ÚSTAVNOPRÁVNY VÝBOR
NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
83. schôdza
Číslo: CRD-1577/2014
501
U z n e s e n i e
Ústavnoprávneho výboru Národnej rady Slovenskej republiky
zo 7. októbra 2014
k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1123)
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
A.s ú h l a s í
s vládnym návrhom zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1123);
B. o d p o r ú č a
Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1123) schváliť so zmenami a doplnkami uvedenými v prílohe tohto uznesenia;
C.p o v e r u j e
predsedu výboru
predložiť stanovisko výboru k uvedenému návrhu zákona predsedovi gestorského Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet.
Róbert Madej
predseda výboru
overovatelia výboru:
Anton Martvoň
Miroslav Kadúc
P r í l o h a
k uzneseniu Ústavnoprávneho
výboru Národnej rady SR č. 501
zo 7. októbra 2014
____________________________
Pozmeňujúce a doplňujúce návrhy
k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1123)
___________________________________________________________________________
1.K čl. I, 26. bode
V 26. bode, § 17 ods. 19 písm. a) sa vypúšťa čiarka za slovom „predpisu“.
Gramatická pripomienka.
2.K čl. I, 63. bodu
V 63. bode (§ 26 ods. 8) sa slová „§ 26 ods. 1“ nahrádzajú slovami „odseku 1“.
Legislatívno-technická pripomienka upravuje znenie vnútorného odkazu.
3.K čl. I, 71. bodu
V 71. bode, § 30c ods. 6 sa slovo „riešenie“ vo všetkých gramatických tvaroch nahrádza slovom „realizácia“ v príslušnom gramatickom tvare.
Pripomienka zjednocuje pojmy použité v návrhu zákona (čl. I, 71. bod - § 30c).
4.K čl. I, 71. bodu
V 71. bode, § 30c ods. 6 sa slová „miesto trvalého bydliska“ nahrádzajú slovami „adresa trvalého pobytu“.
Pripomienka zosúlaďuje navrhovaný pojem s pojmami zaužívanými v platnom znení zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov (napr. § 32 ods. 6, § 39 ods. 2).
5.K čl. I, 71. bodu
V 71. bode, § 30c ods. 8 prvej vete sa za slovo „vývoj“ vkladá čiarka.
Gramatická pripomienka.
6.K čl. I, 72. bodu
V 72. bode sa slovo „emailovú“ nahrádza slovom „e-mailovú“.
Gramatická pripomienka.
7.K čl. I, 82. bodu
V 82. bode, § 43 ods. 17 písm. b) úvodnej vete sa za slovo „štvrťroka“ vkladá čiarka a slová „v ktorom bolo nepeňažné plnenie poskytnuté,“.
Pripomienka konkretizuje navrhované ustanovenie v zmysle jeho zosúladenia s úvodnou vetou § 43 ods. 17.
8.K čl. I, 87. bodu
V 87. bode, Prílohe č. 6 sa v názve položky 10, v kóde štatistickej klasifikácie 29.10.52 za slovo „podobné“ vkladá slovo „vozidlá“.
Pripomienka zjednocuje znenie prílohy s čl. I, 38. bodom návrhu zákona 19 ods. 3 písm. b/, 1. bod).
9.K čl. I, 87. bodu
V 87. bode, Prílohe č. 7 sa slová „prvého bodu v vyjadrená desatinným číslom“ nahrádzajú slovami „prvého bodu vyjadrená desatinným číslom“.
Gramatická pripomienka.
10.K čl. I, 87. bodu
V 87. bode, Prílohe č. 7, 2. bode sa slová „Nepeňažné plnenie čiastočne navýšené o daň“ nahrádzajú slovami „Nepeňažné plnenie čiastočne navýšené o preddavok na daň“.
Pripomienka zjednocuje znenie Prílohy č. 7 v zmysle definície ČNP nepeňažného plnenia čiastočne navýšeného o preddavok na daň.
11.K čl. III, 2. bodu
V 2. bode, § 2 ods. 10 poslednej vete sa za slová „Pri posudzovaní podmienok“ vkladajú slová „podľa odsekov 6 až 8“.
Pripomienka konkretizuje citované ustanovenie doplnením vnútorného odkazu.
12.K čl. III, 16. bodu
V 16. bode, § 23a ods. 4 sa vypúšťa slovo „obsahu“.
Legislatívno-technická pripomienka vypúšťa nadbytočné slovo.
13.K čl. III, 19. bodu
V 19. bode, § 23b ods. 3 sa slová „podľa § 17 ods. 2 písm. c) e)“ nahrádzajú slovami „podľa § 17 ods. 2 písm. c) až f)“.
Pripomienka berie do úvahy, pôsobnosť Finančného riaditeľstva, ktoré preveruje, či účtovná závierka a oznámenie o dátume jej schválenia uložené v listinnej podobe obsahujú „vyplnené všeobecné náležitosti“ aj podľa § 17 ods. 2 písm. f) - ďalšie údaje ustanovené opatrením ministerstva.
14.K čl. III, 28. bodu
28.Bod znie:
„28. Príloha sa dopĺňa bodom 11, ktorý znie:
„11. Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2013/34/EÚ z 26. júna 2013 o ročných účtovných závierkach, konsolidovaných účtovných závierkach a súvisiacich správach určitých druhov podnikov, ktorou sa mení smernica Európskeho parlamentu a Rady 2006/43/ES a zrušujú smernice Rady 78/660/EHS a 83/349/EHS (Ú. v. L 182, 29. 6. 2013).“.“.
Zároveň sa v čl. III vypúšťa bod 29.
Legislatívno-technická oprava ustanovenia rozporného so zaužívanou legislatívnou praxou. Podľa zaužívanej legislatívnej praxe sa v tzv. transpozičnej prílohe nevykonávajú úpravy súvisiace so zrušením smerníc v nej uvedených, ale zrušené smernice ostávajú súčasťou transpozičnej prílohy, pričom ďalšie preberané
smernice alebo aj novelizácia smerníc uvedených v transpozičnej prílohe sa uvádzajú v samostatných bodoch v chronologickom poradí na konci transpozičnej prílohy.
15.K čl. IV, 2. bodu
V 2. bode úvodná veta znie: „Za § 7c sa vkladá § 7d, ktorý znie:“ a označenie „§ 7e“ sa nahrádza označením „§ 7d“.
Legislatívno-technická pripomienka reaguje na platné znenie zákona č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
16.K čl. VII, 13. bodu
V 13. bode sa slová „§ 16b ods. 8 a 10“ nahrádzajú slovami „§ 16b ods. 7 až 9“.
Legislatívno-technická pripomienka opravuje znenie odsekov, ktoré majú byť predmetom novelizácie.
17.K čl. VII, 22. bodu
V 22. bode, § 4b ods. 1 prvej vete sa slová „je certifikovaná“ nahrádzajú slovami „má byť certifikovaná“.
Gramatická pripomienka zohľadňujúca stav, kedy ešte k certifikácii fiskálnej tlačiarne má len dôjsť.
18.K čl. VII, 22. bodu
V 22. bode, § 4b ods. 1 druhej vete sa slová „a desať rokov nasledujúcich po skončení výroby“ nahrádzajú slovami „a desať rokov bezprostredne nasledujúcich po roku, v ktorom sa skončila výroba“.
Legislatívno-technická pripomienka
konkretizujúca navrhované ustanovenie.
19.K čl. VII, 22. bodu
V 22. bode, § 4b ods. 2 sa slová „požiadaviek podľa § 4 ods. 1 písm. b) tretieho bodu,“ nahrádzajú slovami „požiadaviek ustanovených osobitným predpisom,11)“.
Pripomienka harmonizuje uvedené ustanovenie s § 4 ods. 1 písm. b) tretí bod čl. VII, 17. bod návrhu zákona.
20.K čl. VII, 22. bodu
V 22. bode, § 4b ods. 4 a 6 sa slovo „predajca“ nahrádza slovom „distribútor“.
Pripomienka zosúlaďuje uvedené ustanovenie so znením § 4b ods. 1 čl. VII, 22. bod návrhu zákona.
21.K čl. VII, 27. bodu
V 27. bode, § 7a ods. 3 sa za slovo „oznámiť“ vkladajú slová „daňovému úradu“.
Legislatívno-technická pripomienka
konkretizujúca navrhované ustanovenie v zmysle doplnenia príslušného orgánu.
22.K čl. VII, 32. bodu
V 32. bode 8 ods. 5) sa slová „Primerane sa postupuje“ nahrádzajú slovami „Podnikateľ je povinný primerane postupovať“.
Legislatívno-technická pripomienka
konkretizujúca navrhované ustanovenie v zmysle vymedzenia povinnej osoby.
23.K čl. VII, 48. bodu
V 48. bode sa slová „Nadpis § 16b“ nahrádzajú slovami „Nadpis nad § 16b“.
Legislatívno-technická pripomienka.
24.K čl. VII, 50. bodu
V 50. bode, § 16b ods. 7 druhej vete sa za slová „povinnosť používať elektronickú registračnú pokladnicu“ vkladajú slová „na predajnom mieste“.
Pripomienka zosúlaďuje text so znením druhej vety citovaného ustanovenia.
25.K čl. VII, 50. bodu
V 50. bode, § 16b ods. 7 druhej vete sa slovo „občanov“ nahrádza slovom „osôb“.
Pripomienka odstraňuje diskriminačný charakter daného ustanovenia v zmysle, že ochrana života a zdravia sa musí vzťahovať na všetkých ľudí.
26.K čl. VII, 52. bodu
Bod 52. sa vypúšťa. Doterajšie body 53 až 58 sa primerane prečíslujú.
Pripomienka vypúšťa novelizačný bod, nakoľko zmena v ňom navrhovaná je obsahom úpravy 13. bodu v čl. VII.
27.K čl. VII, 54. bodu
V 54. bode, § 17a ods. 5 sa slová „vykonania expertízy“ nahrádzajú slovami „vykonania technickej expertízy“.
Pripomienka harmonizuje uvedené ustanovenie s § 17a ods. 2 – čl. VII, 54. bod návrhu zákona.
28.K čl. VII, 55. bodu
V čl. I v bode 55 sa v navrhovanom § 18cb odsek 1 vypúšťajú slová „69.10 Právne činnosti,“.
Návrh ministerstva financií vychádza z prieskumu, z ktorého vyplýva, že veľká časť subjektov nepriznáva štátu všetky príjmy. A dotýka sa všetkých právnych činností vrátane exekútorov, notárov a advokátov. Prijatie tejto úpravy, okrem toho, že nemôže zabezpečiť vyššiu úroveň priznávania príjmov notárov, advokátov a súdnych exekútorov z vyššie uvedených dôvodov, bude mať dopad iba na nákladovú položku hospodárenia právnych činností, budú si musieť zabezpečiť elektronickú pokladnicu, ktorá nákladová položka sa bude musieť prejaviť v ich hospodárení.
Pri činnosti súdnych exekútorov nie je dôvod zavádzať registračné pokladne, lebo finančné prostriedky, ktoré dlžník alebo veriteľ zaplatia exekútorovi ako štátom splnomocnenej osobe nie príjmom exekútora. Exekútor pri výkone exekúcie plní iba úlohu platobného miesta, kde prichádza do styku s finančnými prostriedkami povinných osôb, ktorými uhrádzajú svoje záväzky voči oprávneným. Preto neexistuje žiadny logický dôvod na to, aby súdny exekútor používal registračnú pokladnicu.
Pri činnosti advokátov, ktorí pôsobia na Slovensku, je skoro polovica platcami DPH a teraz musia viesť presnú evidenciu platieb. 4000 väčšinou samostatne pôsobiacim advokátom žijúcich najmä v sociálne slabších regiónoch zavedenie registračných pokladníc mohlo uškodiť alebo dokonca byť pre nich takmer likvidačné. Malé advokátske kancelárie, ktoré zabezpečujú právne služby najmä v regiónoch vyberajú minimálne odmeny. Advokáti by museli premietnuť náklady na zavedenie registračných pokladníc do vyšších nákladov pre svojich klientov, čím sa zároveň zníži aj dostupnosť právnych služieb sociálne najcitlivejšej skupine
Notár by v prípade prijatia tejto právnej normy nemožno očakávať vyššiu úroveň priznávania príjmov notárov z ich činnosti, nie je u nich priestor na zatajovanie príjmov z nasledovných dôvodov v prípade príjmov z ich rozhodujúcej činnosti, notárov ako súdnych komisárov v dedičských veciach, všetky príjmy notárov z tejto činnosti obsiahnuté v konečnom rozhodnutí o dedičstve, odmenu notára a jeho hotové výdavky schvaľuje súd, nie je priestor na zatajovanie príjmov. V prípade príjmov z ostatnej notárskej činnosti všetky tieto príjmy notárov evidované v osobitných registroch, ktoré na základe všeobecne záväzných právnych predpisov povinní notári viesť, nie je priestor na zatajovanie príjmov. Všetci notári, ktorí pôsobia v Slovenskej republike platcami DPH, na všetky platby povinní vystavovať príjmové doklady v súlade so zákonom o DPH, nie je priestor na zatajovanie príjmov.
29.K čl. VII, 56. bodu
V čl. I v bode 56 sa v navrhovanej prílohe č. 1 sa vypúšťajú slová „69.10 Právne činnosti“.
Návrh ministerstva financií vychádza z prieskumu, z ktorého vyplýva, že veľká časť subjektov nepriznáva štátu všetky príjmy. A dotýka sa všetkých právnych činností vrátane exekútorov, notárov a advokátov. Prijatie tejto úpravy, okrem toho, že nemôže zabezpečiť vyššiu úroveň priznávania príjmov notárov,
advokátov a súdnych exekútorov z vyššie uvedených dôvodov, bude mať dopad iba na nákladovú položku hospodárenia právnych činností, budú si musieť zabezpečiť elektronickú pokladnicu, ktorá nákladová položka sa bude musieť prejaviť v ich hospodárení.
Pri činnosti súdnych exekútorov nie je dôvod zavádzať registračné pokladne, lebo finančné prostriedky, ktoré dlžník alebo veriteľ zaplatia exekútorovi ako štátom splnomocnenej osobe nie príjmom exekútora. Exekútor pri výkone exekúcie plní iba úlohu platobného miesta, kde prichádza do styku s finančnými prostriedkami povinných osôb, ktorými uhrádzajú svoje záväzky voči oprávneným. Preto neexistuje žiadny logický dôvod na to, aby súdny exekútor používal registračnú pokladnicu.
Pri činnosti advokátov, ktorí pôsobia na Slovensku, je skoro polovica platcami DPH a teraz musia viesť presnú evidenciu platieb. 4000 väčšinou samostatne pôsobiacim advokátom žijúcich najmä v sociálne slabších regiónoch zavedenie registračných pokladníc mohlo uškodiť alebo dokonca byť pre nich takmer likvidačné. Malé advokátske kancelárie, ktoré zabezpečujú právne služby najmä v regiónoch vyberajú minimálne odmeny. Advokáti by museli premietnuť náklady na zavedenie registračných pokladníc do vyšších nákladov pre svojich klientov, čím sa zároveň zníži aj dostupnosť právnych služieb sociálne najcitlivejšej skupine
Notár by v prípade prijatia tejto právnej normy nemožno očakávať vyššiu úroveň priznávania príjmov notárov z ich činnosti, nie je u nich priestor na zatajovanie príjmov z nasledovných dôvodov v prípade príjmov z ich rozhodujúcej činnosti, notárov ako súdnych komisárov v dedičských veciach, všetky príjmy notárov z tejto činnosti obsiahnuté v konečnom rozhodnutí o dedičstve, odmenu notára a jeho hotové výdavky schvaľuje súd, nie je priestor na zatajovanie príjmov. V prípade príjmov z ostatnej notárskej činnosti všetky tieto príjmy notárov evidované v osobitných registroch, ktoré na základe všeobecne záväzných právnych predpisov povinní notári viesť, nie je priestor na zatajovanie príjmov.
Všetci notári, ktorí pôsobia v Slovenskej republike platcami DPH, na všetky platby povinní vystavovať príjmové doklady v súlade so zákonom o DPH, nie je priestor na zatajovanie príjmov.