty upraviť nadpis prílohy č. 1.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
58.K čl. VII, 56. bodu
V bode 56, v prílohe č. 1 sa vypúšťajú slová „69.10 Právne činnosti“.
Návrh ministerstva financií vychádza z prieskumu, z ktorého vyplýva, že veľká časť subjektov nepriznáva štátu všetky príjmy. A dotýka sa všetkých právnych činností vrátane exekútorov, notárov a advokátov. Prijatie tejto úpravy, okrem toho, že nemôže zabezpečiť vyššiu úroveň priznávania príjmov notárov, advokátov a súdnych exekútorov z vyššie uvedených dôvodov, bude mať dopad iba na nákladovú položku hospodárenia právnych činností, budú si musieť zabezpečiť elektronickú pokladnicu, ktorá nákladová položka sa bude musieť prejaviť v ich hospodárení.
Pri činnosti súdnych exekútorov nie je dôvod zavádzať registračné pokladne, lebo finančné prostriedky, ktoré dlžník alebo veriteľ zaplatia exekútorovi ako štátom splnomocnenej osobe nie príjmom exekútora. Exekútor pri výkone exekúcie plní iba úlohu platobného miesta, kde prichádza do styku s finančnými prostriedkami povinných osôb, ktorými uhrádzajú svoje záväzky voči oprávneným. Preto neexistuje žiadny logický dôvod na to, aby súdny exekútor používal registračnú pokladnicu.
Pri činnosti advokátov, ktorí pôsobia na Slovensku, je skoro polovica platcami DPH a teraz musia viesť presnú evidenciu platieb. 4000 väčšinou samostatne pôsobiacim advokátom žijúcich najmä v sociálne slabších regiónoch zavedenie registračných pokladníc mohlo uškodiť alebo dokonca byť pre nich takmer likvidačné. Malé advokátske kancelárie, ktoré zabezpečujú právne služby najmä v regiónoch vyberajú minimálne odmeny. Advokáti by museli premietnuť náklady na zavedenie registračných pokladníc do vyšších nákladov pre svojich klientov, čím sa zároveň zníži aj dostupnosť právnych služieb sociálne najcitlivejšej skupine
Notár by v prípade prijatia tejto právnej normy nemožno očakávať vyššiu úroveň priznávania príjmov notárov z ich činnosti, nie je u nich priestor na zatajovanie príjmov z nasledovných dôvodov v prípade príjmov z ich rozhodujúcej činnosti, notárov ako súdnych komisárov v dedičských veciach, všetky príjmy notárov z tejto činnosti obsiahnuté v konečnom rozhodnutí o dedičstve, odmenu notára a jeho hotové výdavky schvaľuje súd, nie je priestor na zatajovanie príjmov. V prípade príjmov z ostatnej notárskej činnosti všetky tieto príjmy notárov evidované v osobitných registroch, ktoré na základe všeobecne záväzných právnych predpisov povinní notári viesť, nie je priestor na zatajovanie príjmov. Všetci notári, ktorí pôsobia
20
v Slovenskej republike platcami DPH, na všetky platby povinní vystavovať príjmové doklady v súlade so zákonom o DPH, nie je priestor na zatajovanie príjmov.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča neschváliť.
59.K čl. VII, 58. bodu
V doterajšom bode 58 sa za slovami „virtuálna registračná pokladnica“ vypúšťa čiarka a slová „ak zo všetkých súvisiacich okolností nevyplýva, že ide iba o elektronickú registračnú pokladnicu“.
Úprava sa navrhuje z dôvodu, aby nedochádzalo k rozdielnej aplikácii tohto ustanovenia v praxi a nebol porušený ústavný princíp právnej istoty.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
60.K čl. IX- účinnosť
V čl. IX sa slová „okrem čl. I až VII“ nahrádzajú slovami „okrem čl. I až V, čl. VI § 10 písm. a) a c) a čl. VII bodu 4, bodu 8 2 písm. x/ časť vety pred bodkočiarkou), bodov 11, 24 bodu 31 (§8 ods. 4 prvá veta), bodov 48, 49, bodu 50 (§16b ods.7 prvá tretia veta), bodov 51, 54 až 56“.
Ustanovenie o účinnosti zákona sa navrhuje z dôvodu jednoznačnosti sprecizovať a to exaktným vymenovaním konkrétnych bodov resp. ustanovení v prípadoch delenej účinnosti.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
Gestorský výbor odporúča o návrhoch výborov Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré sú uvedené v spoločnej správe hlasovať takto :
O bodoch spoločnej správy č. 1 - 30, 32 - 54, 56, 57, 59, 60 hlasovať spoločne s návrhom gestorského výboru schváliť.
O bodoch spoločnej správy č. 31, 55, 58 hlasovať spoločne s návrhom gestorského výboru neschváliť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1123) vyjadrených v uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona v súlade s § 79 ods. 4 a § 83 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
odporúča Národnej rade Slovenskej republiky
21
vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1123) schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Predmetná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1123a) bola schválená uznesením gestorského výboru č. 353 zo 14. októbra 2014. Výbor určil poslanca Ladislav Kamenický za spoločného spravodajcu výborov.
Súčasne ho poveril
1. predniesť spoločnú správu výborov na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky
2.navrhnúť Národnej rade Slovenskej republiky postup pri hlasovaní o pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch, ktoré vyplynuli z rozpravy 83 ods. 2 a ods. 4, § 84 ods. 2 a § 86 zákona č. 350/1996 Z. z.).
Bratislava 14. októbra 2014
Daniel D u c h o ň
predseda
Výboru NR SR pre financie a rozpočet