Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 323/1992 Zb. o notároch a notárskej činnosti (Notársky poriadok) v znení neskorších predpisov predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Jana Kiššová a Ľubomír Galko.
Navrhovanou právnou úpravou sa do nášho právneho poriadku zavádza inštitút tzv. predmanželských a manželských zmlúv, prostredníctvom ktorých si môžu snúbenci alebo manželia slobodne upraviť svoje majetkové pomery. V tejto súvislosti treba pripomenúť, že tak uhorské obyčajové právo platné na území Slovenska do roku 1951, ako aj rakúsky Všeobecný zákonník občiansky, platný v tom istom čase v českej časti Československej republiky, pripúšťali možnosť manželov zmluvne upraviť svoje majetkové pomery odchylne od zákona. Komunistická ideológia, obmedzujúca autonómiu vôle subjektov súkromného práva a podriaďujúca ich mocenskému dirigizmu aj vo sfére rozhodovania o osobnom živote priniesla po sovietskom vzore vyčlenenie rodinného práva z matérie občianskeho práva. Súčasne boli do rodinného práva vnesené silné verejnoprávne prvky. Tieto skutočnosti intenzívne pociťované v tuzemskej právnej praxi od zmeny politických pomerov v roku 1989. Federálne zhromaždenie ČSFR síce v roku 1991 (zákon č. 509/1991 Zb.) v rámci reformy česko-slovenského občianskeho práva umožnilo manželom do istej miery modifikovať rozsah svojho bezpodielového spoluvlastníctva, no neumožnilo im celkom vznik bezpodielového spoluvlastníctva vylúčiť. V tejto podobe je Občiansky zákonník doposiaľ na Slovensku platný.
Podľa Legislatívneho zámeru Občianskeho zákonníka zverejneného v roku 2007 sa počíta s reformou majetkového práva manželského v podobe pripomínajúcej reformu, ktorú vykonal v českom občianskom zákonníku zákonodarca zákonom č. 91/1998 Sb.. Legislatívny zámer počítal s tým, že zákonný režim majetkových pomerov manželov by predstavovalo tzv. zákonné spoločenstvo, do ktorého by spadal všetok majetok manželov (teda nielen veci), aj ich záväzky, čo pripomína v súčasnosti platnú českú úpravu tzv. spoločného imania manželov. Rovnako počítal legislatívny zámer s inštitútom manželskej zmluvy, v ktorej si manželia mohli slobodne upraviť svoje majetkové pomery.
Vzhľadom na to, že osud legislatívneho zámeru je v súčasnosti neistý a že ďalší odklad dve desiatky rokov neriešeného problému ahistorickej a v Európe nezvyčajnej úpravy majetkového manželského práva je neúnosný, navrhuje sa rozšíriť aspoň súčasné právo manželov modifikovať rozsah bezpodielového spoluvlastníctva o možnosť zrušiť alebo založiť bezpodielové spoluvlastníctvo. Súčasne sa navrhuje právo snúbencov modifikovať obdobne rozsah bezpodielového spoluvlastníctva, ktoré vzniknúť, a to pred uzavretím manželstva (tzv. predmanželská zmluva). Reforma inštitútu bezpodielového spoluvlastníctva na spoločenstvo práv a povinností sa nenavrhuje, keďže ide o matériu, ktorá by mala byť komplexne upravená v novom Občianskom zákonníku.
Podľa navrhovanej úpravy sa manželia môžu dohodnúť dohodou uzavretou vo forme notárskej zápisnice, že bezpodielové spoluvlastníctvo manželov
-sa zúži,
-sa rozšíri,
-sa zruší,
-sa založí, alebo
-vznikne až ku dňu zániku manželstva.
Podobne snúbenci sa môžu navzájom dohodnúť dohodou uzavretou vo forme notárskej zápisnice, že bezpodielové spoluvlastníctvo manželov pre prípad uzavretia manželstva
-sa zúži,
-sa rozšíri,
-nevznikne vôbec, alebo
-vznikne až ku dňu zániku manželstva.
Zavádza sa teda obdobná možnosť na uzatvorenie dohôd o zúžení a rozšírení bezpodielového spoluvlastníctva medzi snúbencami s rovnakými právnymi účinkami, ako je tomu pri manželoch. Základný rozdiel spočíva v tom, že takúto dohodu môžu uzatvoriť aj snúbenci, teda muž a žena, ktorí ešte len mienia uzatvoriť manželstvo. Navrhuje sa pre snúbencov aj možnosť uzatvoriť dohodu o tom, že bezpodielové spoluvlastníctvo manželov nevznikne vôbec.
Navrhovaná právna úprava zohľadňuje princípy zmluvnej slobody subjektov súkromného práva. Úprava vychádza zo zásady rovnosti oboch manželov a rešpektuje ich právo slobodne a nezávisle si upraviť svoj majetkový pomer.
Súčasne sa navrhuje zaviesť ochranný mechanizmus, podľa ktorého účinky dohody nastanú v závislosti od toho, po akom čase uzatvoria snúbenci manželstvo. Navrhovatelia majú za to, že len vážne prejavená vôľa v čase, ktorý bezprostredne predchádza uzatvoreniu manželstva, musí byť podmienkou platnosti a vzniku právnych účinkov takejto dohody. Z uvedeného dôvodu sa zavádza zákonná domnienka, podľa ktorej právne účinky takejto dohody nastávajú len pokiaľ snúbenci uzatvoria manželstvo do 3 mesiacov odo dňa uzavretia dohody, inak sa má za to, že k dohode nedošlo.
Navrhuje sa aj úprava zákona č. 323/1992 Zb. o notároch a notárskej činnosti (Notársky poriadok) v znení neskorších predpisov s cieľom zaviesť povinnosť notárov poučiť manželov alebo snúbencov o dôsledkoch dohody modifikujúcej bezpodielové spoluvlastníctvo manželov.
Predložený návrh zákona nebude mať dopad na verejné financie, rozpočty obcí a vyšších územných celkov a nemá negatívny vplyv na životné prostredie, na zamestnanosť, podnikateľské prostredie a informatizáciu spoločnosti.
Predložený návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
B.Osobitná časť
Čl. I
K bodu 1
Navrhuje sa rozšíriť možnosť manželov uzatvárať manželské zmluvy.
Navrhovanou úpravou sa umožňuje, aby:
1. manželia, ktorých manželstvo existuje, mohli dohodou svoje bezpodielové spoluvlastníctvo zrušiť,
2. manželia, ktorých bezpodielové spoluvlastníctvo zaniklo alebo sa pred vznikom manželstva dohodli, že nevznikne, mohli dohodou bezpodielové spoluvlastníctvo založiť.
Súčasne sa upravuje i doposiaľ sporná otázka, či sa dohoda o zúžení rozsahu bezpodielového spoluvlastníctva vzťahuje aj na majetok existujúci alebo len na majetok nadobudnutý v budúcnosti (porov. rozhodnutie českého Ústavného súdu I. ÚS 86/95 ohľadom toho istého ustanovenia českého Občianskeho zákonníka). Navrhuje sa vec upraviť tak, že pokiaľ sa manželia nedohodnú inak, vzťahuje sa taká dohoda i na už existujúci majetok.
K bodu 2
Analogicky k ustanoveniu § 143a sa navrhuje, aby mali snúbenci možnosť pred vznikom manželstva modifikovať rozsah bezpodielového spoluvlastníctva či jeho vznik prípadne celkom vylúčiť (tzv. predmanželská zmluva).
K bodu 3
Vzhľadom na novú koncepciu a širšie možnosti usporiadania bezpodielového spoluvlastníctva sa navrhuje vypustiť odsek 2.
K bodu 4
Navrhuje sa spresniť, že manželia môžu dohodou vždy založiť bezpodielové spoluvlastníctvo, hoci zaniklo rozhodnutím súdu, a ďalej sa dopĺňa, že súd nemôže založiť alebo obnoviť bezpodielové spoluvlastníctvo tam, kde ho zmluvne zrušili sami manželia alebo kde jeho vznik zmluvne vylúčili snúbenci pred uzavretím manželstva.
Čl. II
Navrhuje sa zaviesť poučovacia povinnosť notárov o dôsledkoch právnych úkonov týkajúcich sa bezpodielového spoluvlastníctva manželov. Nedostatok poučenia nezakladá neplatnosť dohody, keďže v našom právnom poriadku platí právna fikcia, že všetko, čo sa publikovalo v zbierke zákonov sa stalo známym každému, aj keď sa o tom nedozvedel.
Čl. III
Vzhľadom na trvanie legislatívneho procesu sa navrhuje účinnosť zákona od 1. marca 2015.