Dôvodová správaNávrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov zohľadňuje doterajšie poznatky z praxe súvisiace s predajom a prenájmom majetku obcí.
Cieľom navrhovanej úpravy je snaha zamedziť zneužívaniu inštitútu predaja a prenájmu majetku obce z dôvodu hodného osobitného zreteľa, ktorý slúži často len na zakrytie pre obec nevýhodného predaja alebo prenájmu majetku.
V záujme účelného využívania a ochrany finančných prostriedkov verejných rozpočtov sa navrhuje touto novelou zmena zameraná na tento cieľ.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, a s právom Európskej únie.
Predkladaný návrh zákona bude mať pozitívne vplyvy na verejný rozpočet, nebude mať žiadne sociálne vplyvy a ani vplyvy na životné prostredie. Neprináša nárok na pracovné sily a nemá vplyv na zamestnanosť a tvorbu pracovných miest, ani na podnikateľské prostredie.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Alojz Hlina
2. Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov.
3.Problematika návrhu zákona:
a) nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev
b) nie je upravená v práve Európskej únie
c) nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
a) Z Aktu o pristúpení Slovenskej republiky k Európskej únii nevyplývajú žiadne záväzky.
b) Z Aktu o pristúpení Slovenskej republiky k Európskej únii nevyplývajú v predmetnej oblasti žiadne prechodné obdobia.
c) Bezpredmetné.
d) V danej oblasti nebolo začaté konanie proti Slovenskej republike o porušení Zmluvy o založení Európskych spoločenstiev podľa čl. 226 až 228 Zmluvy o založení Európskych spoločenstiev v platnom znení.
e) Bezpredmetné.
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie: úplný
6. Gestor a spolupracujúce rezorty:
DOLOŽKA VYBRANÝCH VPLYVOV
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov
A.2. Vplyvy:
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
1.Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Návrh zákona má pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy.
2.Vplyvy na podnikateľské prostredie
Návrh zákona nemá žiadne vplyvy na podnikateľské prostredie.
3.Sociálne vplyvy
Návrh zákona nemá žiadne sociálne vplyvy.
4.Vplyvy na životné prostredie
Návrh zákona nemá vplyvy na životné prostredie.
5.Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Návrh zákona nemá vplyvy na informatizáciu spoločnosti.
Predmetné ustanovenia zákona ustanovujú po novom pri prevodoch majetku obce z dôvodu hodného osobitného zreteľa jednak dlhšiu lehotu na zverejnenie zámeru previesť týmto spôsobom majetok, a to z najmenej 15 na 30 dní. Súčasne sa ustanovuje, že v prípade, že sa do 15. dňa o do dňa zverejnenia prihlási iný záujemca o kúpu predmetného majetku a jeho ponuka kúpnej ceny za odkúpenie majetku obce bude minimálne o 20 % vyššia ako je kúpna cena vo zverejnenom prípade hodnom osobitného zreteľa a súčasne bude splnená podmienka podľa odseku 13, obecné zastupiteľstvo hlasuje o takomto návrhu pred hlasovaním o návrhu, ktorý bol zverejnený ako prípad hodný osobitného zreteľa.
Do § 9a sa dopĺňajú nové odseky 12 a 13, v zmysle ktorých v prípade, že po zverejnení prípadu hodného osobitného zreteľa bude doručených obci v rámci lehoty podľa ods. 8 písmena e) viac návrhov, ktoré budú spĺňať aj podmienku vyššej ponuky kúpnej ceny minimálne o 20 %, o každom takom návrhu sa musí hlasovať na obecnom zastupiteľstve samostatne. Poradie pri hlasovaní je určené výškou ponúknutej kúpnej ceny a to od najvyššej ceny postupne po najnižšiu; v prípade rovnakej výšky ponúkanej kúpnej ceny sa o poradí takýchto návrhov rozhodne žrebom.
Záujemcovia, ktorí sa po zverejnení prípadu hodného osobitného zreteľa podľa ods. 8 písmena e) prihlásia ako záujemcovia o kúpu majetku obce, sú povinní zaplatiť pred hlasovaním o tomto prevode na účet obce preddavok na kúpnu cenu vo výške 30 % zo sumy, ktorú za predmetný majetok obce ponúkli s tým, že v prípade neschválenia prevodu im ho obec bez zbytočného odkladu vráti. V prípade, že takémuto záujemcovi zastupiteľstvo obce trojpätinovou väčšinou všetkých poslancov odsúhlasí predaj majetku obce, tento je povinný do tridsiatich dní odo dňa uzatvorenia kúpnej zmluvy uhradiť obci zvyšnú časť ponúkanej kúpnej ceny. V prípade, že zvyšná časť kúpnej ceny nebude v lehote a spôsobom podľa predchádzajúcej vety zaplatená obci, rozhodnutie obecného zastupiteľstva o prevode majetku obce v tomto prípade stráca prvým dňom omeškania platnosť a preddavok na kúpnu cenu prepadá týmto dňom v prospech majetku obce.
Predmetné ustanovenia zákona ustanovujú po novom pri prenájme majetku obce z dôvodu hodného osobitného zreteľa jednak dlhšiu lehotu na zverejnenie zámeru prenajať týmto spôsobom majetok, a to z najmenej 15 na 30 dní. Súčasne sa ustanovuje, že v prípade, že sa do 15. dňa o do dňa zverejnenia prihlási iný záujemca o nájom predmetného majetku a jeho ponuka ročného nájomného bude minimálne o 20 % vyššia ako je ročné nájomné vo zverejnenom prípade hodnom osobitného zreteľa a súčasne bude splnená podmienka podľa
odseku 15, obecné zastupiteľstvo hlasuje o takomto návrhu pred hlasovaním o návrhu, ktorý bol zverejnený ako prípad hodný osobitného zreteľa. Do § 9a sa dopĺňajú nové odseky 14 a 15, v zmysle ktorých v prípade že po zverejnení prípadu hodného osobitného zreteľa bude doručených obci v rámci lehoty podľa ods. 9 písmena c) viac návrhov, ktoré budú spĺňať aj podmienku vyššej ponuky ročného nájomného minimálne o 20 %, o každom takom návrhu sa musí hlasovať na obecnom zastupiteľstve samostatne. Poradie pri hlasovaní je určené výškou ponúknutého ročného nájomného a to od najvyššej ceny postupne po najnižšiu; v prípade rovnakej výšky ponúkaného ročného nájomného sa o poradí takýchto návrhov rozhodne žrebom.
Záujemcovia, ktorí sa po zverejnení prípadu hodného osobitného zreteľa podľa ods. 9 písmena c) prihlásia ako záujemcovia o nájom majetku obce, sú povinní zaplatiť pred hlasovaním o tomto prevode na účet obce preddavok na ročné nájomné vo výške 30 % zo sumy, ktorú za nájom predmetného majetku obce ponúkli s tým, že v prípade neschválenia prevodu im ho obec bez zbytočného odkladu vráti. V prípade, že takémuto záujemcovi obecné zastupiteľstvo trojpätinovou väčšinou všetkých poslancov odsúhlasí nájom majetku obce, tento je povinný do tridsiatich dní odo dňa uzatvorenia nájomnej zmluvy uhradiť obci zvyšnú časť ponúkaného ročného nájomného. V prípade, že zvyšná časť kúpnej ceny nebude v lehote a spôsobom podľa predchádzajúcej vety zaplatená obci, rozhodnutie obecného zastupiteľstva o nájme majetku obce v tomto prípade stráca prvým dňom omeškania platnosť a preddavok na ročné nájomné prepadá týmto dňom v prospech majetku obce.
S ohľadom na predpokladanú dĺžku legislatívneho procesu sa navrhuje účinnosť zákona na 1. január 2015.