DÔVODOVÁ SPRÁVAA. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „návrh zákona“) predkladá skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
Hlavným účelom predloženého návrhu zákona je snaha predísť výraznému zvýšeniu platov všetkých politikov o niekoľko sto eur a to v situácií, keď verejný dlh Slovenskej republiky dosahuje historické maximá a obyvateľstvo je postihnuté vysokou mierou nezamestnanosti. Pokiaľ by nedošlo k navrhovanému zmrazeniu platov u niektorých ústavných činiteľov, napríklad plat poslanca Národnej rady Slovenskej republiky by vzrástol oproti roku 2014 o viac ako 600 €. Vzhľadom na to, že plat ministra je 1,5 násobkom platu poslanca, prípadne platy iných ústavných činiteľov sú odvodené od platov poslancov, je potrebné ich plošne zmraziť všetkým ústavným činiteľom.
Podľa návrhu zákona by platy poslancov, členov vlády, ministrov, generálneho prokurátora, predsedu a podpredsedov Najvyššieho kontrolného úradu, verejného ochrancu práv ostali zmrazené na úrovni platov z roku 2011. Plat sudcu Najvyššieho súdu a sudcu Špecializovaného trestného súdu, či prokurátora Úradu špeciálnej prokuratúry sa zmrazuje na úroveň z roku 2013. V súčasnosti sa plat ústavných činiteľov odvíja od priemernej mzdy v národnom hospodárstve, ktorá každoročne stúpa. Je však potrebné prihliadať aj na veľmi dôležitý faktor, ktorý ju ovplyvňuje a to zvyšujúci sa počet nezamestnaných osôb. Čiže v období, keď Slovenská republika má nezamestnanosť blížiacu k 13 % sa nemôžu platy ústavných činiteľov odvíjať predovšetkým od tohto ukazovateľa, lebo skutočná situácia v štáte je pre väčšinu obyvateľstva po finančnej stránke dramatická.
Konsolidačné opatrenia by mali v prvom rade znášať osoby zodpovedné za hospodárenie a riadenie štátu, čiže ústavní činitelia. Platy ústavných činiteľov by mali byť plošne zmrazené až do obdobia, kým Slovenská republika bude hospodáriť s deficitom. Platy sudcov Ústavného súdu a sudcov sa aj v nadväznosti na rozhodnutie Ústavného súdu sp. zn. PL. ÚS 12/05 ponechávajú v rovnakej výške, ako boli určené v roku 2013.
Navyše, informácia o rapídnom zvyšovaní platov ústavných činiteľov je dlhodobo známa a nie je vhodné na takúto právnu úpravu prijímať cez skrátené legislatívne konanie tak, ako tomu bolo v roku 2012 a 2013, a preto je ju potrebné prijať v čo najväčšom dostatočnom časovom predstihu, predovšetkým pred októbrovou schôdzou, na ktorej sa bude prerokúvať štátny rozpočet.
Návrh zákona bude mať pozitívny dopad na verejný rozpočet a nebude mať vplyv na podnikateľské prostredie, informatizáciu spoločnosti, sociálne vplyvy ani vplyv na zamestnanosť a na životné prostredie. Návrh zákona je v súlade s právom Európskej únie, s Ústavou Slovenskej republiky, s ústavnými zákonmi Slovenskej republiky, so zákonmi