Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 600/2003 Z. z. o prídavku na dieťa a o zmene a doplnení zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú do legislatívneho procesu poslanci Monika Gibalová, Pavol Abrhan, Martin Fronc a Marián Radošovský.
Návrh ruší povinnosť oprávnenej osoby, rodičov, oznamovať úradu práce sociálnych vecí a rodiny ako zabezpečujú starostlivosť o dieťa od dovŕšenia troch rokov veku dieťaťa do začiatku plnenia povinnej školskej dochádzky. Oznámenie oprávnenej osoby podmieňuje v platnom zákone trvanie nároku na prídavok a príplatok k prídavku na dieťa.
Táto povinnosť sa zaviedla novelou zákona o prídavku na dieťa, ktorá nadobudla účinnosť od 1. februára 2014, ako prevencia pred možným skrytým týraním detí, na základe jedného konkrétneho prípadu týrania a zanedbania starostlivosti s fatálnym následkom.
Podľa navrhovateľa tohto ustanovenia, ktorým je Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, v prípade ak si oprávnené osoby, rodičia nesplnia takúto zákonom nariadenú povinnosť, a ani nereagujú na výzvy úradu práce sociálnych vecí a rodiny splniť si oznamovaciu povinnosť, stávajú sa podozriví, že výchova ich dieťaťa je v kolízii so zákonom.
Podľa štatistík ÚPSVR po účinnosti zákona evidoval úrad 4509 oprávnených osôb, rodičov, ktorí mali oznamovaciu povinnosť ako zabezpečujú výchovu svojich 4562 detí. Povinnosť si splnilo 3850 rodičov. Inštitút výzvy použil úrad v 428 prípadoch, z ktorých ani na výzvu nereagovalo 22 rodičov. Podľa vyjadrení hovorcu ÚPSVR sa týmto pozastavilo vyplácanie rodinných prídavkov a následne sa u nich vykonala kontrola. Nedostatky neboli zistené ani v jednom prípade a vyplácanie rodinných prídavkov bolo obnovené.
Podľa zisťovaní a štatistík ÚPSVR je zrejmé, že povinnosť oprávnených osôb, rodičov oznamovať úradu práce sociálnych vecí a rodiny ako zabezpečujú starostlivosť o dieťa od dovŕšenia troch rokov veku dieťaťa do začiatku plnenia povinnej školskej dochádzky je nadbytočná, zaťažuje rodičov aj príslušné úrady práce sociálnych vecí a rodiny. Zbytočne neprimerane zasahuje do práv rodičov pod rúškom tútorského alibizmu štátu sledovať „záujmy“ dieťaťa prostredníctvom čisto formálneho úkonu. Preto sa toto ustanovenie novelou zákona č. 600/2003 Z. z. o prídavku na dieťa a o zmene a doplnení zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov ruší.
Návrh zákona bude mať priaznivý dopad na štátny rozpočet.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, s právom Európskej únie, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
B.Osobitná časť
K čl. I
Bod 1
V navrhovanej úprave sa v §14 ods. 2 vypúšťa povinnosť oprávnenej osoby, rodičov oznamovať úradu práce sociálnych vecí a rodiny ako zabezpečujú starostlivosť o dieťa od dovŕšenia troch rokov veku dieťaťa do začiatku plnenia povinnej školskej dochádzky. Oznámenie oprávnenej osoby podmieňuje v platnom zákone trvanie nároku na prídavok a príplatok k prídavku na dieťa.
Bod 2
Legislatívno-technická úprava v súvislosti s vypustením ods. 2 v §14 v novelizačnom bode 1.
K čl. II
Ustanovuje sa účinnosť zákona k 1. decembru 2015.