NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY  
VI. volebné obdobie  
Číslo: PREDS-868/2014  
1201  
N á v r h  
na prijatie  
uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky  
k vykonaniu kontroly hospodárenia s finančnými prostriedkami v spoločnosti  
Slovenské elektrárne, a.s. Najvyšším kontrolným úradom Slovenskej  
republiky  
_____________________________________________________________________________________________________  
Predkladá:  
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky  
pre financie a rozpočet  
Bratislava, september 2014  
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY  
VI. volebné obdobie  
N á v r h  
UZNESENIE  
NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY  
z .................. septembra 2014  
k návrhu na vykonanie kontroly hospodárenia s finančnými prostriedkami v spoločnosti  
Slovenské elektrárne, a.s. Najvyšším kontrolným úradom Slovenskej republiky (tlač 1201)  
Národná rada Slovenskej republiky  
podľa § 5 ods. 4 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 39/1993 Z. z.  
o Najvyššom kontrolnom úrade Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov  
ž i a d a  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
vykonať kontrolu hospodárenia s finančnými prostriedkami v spoločnosti Slovenské  
elektrárne, a.s. z dôvodu ďalšieho navýšenia investičných nákladov a rozpočtu na projekt  
dostavby 3. a 4. bloku jadrovej elektrárne Mochovce a posunov termínov ich dostavby, ako aj  
v súvislosti s už uskutočnenými navýšeniami rozpočtu dostavby jadrovej elektrárne.  
Dôvodová správa  
Jedným z najvýznamnejších projektov v oblasti energetiky v Slovenskej republike je  
v súčasnosti Projekt dostavby 3. a 4. bloku jadrovej elektrárne Mochovce (ďalej len „Projekt  
EMO 34“).  
Výstavba 3. a 4. bloku JE Mochovce začala v roku 1986, kedy sa vybudovali základy  
hlavných objektov a pokračovala do roku 1992. V roku 1992 boli stavebné práce prerušené.  
V období rokov 1992 – 2000 pôvodní hlavní dodávatelia a konštruktéri vykonávali údržbu  
a konzervačné práce uskladnených zariadení a stavebných častí, na ktorých boli prerušené  
práce. V roku 2007 Slovenské elektrárne, a.s. (ďalej len „SE, a.s.“) dokončili štúdiu,  
uskutočnili a pripravili požiadavku na investovanie, ktorá bola potrebná na ohodnotenie  
projektu. Spoločnosť SE, a.s. v júli 2007 informovala o Projekte EMO 34 Európsku komisiu  
v súlade s článkom 41 Zmluvy o založení Európskeho spoločenstva pre atómovú energiu  
(Zmluva EURATOM). Spoločnosť SE, a.s. získala kladné stanovisko Európskej komisie v júli  
2008, po ktorom nasledovalo schválenie zmien pôvodného projektu Úradom jadrového  
dozoru SR v auguste 2008. Stavebné práce na stavenisku sa opätovne začali v novembri  
2008.  
V rámci Projektu dostavby 3. a 4. bloku JE Mochovce, spoločnosť SE, a.s. vystupuje  
ako investor stavby, ale zároveň aj ako hlavný dodávateľ a koordinátor stavby. Úlohy SE,  
a.s. ako hlavného dodávateľa boli zadefinované ako projektové riadenie, inžiniering,  
výstavba, ako aj uvádzanie do prevádzky. Z tohto pohľadu je jedným z rozhodujúcich  
a najdôležitejších aspektov zvládnutie úlohy hlavného dodávateľa a „architekta stavby“ zo  
strany SE, a.s..  
Predseda predstavenstva spoločnosti SE, a.s. začiatkom januára 2012 uviedol, že  
dostavba JE Mochovce sa uskutoční v súlade s pôvodne stanoveným plánom. V krátkej  
dobe, po vymenovaní a nástupe súčasnej vlády vyhlásil, že dostavba 3. a 4. bloku sa  
oneskorí zhruba o 1 rok. Uvedené priznal i čelný predstaviteľ spoločnosti ENEL. Následne  
začalo predstavenstvo SE, a.s. eskalovať svoje požiadavky na navýšenie finančných  
prostriedkov potrebných na dostavbu 3. a 4. bloku JE Mochovce.  
V nadväznosti na súčasnú situáciu týkajúcu sa vývoja dostavby 3. a 4. bloku JE  
Mochovce navrhujeme vykonať kontrolu hospodárenia s finančnými prostriedkami  
v spoločnosti Slovenské elektrárne, a.s. Najvyšším kontrolným úradom Slovenskej republiky.  
Uznesením vlády č. 53 zo dňa 30. januára 2013 „k správe o aktuálnom stave  
dostavby 3. a 4. bloku jadrovej elektrárne Mochovce a návrhu postupu vlády Slovenskej  
republiky“, vláda vyjadrila vážne znepokojenie z výrazného meškania dostavby 3. a 4. bloku  
JE Mochovce.  
Pôvodne plánovaný termín ukončenia dostavby 3. a 4. bloku jadrovej elektrárne  
Mochovce bol v roku 2013. Pôvodný dátum spustenia 3. bloku do komerčnej prevádzky bol  
28.2.2013 a dátum spustenia 4. bloku do komerčnej prevádzky bol 31.10.2013. Následne  
došlo k zmenám predpokladaných termínov spustenia 3. a 4. bloku JE Mochovce do  
komerčnej prevádzky. Ostatný aktuálny predpokladaný termín spustenia do komerčnej  
prevádzky bol v prípade 3. bloku v roku 2015 a v prípade 4. bloku v roku 2016.  
Z uvedeného je zrejmé, že termíny spustenia 3. a 4. bloku JE Mochovce do  
komerčnej prevádzky sa opakovane posúvajú.  
Náklady na dostavbu 3. a 4. bloku JE Mochovce boli pôvodne stanovené vo výške:  
2 61 mil. EUR (2775 mil. EUR + inflácia 86 mil. EUR).  
V súčasnosti aktuálny schválený rozpočet na Projekt EMO 34 je vo výške 3800 mil.  
EUR (3775 mil. EUR + 25 mil. EUR na strategické náhradné diely).  
Spoločnosť SE, a.s. predložila ďalší návrh na navýšenie investičných nákladov  
a rozpočtu na Projekt EMO 34, a s tým tiež súvisiaci posun termínov ich dostavby.  
Cieľom kontroly hospodárenia s finančnými prostriedkami v spoločnosti Slovenské  
elektrárne, a.s. je overiť plnenie podmienok vyplývajúcich zo zmlúv o poskytnutí finančných  
prostriedkov a plnenia podmienok dohodnutých v zmluvách uzatvorených s dodávateľmi  
projektových a inžinierskych prác, stavebných prác.  
Vzhľadom na rozsah a náročnosť overovaných oblastí navrhujeme, aby kontrolu  
hospodárenia s finančnými prostriedkami v spoločnosti Slovenské elektrárne, a.s., kde  
vykonávateľom akcionárskych práv je práve Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky,  
vykonal Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky v súčinnosti s „pribratými osobami“  
z oblasti financovania, rozpočtovania a problematiky v stavebníctve, ktorých úhradu  
zabezpečí Ministerstvo financií Slovenskej republiky. Najvyšší kontrolný úrad SR je  
oprávnený kontrolovať aj hospodárenie s majetkom, majetkovými právami, finančnými  
prostriedkami, pohľadávkami a záväzkami právnických osôb s majetkovou účasťou štátu.