Z legislatívno-technického hľadiska sa v návrhu ústavného zákona používa pojem „príjem z výkonu funkcie verejného funkcionára“, hoci ústavný zákon používa aj pojmy ako „finančná odmena“ [čl. 5 ods. 5)] alebo „plat verejného funkcionára“ (čl. 9 ods. 10, 15 a 16). Pojem príjem z výkonu verejnej funkcie však ústavný zákon používa na viacerých miestach v zodpovedajúcom význame [čl. 7 ods. 1 písm. d), čl. 7 ods. 2, čl. 9 ods. 15)] a zahŕňa akýkoľvek príjem vo forme mzdy, platu, odmeny, prémie, príplatkov a pod., ktorý verejný funkcionár dostane za vykonávanie verejnej funkcie.
Návrh ústavného zákona rešpektuje čl. 30 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky, podľa ktorého majú občania za rovnakých podmienok právo na prístup k voleným a iným verejným funkciám, ako aj čl. 36 písm. a) Ústavy Slovenskej republiky, ktorý sa týka práva na odmenu za vykonanú prácu. Vo vzťahu k otázke práva na odmenu za vykonanú prácu vychádza návrh ústavného zákona z predpokladu, že jedna osoba dokáže vykonávať svoju prácu maximálne na 100%. Ak vykonáva viacero prác, každej sa pomerne venuje spôsobom, ktorý vo výsledku znamená hodnotu 100%. Za takto odvedenú 100%-nú prácu dostane 100% odmenu, ktorá spočíva v jednom 100% príjme z ktorejkoľvek ním zvolenej verejnej funkcie a v tomto príjme je už započítaná odmena za prácu súvisiacu so všetkými vykonávanými verejnými funkciami. Z pohľadu pracovnoprávnych predpisov v tomto prípade nejde o situáciu upravenú v § 17 ods. 1 Zákonníka práce. V prípade, ak verejný funkcionár vykonáva viacero verejných funkcií, je na ňom, aby zvážil, ktorý príjem z výkonu verejnej funkcie bude naďalej poberať a ktorého sa následne (t.j. nie vopred) vzdá.
Predložený návrh ústavného zákona nadväzuje už na existujúci mechanizmus podávania písomných oznámení verejných funkcionárov, a to do 30 dní odo dňa, keď sa verejní funkcionári ujali funkcie a počas jej výkonu vždy do 31. marca (tzv. formulár A,B) príslušného kalendárneho roka. Za účelom kontroly plnenia povinnosti poberať len jeden príjem za výkon verejnej funkcie sa navrhuje, aby súčasťou oznámenia verejného funkcionára podľa predošlej vety bola aj skutočnosť, či verejný funkcionár spĺňa podmienku poberania len jedného príjmu za výkon verejnej funkcie a tiež aj oznámenie, ktorý príjem z výkonu verejnej funkcie verejný funkcionár nepoberá.
V tomto bode predkladaného návrhu ústavného zákona sú upravené prechodné ustanovenia, ktoré sú potrebné, aby sa zabránilo retroaktívnemu pôsobeniu ustanovení predkladaného návrhu ústavného zákona.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť predkladaného návrhu ústavného zákona so zohľadnením legisvakačnej lehoty, a to od 1. januára 2015.