NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VI. volebné obdobie
Návrh
ZÁKON
z ... 2014,
o ochrane národnej bezpečnosti pri zmene vlastníctva strategického majetku a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
§ 1
Predmet zákona
Tento zákon upravuje
a) niektoré práva a povinnosti nadobúdateľa obchodného majetku so strategickým významom pre národnú bezpečnosť Slovenskej republiky,
b) postup orgánov verejnej moci pri ochrane záujmov Slovenskej republiky v súvislosti so zmenou vlastníctva obchodného majetku so strategickým významom pre národnú bezpečnosť Slovenskej republiky,
c) zodpovednosť fyzických osôb a právnických osôb za nesplnenie alebo porušenie povinností a obmedzení ustanovených týmto zákonom.
§ 2
Vymedzenie niektorých pojmov
(1) Na účely tohto zákona sa rozumie
a) obchodným majetkom so strategickým významom pre národnú bezpečnosť Slovenskej republiky súhrn majetkových hodnôt so zásadným významom pre obranyschopnosť, energetickú bezpečnosť alebo zabezpečenie iných dôležitých potrieb Slovenskej republiky, ktorý patrí slovenskej právnickej osobe alebo zahraničnej osobe (ďalej len „strategický majetok“),1)
b) zmenou vlastníctva koncentrácia podľa osobitného predpisu, ak je jej súčasťou strategický majetok alebo jeho časť, 2)
1 ) § 21 ods. 2 Obchodného zákonníka.
2 ) § 9 ods. 1 zákona č. 136/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov.
c) bezpečnostným rizikom najmä priama alebo nepriama kontrola strategického majetku
1. krajinou, ktorá nie je
1a. členským štátom Európskej únie,
1b. štátom, ktorý je členom Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj, alebo
1c. členským štátom Severoatlantickej aliancie.
2. fyzickou osobou alebo právnickou osobou, ktorá bola v predchádzajúcich piatich rokoch postihnutá podľa osobitných predpisov,3)
3. fyzickou osobou s trvalým pobytom alebo právnickou osobou so sídlom v krajine, ktorej činnosť nie je v súlade so zásadnými strategickými dokumentmi prijatými Národnou radou Slovenskej republiky, vládou Slovenskej republiky alebo Európskou úniou, alebo
4. fyzickou osobou s trvalým pobytom alebo právnickou osobou so sídlom v krajine, kde majú trvalý pobyt alebo sídlo iné fyzické alebo právnické osoby, ktoré majú priamu alebo nepriamu kontrolu nad iným strategickým majetkom v rovnakej oblasti podnikania.
(2) Vláda Slovenskej republiky (ďalej len „vláda“) určí zoznam strategického majetku nariadením.
§ 3
Predchádzajúci súhlas
(1) Pre nadobudnutie strategického majetku sa vyžaduje predchádzajúci súhlas vlády, inak je nadobudnutie neplatné.
(2) Výkon práv a povinností vyplývajúcich z koncentrácie podľa osobitného predpisu2), ak je jej súčasťou strategický majetok alebo jeho časť, sa bez udelenia predchádzajúceho súhlasu podľa odseku 1 zakazuje.
§ 4
Konanie o udelení predchádzajúceho súhlasu
(1) Konanie o udelení predchádzajúceho súhlasu sa začína na základe písomnej žiadosti nadobúdateľa strategického majetku doručenej Úradu vlády Slovenskej republiky. Úplnú žiadosť predloží predseda vlády bez zbytočného odkladu spolu s návrhom ďalšieho postupu na rokovanie vlády.
(2) Ak je žiadosť podľa odseku 1 úplná, vláda uloží predsedovi Bezpečnostnej rady Slovenskej republiky povinnosť vypracovať a predložiť na rokovanie vlády návrh rozhodnutia vlády v primeranej lehote tak, aby mohla vláda o žiadosti rozhodnúť do 90 dní od začatia konania. Za okolností hodných osobitného zreteľa môže vláda termín predloženia návrhu
3 ) Napríklad Trestný zákon v znení neskorších predpisov, Trestný poriadok v znení neskorších predpisov, zákon č. 136/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov, zákon č. 563/2009 Z. z. v znení neskorších predpisov, zákon č. 215/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov, zákon č. 25/2006 Z. z. v znení neskorších predpisov, zákon č. 455/1991 Zb. v znení neskorších predpisov, zákon č. 125/2006 Z. z. v znení neskorších predpisov, zákon č. 264/1999 Z. z. v znení neskorších predpisov alebo zákon č. 581/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov.
rozhodnutia a lehotu pre vydanie rozhodnutia predĺžiť, najviac však o 90 dní.
(3) Návrh rozhodnutia podľa odseku 2 obsahuje
a) analýzu bezpečnostných rizík vyplývajúcich zo zmeny vlastníctva,
b) vyhodnotenie priaznivých dopadov zmeny vlastníctva pre Slovenskú republiku,
c) návrh rozhodnutia vlády vo veci samej,
d) ďalšie informácie súvisiace so zmenou vlastníctva, ktoré považuje Bezpečnostná rada Slovenskej republiky za dôležité,
e) poučenie o opravnom prostriedku.
(4) Vláda v rozhodnutí udelí súhlas s nadobudnutím strategického majetku, ak
a) pre Slovenskú republiku prevažujú priaznivé dopady zmeny vlastníctva nad bezpečnostnými rizikami, alebo
b) podmienka uložená v rozhodnutí zabezpečí, že pre Slovenskú republiku budú prevažovať priaznivé dopady zmeny vlastníctva nad bezpečnostnými rizikami.
(5) Vláda môže v rozhodnutí vydanom podľa odseku 4 písm. b) uložiť nadobúdateľovi strategického majetku povinnosť súvisiacu s podmienkou, najmä na zabezpečenie plnenia uloženej podmienky, na dosiahnutie jej účelu alebo kontrolu jej plnenia.
(6) Vláda rozhodnutie podľa odseku 4 zruší, ak
a) je rozhodnutie založené na nepravdivých alebo neúplných informáciách, ktoré boli poskytnuté nadobúdateľom strategického majetku a tieto informácie mali na jeho vydanie podstatný vplyv, alebo
b) nadobúdateľ strategického majetku neplní podmienku podľa odseku 4 písm. b) uloženú mu v rozhodnutí.
(7) Rozhodnutie vlády podľa odsekov 4 a 6 a rozhodnutie vlády, ktorým zamietla žiadosť o udelenie predchádzajúceho súhlasu, sa bez zbytočného odkladu uverejní v Zbierke zákonov Slovenskej republiky.
(8) V konaní o udelení predchádzajúceho súhlasu rozhoduje vláda uznesením.
(9) Náležitosti žiadosti o udelenie predchádzajúceho súhlasu podľa odseku 1 vrátane dokladov prikladaných k žiadosti ustanoví nariadenie vlády.
(10) Na rokovaní vlády v časti týkajúcej sa konania o udelení predchádzajúceho súhlasu podľa tohto zákona sa môžu zúčastniť aj prezident Slovenskej republiky a členovia určeného výboru Národnej rady Slovenskej republiky; na požiadanie im udelí slovo člen vlády, ktorý rokovanie vlády vedie.
(11) Na konanie o udelení predchádzajúceho súhlasu podľa tohto zákona sa vzťahujú všeobecné predpisy o správnom konaní s výnimkou § 1, 7, 8, 14 a § 18 ods. 3 zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok).
§ 5
Opravné prostriedky
(1) Proti rozhodnutiu vlády podľa § 4 ods. 4 a 6 a proti rozhodnutiu vlády, ktorým zamietla žiadosť o udelenie predchádzajúceho súhlasu možno podať návrh na preskúmanie rozhodnutia vlády na Najvyšší súd Slovenskej republiky do 15 dní odo dňa uverejnenia rozhodnutia v Zbierke zákonov Slovenskej republiky. Podanie návrhu na preskúmanie rozhodnutia vlády má odkladný účinok.
(2) Návrh na preskúmanie rozhodnutia vlády môže podať
a) vlastník strategického majetku,
b) nadobúdateľ strategického majetku,
c) generálny prokurátor Slovenskej republiky,
d) 30 poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
(3) Najvyšší súd Slovenskej republiky rozhodne o návrhu na preskúmanie rozhodnutia vlády do 60 dní od jeho doručenia. Rozhodnutie vlády môže potvrdiť, zmeniť alebo zrušiť a vrátiť na ďalšie konanie.
(4) Na konanie o návrhu na preskúmanie rozhodnutia vlády sa primerane použijú ustanovenia piatej časti tretej hlavy Občianskeho súdneho poriadku.4)
§ 6
Pokuty
(1) Úrad vlády môže uložiť fyzickej osobe podnikateľovi alebo právnickej osobe pokutu do 10 % z obratu5) za predchádzajúce účtovné obdobie za
a) porušenie povinnosti uvedenej v § 3 ods. 2,
b) neplnenie povinnosti súvisiacej s podmienkou uloženou v rozhodnutí podľa § 4 ods. 4 písm. b),
c) poskytnutie nepravdivých alebo neúplných informácií podľa § 4 ods. 6 písm. a).
(2) Pokuty podľa tohto zákona môže Úrad vlády Slovenskej republiky uložiť do troch rokov od začatia konania, najneskôr do šiestich rokov odo dňa, keď došlo k porušeniu ustanovení tohto zákona alebo nesplneniu podmienky podľa § 4 ods. 4 písm. b).
(3) Pri ukladaní pokuty podľa tohto zákona Úrad vlády Slovenskej republiky posudzuje závažnosť, povahu a vplyv porušenia zákona na národnú bezpečnosť Slovenskej republiky. Na konanie o uložení pokuty sa vzťahujú všeobecné predpisy o správnom konaní. 6)
(4) Výnos z pokút je príjmom štátneho rozpočtu.
§ 7
Spoločné, prechodné a záverečné ustanovenia
(1) Návrh rozhodnutia vlády predkladaný podľa § 4 ods. 2 zasiela Úrad vlády Slovenskej republiky prezidentovi Slovenskej republiky a určenému výboru Národnej rady Slovenskej
4 ) § 250l a nasl. Občianskeho súdneho poriadku.
5 ) § 3 ods. 5 zákona č. 136/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov.
6) Zákon č . 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok).
republiky najneskôr 15 dní pred jeho prerokovaním.
(2) Týmto zákonom nie je dotknutý osobitný predpis o ochrane hospodárskej súťaže; ustanovenia zákona o ochrane hospodárskej súťaže sa primerane použijú na ochranu, sprístupňovanie informácií a zachovanie tajomstva v konaní podľa tohto zákona.
(3) Tento zákon sa použije na zmeny vlastníctva strategického majetku, ktoré sa vykonali po nadobudnutí jeho účinnosti.
Čl. II
Zákon č. 110/2004 Z. z. o fungovaní Bezpečnostnej rady Slovenskej republiky v čase mieru v znení zákona č. 319/2012 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1. V § 4 ods. 1 sa vkladá nové písm. i), ktoré znie:
„i) poveruje predsedu výboru pre zahraničnú politiku vypracovaním návrhu rozhodnutia vlády k udeleniu predchádzajúceho súhlasu k nadobudnutiu strategického majetku podľa osobitného predpisu (ďalej len „strategické rozhodnutie“). 8a)
Poznámka pod čiarou k odkazu 8a) znie:
„8a) Zákon č. .../2014 Z. z. o ochrane národnej bezpečnosti pri zmene vlastníctva strategického majetku a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
2. V § 7 ods. 1 sa vkladá nové písm. e), ktoré znie:
„e) prerokúva návrh strategického rozhodnutia podľa osobitného predpisu 8a)“.
3. V § 7 ods. 3 sa vkladá nové písm. m), ktoré znie:
„m) Protimonopolného úradu Slovenskej republiky.“.
4. Za § 11 sa vkladá § 11a, ktorý znie:
㤠11a
(1) Po začatí konania podľa osobitného predpisu 8a) poverí predseda bez zbytočného odkladu predsedu výboru pre zahraničnú politiku vypracovaním návrhu strategického rozhodnutia, a to v primeranej lehote.
(2) Orgány verejnej moci povinné na žiadosť predsedu výboru pre zahraničnú politiku a v ním určenej primeranej lehote oznámiť skutočnosti, ktoré majú význam pre vypracovanie návrhu strategického rozhodnutia.
(3) Návrh strategického rozhodnutia vypracúva v súčinnosti s predsedom výboru pre zahraničnú politiku Kancelária Bezpečnostnej rady Slovenskej republiky.
(4) Výbor pre zahraničnú politiku prerokúva, podľa potreby pozmeňuje, schvaľuje a predkladá návrh strategického rozhodnutia predsedovi tak, aby boli zachované lehoty podľa
osobitného zákona.8a)“.
Čl. III
Zákon č. 99/1963 Zb. Občiansky súdny poriadok v znení zákona č. 36/1967 Zb., zákona č. 158/1969 Zb., zákona č. 49/1973 Zb., zákona č. 20/1975 Zb., zákona č. 133/1982 Zb., zákona č. 180/1990 Zb., zákona č. 328/1991 Zb., zákona č. 519/1991 Zb., zákona č. 263/1992 Zb., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 5/1993 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 46/1994 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 190/1995 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 232/1995 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 22/1996 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 58/1996 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 281/1996 Z. z., zákona č. 211/1997 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 359/1997 Z. z., zákona č. 124/1998 Z. z., zákona č. 144/1998 Z. z., zákona č. 169/1998 Z. z., zákona č. 187/1998 Z. z., zákona č. 225/1998 Z. z., zákona č. 233/1998 Z. z., zákona č. 235/1998 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 318/1998 Z. z., zákona č. 331/1998 Z. z., zákona č. 46/1999 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 66/1999 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 166/1999 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 185/1999 Z. z., zákona č. 223/1999 Z. z., zákona č. 303/2001 Z. z., zákona č. 501/2001 Z. z., zákona č. 215/2002 Z. z., zákona č. 232/2002 Z. z., zákona č. 424/2002 Z. z., zákona č. 451/2002 Z. z., zákona č. 480/2002 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 620/2002 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 75/2003 Z. z., zákona č. 353/2003 Z. z., zákona č. 530/2003 Z. z., zákona č. 589/2003 Z. z., zákona č. 204/2004 Z. z., zákona č. 371/2004 Z. z., zákona č. 382/2004 Z. z., zákona č. 420/2004 Z. z., zákona č. 428/2004 Z. z., zákona č. 613/2004 Z. z., zákona č. 757/2004 Z. z., zákona č. 36/2005 Z. z., zákona č. 290/2005 Z. z., zákona č. 341/2005 Z. z., zákona č. 24/2007 Z. z., zákona č. 84/2007 Z. z., zákona č. 273/2007 Z. z., zákona č. 335/2007 Z. z., zákona č. 643/2007 Z. z., zákona č. 384/2008 Z. z., zákona č. 477/2008 Z. z., zákona č. 484/2008 Z. z., zákona č. 491/2008 Z. z., zákona č. 487/2009 Z. z., zákona č. 495/2009 Z. z., zákona č. 575/2009 Z. z., zákona č. 151/2010 Z. z., zákona č. 183/2011 Z. z., zákona č. 332/2011 Z. z., zákona č. 348/2011 Z. z., zákona č. 388/2011 Z. z., zákona č. 335/2012 Z. z., zákona č. 64/2013 Z. z., zákona č. 75/2013 Z. z., zákona č. 180/2013 Z. z., zákona č. 106/2014 Z. z. a zákona č. 151/2014 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
Za § 250zg sa vkladá nový § 250zh, ktorý vrátane nadpisu znie:
„Konanie vo veciach zmeny vlastníctva strategického majetku
§ 250zh
(1) Ak vláda Slovenskej republiky rozhodla podľa osobitného zákona o žiadosti o udelenie predchádzajúceho súhlasu so zmenou vlastníctva strategického majetku, môže sa navrhovateľ podľa osobitného zákona36c) do 15 dní odo dňa uverejnenia rozhodnutia v Zbierke zákonov Slovenskej republiky obrátiť na Najvyšší súd Slovenskej republiky s návrhom na preskúmanie rozhodnutia vlády Slovenskej republiky. Podanie návrhu na preskúmanie rozhodnutia vlády Slovenskej republiky má odkladný účinok.
(2) Ak pre to dôvody podľa osobitného zákona, Najvyšší súd Slovenskej republiky
rozhodnutie zmení alebo zruší, inak návrh na preskúmanie rozhodnutia vlády Slovenskej republiky zamietne a toto rozhodnutie potvrdí.
(3) Účastníkom konania je navrhovateľ podľa osobitného zákona a vláda Slovenskej republiky.
(4) Najvyšší súd Slovenskej republiky rozhodne uznesením do 60 dní od podania návrhu na preskúmanie rozhodnutia vlády.
(5) Na konanie vo veciach zmeny vlastníctva strategického majetku sa primerane použijú ustanovenia piatej časti tretej hlavy tohto zákona.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 36c) znie:
36c) § 5 ods. 2 zákona č. .../2014 Z. z. o ochrane národnej bezpečnosti pri zmene vlastníctva strategického majetku a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Čl. IV
Zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení zákona č. 650/2005 Z. z., zákona č. 692/2006 Z. z., zákona č. 218/2007 Z. z., zákona č. 491/2008 Z. z., zákona č. 497/2008 Z. z., zákona č. 498/2008 Z. z., zákona č. 59/2009 Z. z., zákona č. 257/2009 Z. z., zákona č. 317/2009 Z. z., zákona č. 492/2009 Z. z., zákona č. 576/2009 Z. z., zákona č. 224/2010 Z. z., zákona č. 547/2010 Z. z., zákona č. 33/2011 Z. z., zákona č. 262/2011 Z. z., zákona č. 313/2011 Z. z., zákona č. 246/2012 Z. z., zákona č. 334/2012 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 428/2012 Z. z., zákona č. 204/2013 Z. z. a zákona č. 1/2014 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1. V § 237 sa za odsek 1 vkladá nový odsek 2, ktorý znie:
„(2) Rovnako ako v odseku 1 sa potrestá, kto inému spôsobí, čo aj z nedbanlivosti, malú škodu tým, že neplatne nadobudne strategický majetok podľa osobitného predpisu.“.
Doterajší odsek 2 sa označuje ako odsek 3.
2. V § 237 ods. 2 sa za slová „odseku 1“ vkladajú slová „alebo 2“.
3. V § 237 ods. 3 sa za slová „odseku 1“ vkladajú slová „alebo 2“.
4. V § 237 ods. 4 sa za slová „odseku 1“ vkladajú slová „alebo 2“.
Čl. V
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2015.