Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Predložený návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
Návrh sa predkladá v reakcii na situáciu vzniknutú 9. septembra 2014, kedy vládna väčšina odhlasovala vyradenie niektorých poslaneckých návrhov z návrhu programu 37. schôdze na základe procedurálneho návrhu podpredsedníčky NR SR, ktorý odôvodila tým, že tieto návrhy kampaňou pred komunálnymi voľbami a majú byť zaradené na schôdzu Národnej rady Slovenskej republiky konanú po komunálnych voľbách.
Predkladatelia si vedomí, že právny názor podpredsedníčky NR SR o súlade takéhoto konania s rokovacím poriadkom možno prinajmenšom spochybniť, ak nie vyvrátiť poukazom na znenie druhej vety v § 72 ods. 2 rokovacieho poriadku. Cieľom predkladateľov však nie je takéto postupy vládnej väčšiny oplácať stupňovaním konfrontácie v pléne NR SR a „balkanizovať“ tak pomery v najvyššom zákonodarnom zbore, ale stanoviť jasné podmienky v rokovacom poriadku, ktoré budú do budúcna garantovať možnosť predniesť poslanecké návrhy na najbližšej schôdzi národnej rady a rokovať o nich bez ohľadu na to, kto bude vo vláde a kto v opozícii. Sme presvedčení, že schválenie predloženej novely prispeje ku kultivovaniu parlamentnej práce do budúcna a zabráni jej vulgarizácii.
Predloženým návrhom sa tiež zakladá oprávnenie predsedovi NR SR nezaradiť do návrhu programu schôdze na rokovanie poslanecký návrh, ktorý nespĺňa požiadavku zákona na uplynutie 6-mesačnej lehoty odo dňa neschválenia obsahovo identického návrhu zákona.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Návrh zákona nebude mať vplyv na verejné financie, životné prostredie, informatizáciu spoločnosti, podnikateľské prostredie ani sociálny vplyv.
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodom 1 a 2
V § 24, ktorý upravuje program schôdze Národnej rady Slovenskej republiky vrátane oprávnení národnej rady vykonávať v ňom doplnenia alebo zmeny sa navrhuje explicitne zakotviť podmienka, aby návrh, ktorý predložil poslanec, nebolo možné bez jeho súhlasu z programu schôdze vyradiť.
K bodu 3
Navrhuje sa nové znenie druhého odseku v § 72. Okrem terminologického zjednotenia (slovné spojenie „program schôdze“ sa v nadväznosti na terminológiu použitú v § 24 ods. 1 nahrádza slovným spojením „návrh programu schôdze“) sa vypúšťa druhá veta, ktorá do zavedení jasných pravidiel v § 24 ods. 1 a 5 stráca opodstatnenie. Taktiež sa explicitne ustanovuje, že do návrhu programu schôdze nemožno zaradiť návrh zákona, ktorý nebol podaný v lehote podľa § 96 ods. 3, teda 6 mesiacov od neschválenia obsahovo identického návrhu.
K čl. II
Navrhuje sa dátum účinnosti 15. apríl 2015; dátum účinnosti sa navrhuje s prihliadnutím na dĺžku legislatívneho procesu, ako aj s prihliadnutím na v danej chvíli nepredvídateľné prípadné dočasné vyradenie návrhu zákona z programu najbližšej schôdze vládnou väčšinou.