Dôvodová správa
Všeobecná časť
Návrhom zákona sa do Trestného zákona dopĺňa nová skutková podstata trestného činu ublíženia na zdraví, ktorej cieľom je postihnúť páchateľov v postavení osôb zodpovedných za psa, následkom konania alebo opomenutia ktorých dôjde k ublíženiu na zdraví inej osoby tým, že nimi držaný alebo vedený pes pohryzie alebo poraní inú osobu bez toho, aby bol tento pes sám napadnutý alebo vyprovokovaný.
V zmysle § 4 ods. 3 zákona č. 282/2002 Z. z., ktorým sa upravujú niektoré podmienky držania psov v znení neskorších predpisov za psa vždy zodpovedá držiteľ psa alebo osoba, ktorá psa vedie alebo nad psom vykonáva dohľad.
Uvedený zákon upravuje povinnosti držiteľov psov alebo osôb, ktoré psa vedú alebo nad psom vykonávajú dohľad, a to osobitne aj v prípade nebezpečných psov, avšak žiadnym spôsobom nerieši hlavný problém, ktorým je zodpovednosť osôb zodpovedných za psa za agresívne a nekontrolované chovanie psov, ktoré ohrozujú svoje okolie.
Návrh zákona vychádza z akútnej potreby vyvodenia zodpovednosti osôb zodpovedných za psov, v prípade napadnutia človeka, spoločenského zvieraťa alebo hospodárskeho zvieraťa a reaguje na prípady, ktoré sa stali v minulosti. Skutočnosť, že osoby, ktoré za psa zodpovedné v zmysle príslušných právnych predpisov nenesú trestnoprávnu zodpovednosť za porušenie ustanovených povinností, vedie k ľahostajnému postupu týchto osôb k plneniu uvedených povinností, napriek tomu, že takéto správanie vedie k škodám na zdraví a majetku.
Návrh zákona odkazuje na povinnosti upravené zákonom č. 282/2002 Z. z., pričom pojem spoločenské z viera je definovaný vyhláškou Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky č. 123/2008 Z. z. o podrobnostiach o ochrane spoločenských zvierat a o požiadavkách na karanténne stanice a útulky pre zvieratá, a pojem hospodárske zviera je definovaný zákonom č. 194/1998 Z. z. o šľachtení a plemenitbe hospodárskych zvierat a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Prijatie návrhu zákona a jeho aplikácia v praxi si nevyžaduje zvýšené výdavky zo štátneho rozpočtu, rozpočtov obcí a vyšších územných celkov.
Osobitná časť
K čl. I:
Bod 1:
Upravuje sa trestnoprávna zodpovednosť osôb zodpovedných za psa z dôvodu agresívneho a nekontrolovaného chovania psov, ktoré ohrozujú svoje okolie. Vzhľadom na spoločenskú nebezpečnosť takýchto prípadov je potrebné postihnúť aj nedbanlivostné správanie osôb zodpovedných za psa, následkom ktorých dôjde k ublíženiu na zdraví iných osôb. Trestného činu sa dopustí osoba, ktorá inému, čo aj z nedbanlivosti, ublíži na zdraví tým, že ako osoba zodpovedná za psa poruší dôležitú povinnosť uloženú mu podľa zákona a v dôsledku toho dôjde k pohryzeniu alebo poraneniu iného psom bez toho, aby bol tento pes sám napadnutý alebo vyprovokovaný. V zmysle zákona č. 282/2002 Z. z., ktorým sa upravujú niektoré podmienky držania psov, vodiť psa mimo chovného priestoru alebo zariadenia na chov môže len osoba, ktorá je fyzicky a psychicky spôsobilá a schopná ho ovládať v každej situácii, pričom je povinná predchádzať tomu, aby pes útočil alebo iným spôsobom ohrozoval človeka alebo zvieratá, a zabraňovať vzniku škôd na majetku, prírode a životnom prostredí, ktoré by pes mohol spôsobiť. Ak by došlo k tzv. „poštvaniu“ psa na človeka, toto konanie je postihnuteľné aj podľa súčasnej legislatívy, keď takýto skutok možno považovať za trestný čin spáchaný so zbraňou. Trestná zodpovednosť držiteľov osôb zodpovedných za psa, je spôsob, ktorý bude mať pozitívny vplyv na ochranu života a zdravia obyvateľstva pred pohryzením alebo poranením inej osoby psom bez toho, aby bol tento pes sám napadnutý alebo vyprovokovaný, v dôsledku porušenia povinností, ktoré pre osoby zodpovedné za psa vyplývajú zo zákona č. 282/2002 Z. z., ktorým sa upravujú niektoré podmienky držania psov. Zároveň sa ustanovuje aj kvalifikovaná skutková podstata tohto trestného činu, ak spáchaním trestného činu dôjde k ujme na zdraví viacerým osobám, spôsobeniu ťažkej ujmy na zdraví alebo smrti, alebo spáchaniu trestného činu na chránenej osobe.
Bod 2:
Navrhovanou zmenou sa do Trestného zákona dopĺňa nová skutková podstata trestného činu poškodenia cudzej veci, ktorej cieľom je postihnúť páchateľov v postavení osôb zodpovedných za psa, následkom konania alebo opomenutia ktorých dôjde k poškodeniu cudzej veci tým, že nimi držaný alebo vedený pes pohryzie alebo poraní spoločenské zviera alebo hospodárske zviera bez toho, aby bol tento pes sám napadnutý alebo vyprovokovaný. Ide o obdobnú právnu úpravu, ako je upravená skutkovou podstatou trestného činu ublíženia na zdraví podľa § 158a Trestného zákona. Trestná zodpovednosť osôb zodpovedných za psa, je spôsob, ktorý bude mať pozitívny vplyv na ochranu majetku, za ktorý sa považujú aj spoločenské zvieratá alebo hospodárske zvieratá, pred útokmi psov v dôsledku porušenia povinností, ktoré pre osoby zodpovedné za psa vyplývajú zo zákona č. 282/2002 Z. z., ktorým sa upravujú niektoré podmienky držania psov.
K čl. II:
Navrhuje sa nadobudnutie účinnosti na 1. január 2015