DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1. Predkladateľ právneho predpisu: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Miroslav Beblavý
2. Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona o zabezpečení predškolskej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)nie je upravená v práve Európskej únie,
b)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
- bezpredmetné
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:
Stupeň zlučiteľnosti – úplný.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona o zabezpečení predškolskej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3. Sociálne vplyvy
X
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
X
– sociálnu exklúziu,
X
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
A.3. Poznámky
Finančné krytie negatívnych dôsledkov návrhu na rozpočet verejnej správy bude vo vzťahu ku kapitálovým výdavkom zabezpečené cez jednorazové prideľovanie finančných prostriedkov Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, ďalej cez štrukturálne fondy Európskej únie a najmä z 250 miliónov eur, ktoré pre potreby riešenia tejto problematiky vyčlenila vláda Slovenskej republiky.
Samosprávy sa pri plnení nových povinností tiež budú môcť oprieť o zvýšený výnos dane podľa zákona č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Na tomto mieste je vhodné spomenúť, že percentuálny podiel pre obce sa fakticky zvýši zo 68,5 % na 70,3 %, nakoľko takýto percentuálny podiel navrhuje zaviesť vláda Slovenskej republiky v parlamentnej tlači 1123, ktorá sa momentálne nachádza v druhom čítaní (vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony). Nakoľko sa zo strany rodičov pri využívaní svojho nového práva očakáva dopyt, počet detí vo verejných materských školách a verejných detských skupinách sa bude zvyšovať a to bude pre obce znamenať viac finančných prostriedkov prideľovaných v zmysle zákona č. č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov.
Presnú výšku negatívnych dôsledkov na rozpočet verejnej správy nie je možné kvantifikovať, a to najmä vzhľadom na zmeny v demografickom vývoji populácie Slovenskej republiky, je možné ich však odhadnúť na približne 40 miliónov eur ročne (zvýšenie zo 68,5 na 70,3 %).
Návrh zákona bude mať ďalej viacero pozitívnych sociálnych vplyvov. Pozitívny dopad na hospodárenie obyvateľstva bude zabezpečený garantovaným miestom pre dieťa,
prípadne príspevkom na predškolskú starostlivosť. Sociálna inklúzia sa predpokladá vzhľadom na umiestňovanie detí bez ohľadu na majetkové pomery ich zákonných zástupcov. V neposlednom rade možno od návrhu zákona očakávať pozitívne vplyvy na zamestnanosť, pretože ak budú mať zákonní zástupcovia istotu starostlivosti o dieťa, tak v čase jej poskytovania sa budú môcť okrem iného venovať aj zamestnaniu či výkonu zárobkovej činnosti.
A.4. Alternatívne riešenia
Bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Bezpredmetné