Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Návrh zákona o lobingu a o zmene a doplnení zákona č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácií ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov sa predkladá s cieľom zvýšiť transparentnosť v komunikácii medzi verejnými funkcionármi a záujmovými skupinami a tým ustanoviť základný rámec právnej regulácie v existujúcom prostredí, vo vzťahu medzi lobujúcim a lobovanými.
Vo viacerých tradičných demokratických krajinách ako napríklad v Spolkovej republike Nemecko, ale aj v samotných inštitúciách Európskej únie akými Európsky parlament či Európska komisia je lobovanie legitímnou participáciou občanov na ovplyvňovaní rozhodovania držiteľov štátnej moci a je právne regulované. Lobing je však na Slovensku často spájaný s korupciou a s klientelizmom. Nedávno medializovaná kauza Gorila u verejnosti iba umocnila nedôveru vo verejných funkcionárov. Sme svedkami každodenných príkladov, ktoré odôvodňujú potrebu vzniku právneho predpisu upravujúceho lobing, ktorý by jasne uviedol na správnu mieru obsah tohto pojmu a urobil tento proces pre občanov transparentným a prehľadným. Cieľom predkladateľov je zakotvenie lobingu v slovenskom právnom poriadku a tým snaha o väčšiu mieru transparentnosti a očistenia verejného života. Účelom tohto návrhu je otvoriť verejnú diskusiu k danej téme.
Predložený návrh zákona definuje pojem lobing, stanovuje podmienky za akých sa môže uskutočniť a zároveň určuje práva a povinnosti lobistov a verejných funkcionárov. Zároveň stanovuje sankcie za porušenie príslušných ustanovení.
Lobista vykonáva lobing na základe žiadosti klienta, alebo vo svoj prospech. Lobovanými verejní funkcionári, ktorých taxatívny výpočet ustanovuje zákon. Podmienkou pre výkon lobingu je zaregistrovanie lobistu do zoznamu, ktorý vedie Ministerstvo vnútra SR. Lobista okrem zákonom stanovených náležitostí, musí v návrhu uviesť i informáciu, v akej oblasti vykonáva alebo plánuje vykonávať lobing.
Podstatnou súčasťou predmetného návrhu zákona ustanovenia definujúce práva a povinnosti lobistov. Lobista právo zúčastňovať sa verejných schôdzi výborov NR SR a schôdzí ústredných a miestnych orgánov štátnej správy a na jednotlivých úrovniach regionálnych samospráv. Za predpokladu splnenia zákonom ustanovených podmienok je oprávnený vystúpiť s časovo ohraničeným príspevkom. Môže taktiež požadovať, aby jeho stanovisko bolo zverejnené vecne príslušným orgánom verejnej moci. Lobista je povinný v prípade uskutočnenia lobistického kontaktu s verejným funkcionárom oznamovať pravidelne, písomne i elektronicky raz za polrok zoznam stretnutí a dôvod lobistického kontaktu. Ide o povinnosti, ktorých plnenie za cieľ zabezpečiť transparentnosť činnosti lobistu. Za priestupok spáchaný nedodržaním povinností je možné uložiť lobistovi pokutu do výšky 33 194 € alebo zákaz činnosti do 5 rokov.
Verejný funkcionár nesmie vykonávať lobing a taktiež nesmie prijať akúkoľvek výhodu od lobistu. Verejní funkcionári taktiež povinní zverejniť za uplynulý polrok pracovné schôdzky s lobistami.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi inými zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Návrh zákona môže zakladať zvýšené nároky na výdavkovú časť štátneho rozpočtu so zreteľom na povinnosť vytvoriť a viesť zoznam lobistov. Predpokladá sa však, že pôjde o nízke výdavky. Navrhovaná právna úprava nemá negatívny vplyv na podnikateľské prostredie. Nemá negatívny vplyv na životné prostredie, na zamestnanosť a ani vplyv na informatizáciu spoločnosti.
Navrhovaná právna úprava nebude mať negatívny sociálny vplyv a vplyv na hospodárenie obyvateľstva.
B. Osobitná časť
K čl. I :
K § 1:
V § 1 je zakotvený predmet právnej úpravy predloženého návrhu zákona. Predložený návrh zákona upravuje podmienky výkonu lobingu, práva a povinnosti lobistu a pôsobnosť orgánov verejnej moci týkajúcu sa lobingu.
K § 2:
Ustanovenie § 2 obsahuje definíciu pojmov. Jeho predmetom je vymedzenie pojmu lobing, lobistický kontakt v pozitívnom a negatívnom vymedzení. Na účely predloženého návrhu zákona sa definuje pojem verejný funkcionár, lobista a klient.
K § 3
V § 3 je stanovená povinnosť osoby, ktorá vykonáva lobistický kontakt pred jeho vykonaním, potvrdiť lobovanej osobe, na požiadanie tiež písomne, že ide o lobistický kontakt a kto je klientom.
K § 4:
Predmetné ustanovenie zakotvuje povinnosť Ministerstva vnútra Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) viesť zoznam lobistov, ktorý zverejňuje na webovej stránke ministerstva. Zároveň sa ustanovuje povinnosť lobistu zaregistrovať sa do zoznamu lobistov v lehote 10 kalendárnych dní odo dňa, kedy po prvýkrát vykoná lobing. Ustanovenie § 4 odsek 2,3 a 4 obsahuje náležitosti, ktoré návrh na registráciu spĺňať, na základe ktorého ministerstvo lobistu zapíše do zoznamu lobistov a doručí mu potvrdenie o zapísaní do zoznamu lobistov. V zozname lobistov sa uvádzajú identifikačné údaje lobistu, zoznam lobistických kontaktov za predchádzajúci polrok, ako aj údaje o o uložených sankciách v súvislosti s výkonom lobingu. Uvedené informácie budú verejné prístupné na webovej stránke miniterstva.
K § 5:
Ustanovenie § 5 zakotvuje práva a povinnosti lobistu. Lobisti zapísaní v zozname lobistov budú oprávnení v súlade so stanovenými pravidlami vstupovať do objektov Národnej rady Slovenskej republiky, ako aj vstupovať do objektov ústredných orgánov štátnej správy, miestnych orgánov štátnej správy a samosprávy, kde prebiehajú verejné zasadnutia ich orgánov. Zároveň budú oprávnení zúčastniť sa verejných schôdzí výborov Národnej rady
Slovenskej republiky a odborných komisií zriadených zastupiteľstvom vyššieho územného celku, obcou, mestskou časťou za rovnakých podmienok ako zástupcovia masovo komunikačných prostriedkov. Zakotvuje sa taktiež oprávnenie vystúpiť s časovo vopred ohraničeným príspevkom, pokiaľ to navrhne niektorý z členov uvedených orgánov. Účelom je zabezpečiť transparentnosť činnosti lobistu.
Medzi základné povinnosti lobistu patrí oznamovať pravidelne, písomne i elektronickou formou, vždy do posledného dňa kalendárneho polroka za predchádzajúci polrok zoznam lobistických kontaktov.
K § 6:
V ustanovení § 6 zakotvené povinnosti verejných funkcionárov, pre ktorých platí zákaz výkonu lobingu. Výslovne zakotvuje zákaz prijať alebo dať si sprostredkovať alebo sľúbiť od lobistu akúkoľvek výhodu, a to aj po skončení svojej funkcie, ani uzavrieť s ním zmluvu o pôžičke, o úvere alebo obdobný právny vzťah, spôsobilý zastrieť poskytnutie výhody. Taktiež obsahuje povinnosť verejných funkcionárov oznámiť písomne aj elektronickou formou svoj pracovný program za predchádzajúci polrok s uvedením pracovných schôdzok, na ktorých došlo k osobnému lobistickému kontaktu. Zverejnenie predmetných informácií mať pozitívny dopad na transparentnosť rozhodovania vo veciach verejného záujmu.
K § 7:
Ustanovenie § 7 upravuje sankcie a ich výpočet, ktoré sa ukladajú za porušenie ustanovení predmetného zákona.
K § 8:
Ustanovenie § 8 vyjadruje oprávnenie písomne oznámiť ministerstvu, prípadne Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre nezlučiteľnosť funkcií, skutočnosti, ktoré nasvedčujú o nepravdivosti alebo neúplnosti údajov uvedených v zozname lobistov a vo zverejnených oznámeniach lobistov a verejných funkcionárov. V zozname lobistov ministerstvo zverejní konkrétne porušenie povinností ustanovených predloženým zákonom spolu s uvedením sankcie, ktorá bola za porušenie uložená.
K čl. II:
V § 11 zákona NR SR č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov sa v odseku 2 navrhuje explicitne ustanoviť povinnosť Ministerstva vnútra Slovenskej republiky viesť zoznam lobistov.
K čl. III:
Navrhuje sa termín účinnosti 1. januára 2015.