VÝBOR NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
PRE SOCIÁLNE VECI
Číslo: CRD-1553/201441. schôdza výboru
128
Uznesenie
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky
pre sociálne veci
z 9. októbra 2014
k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 183/2014 Z. z. (tlač 1117)
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci
po prerokovaní
A.súhlasí
s vládnym návrhom zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 183/2014 Z. z. (tlač 1117);
B.odporúča
Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 183/2014 Z. z. (tlač 1117) s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi, ktoré tvoria prílohu tohto uznesenia schváliť;
C.ukladá
predsedovi výboru,
aby výsledky rokovania Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci v druhom čítaní spolu s výsledkami rokovania Ústavnoprávneho výboru Národnej rady Slovenskej republiky spracoval spoločne so spravodajcom výboru do písomnej spoločnej správy výborov Národnej rady Slovenskej republiky a zaujal stanovisko výboru v súlade s § 79 ods. 1 a ods. 4 písm. c) a d) zákona Národnej
2
rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších a predložil ju na schválenie Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci ako gestorskému výboru.
Ján Podmanický
predseda výboru
overovatelia výboru:
Monika Gibalová
Jana Vaľová
3
VÝBOR NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
PRE SOCIÁLNE VECI
Príloha k uzneseniu č. 128
Pozmeňujúce a doplňujúce návrhy
k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 183/2014 Z. z. (tlač 1117)
___________________________________________________________________
1.V čl. I sa za 1. bod vkladá nový 2. bod a 3. bod, ktoré znejú:
„2. V § 10 ods. 6 sa vypúšťajú slová „v kalendárnom mesiaci“, za slovo „neschopnosti“ sa vkladajú slová „v príslušnom kalendárnom mesiaci“ a na konci sa pripája táto veta: „Čas, v ktorom sa člen domácnosti nemôže zúčastniť z dôvodu výkonu trestu povinnej práce menších obecných služieb, dobrovoľníckej činnosti alebo prác podľa odseku 3 písm. c), sa považuje za čas, v ktorom sa tento člen domácnosti zúčastnil menších obecných služieb, dobrovoľníckej činnosti alebo prác podľa odseku 3 písm. c).“.
3. V § 10 ods. 8 písm. a) sa slová „písm. a) c)“ nahrádzajú slovami „písm. a), c)“.“.
V súvislosti s navrhovaným vložením sa vykoná prečíslovanie nasledujúcich novelizačných bodov.
V prípade, ak dočasná pracovná neschopnosť trvajúca viac ako 15 dní presahuje kalendárny mesiac, navrhuje sa explicitne ustanoviť, v ktorom kalendárnom mesiaci sa počet požadovaných hodín znižuje.
Na základe poznatkov z praxe dochádza k situáciám, kedy je občan povinný vykonať trest povinnej práce a v tom čase zároveň vykonávať aj činnosti pre účely § 10, čo znamená objektívnu prekážku výkonu činností pre účely § 10, nakoľko nie je možné nútiť občana mariť výkon rozhodnutia súdu. Z toho dôvodu sa navrhuje, aby ak v čase, keď vykonávať činnosti podľa § 10 ods. 3, vykonáva trest povinnej práce tento výkon trestu bol považovaný aj za výkon činností podľa § 10 ods. 3 (ospravedlnená neprítomnosť na výkone činnosti podľa § 10 ods. 3)
4
Legislatívno-technická zmena súvisiaca s úpravou § 10 ods. 8, ktorou sa navrhuje rozšíriť skupinu osôb, ktorej sa aktivácia v zmysle § 10 ods. 3 nebude týkať.
2.V čl. I 2. bod znie:
„2. V § 10 ods. 8 sa za písmeno b) vkladajú nové písmená c) až e), ktoré znejú:
„c) ktorým je poberateľ predčasného starobného dôchodku,
d) ktorým je fyzická osoba uznaná za invalidnú podľa osobitného predpisu,34a)
e) ktorým je tehotná žena, od začiatku ôsmeho týždňa pred očakávaným dňom pôrodu určeným lekárom,“.
Doterajšie písmená c) až f) sa označujú ako písmená f) až i).
Poznámka pod čiarou k odkazu 34a znie:
34a) Zákon č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 461/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov.“.“.
Navrhuje sa rozšíriť skupiny osôb, ktorých sa povinnosť zúčastniť sa na menších obecných službách, dobrovoľníckej činnosti alebo prácach na predchádzanie mimoriadnym situáciám, prácach počas mimoriadnych situácií, alebo odstraňovanie následkov mimoriadnych situácií netýka. Ide predovšetkým o osoby u ktorých prax ukázala opodstatnenosť výnimky z predmetnej povinnosti z dôvodu veku, resp. zdravotného stavu.
3.V čl. I 3. bode sa slová „písm. d)“ nahrádzajú slovami „písm. f)“, nad slovom „súdu“ sa odkaz 34a)“ nahrádza odkazom 34b)“, slová „k odkazu 34a“ sa nahrádzajú slovami „k odkazu 34b“ a odkaz 34a)“ sa nahrádza odkazom 34b)“ a v čl. I 4. bode sa slová „písm. e)“ nahrádzajú slovami „písm. g)“ a nad slovom „súdu“ sa odkaz „34a)“ nahrádza odkazom „34b)“.
Legislatívno-technická zmena súvisiaca s úpravou § 10 ods. 8, ktorou sa navrhuje rozšíriť skupinu osôb, ktorej sa aktivácia v zmysle § 10 ods. 3 nebude týkať.
4. V čl. I sa za 4. bod vkladá nový 5. bod, ktorý znie:
„5. V § 10 ods. 11 sa slová „úrad od dohody odstúpi“ nahrádzajú slovami „môže úrad od dohody odstúpiť“.“.
V súvislosti s navrhovaným vložením sa vykoná prečíslovanie nasledujúcich novelizačných bodov.
5
5.V čl. I 5. bode v § 16 ods. 1 písm. b) druhý bod znie:
„2. najmenej 12 po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov
2a. nevykonávala činnosť zakladajúcu nárok na príjem zo závislej činnosti, príjem z podnikania, príjem z inej samostatnej zárobkovej činnosti44a) alebo na obdobný príjem v cudzine,
2b. neplnila povinnú školskú dochádzku,
2c. nepripravovala sa na budúce povolanie dennou formou štúdia,
2d. nepoberala nemocenské, materské alebo starobný dôchodok alebo
2e. nepoberala invalidný dôchodok, výsluhový príspevok, výsluhový dôchodok alebo invalidný výsluhový dôchodok, ak dovŕšila vek potrebný na nárok na starobný dôchodok a“.
Navrhuje sa legislatívno-technická úprava s cieľom jednoznačného výkladu ustanovenia. Zároveň sa navrhuje, aby z podmienok, kedy sa fyzická osoba považuje za „neaktívnu“ vylúčilo poberanie predčasného starobného dôchodku v prípade, že fyzická osoba dovŕšila dôchodkový vek vzhľadom na to, že takáto podmienka nie je právne možná.
6.V čl. I sa za 7. bod vkladá nový 8. bod, ktorý znie:
„8. V § 25 odsek 6 znie:
„(6) Fyzická osoba je povinná vrátiť pomoc v hmotnej núdzi a osobitný príspevok alebo ich časť poskytnuté neprávom alebo vo vyššej sume ako patrili. Ak fyzická osoba spôsobila, že sa jej poskytovala alebo poskytuje pomoc v hmotnej núdzi, osobitný príspevok alebo ich časť neprávom alebo vo vyššej sume ako patrili, je povinná vrátiť poskytnutú pomoc v hmotnej núdzi, osobitný príspevok alebo ich časť zvýšené o 10 %.“.“.
V súvislosti s navrhovaným vložením sa vykoná prečíslovanie nasledujúcich novelizačných bodov.
Pre zamedzenie pochybností pri aplikácii zákona sa navrhuje explicitne ustanoviť povinnosť vrátiť pomoc v hmotnej núdzi alebo osobitný príspevok poskytnutý neprávom alebo vo vyššej sume aj v prípade, ak túto skutočnosť nespôsobila fyzická osoba, kedy je povinná túto pomoc vrátiť aj s 10 % navýšením.