D ô v o d o v á s p r á v a
A.Všeobecná časť
Predložený návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Ľubomír Galko a Richard Vašečka.
Predložený návrh je reakciou na súčasnú situáciu, kedy jedna spravodajská služba (Slovenská informačná služba) poskytuje verejnosti v rámci možností vyplývajúcich z jej charakteru činnosti primeraný prehľad o základnej skladbe finančných prostriedkov vyčlenených na jej činnosť, pričom druhá spravodajská služba (Vojenské spravodajstvo) vystupuje vo vzťahu k verejnosti netransparentne a ignoruje skutočnosť, že prostriedky vyčlenené na jej činnosť pochádzajú z peňazí daňovníkov. Ako predkladatelia tohto poslaneckého návrhu zákona sme presvedčení, že daňovníci majú právo rovnako ako pri Slovenskej informačnej službe - dozvedieť sa bližšie podrobnosti o základnej skladbe finančných prostriedkov vyčlenených na činnosť Vojenského spravodajstva. Predložený návrh zákona rešpektuje skutočnosť, že Vojenské spravodajstvo, obdobne ako Slovenská informačná služba, pracuje v režime utajeného charakteru činnosti a preto aj navrhovaný rozsah zverejňovaných informácií zodpovedá rozsahu informácií zverejňovaných Slovenskou informačnou službou na jej webovom sídle. Predloženým návrhom sa za účelom lepšej kontroly taktiež navrhuje, aby súčasťou zverejňovaného záverečného účtu kapitoly Ministerstva obrany Slovenskej republiky bola aj výška limitu Vojenského spravodajstva z rozpočtu Ministerstva obrany Slovenskej republiky a to takisto v členení na bežné výdavky a na kapitálové výdavky. Je neprijateľné, aby sa naďalej toleroval stav, kedy Vojenské spravodajstvo je napriek značnému objemu pridelených finančných prostriedkov takpovediac neviditeľným subjektom, na ktorý majú daňovníci iba povinnosť prispievať bez možnosti získať aspoň základné informácie o účelovom určení finančných prostriedkov vyčlenených na jeho činnosť a o ich reálnom čerpaní. Účinnosť predloženého návrhu zákona sa navrhuje od nasledujúceho rozpočtového roku.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.
Návrh zákona nebude mať vplyv na verejné financie, životné prostredie, informatizáciu spoločnosti, podnikateľské prostredie a ani sociálny vplyv.
B.Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Navrhuje sa doplnenie § 9 o nový odsek 7, ktorým sa zakladá Ministerstvu obrany Slovenskej republiky povinnosť zverejniť na svojom webovom sídle aj výšku limitu Vojenského spravodajstva v členení na bežné a kapitálové výdavky. Uvedené zverejnenie by podľa navrhnutej úpravy malo poskytovať základný prehľad o objeme vyčlenených finančných prostriedkov a o ich účelovom určení rovnakým spôsobom, ako je to v prípade Slovenskej informačnej služby.
K bodu 2
§ 29 ods. 7 sa navrhuje doplniť o novú vetu, podľa ktorej Ministerstvo obrany Slovenskej republiky zverejňuje záverečný účet svojej kapitoly aj vrátane výšky limitu Vojenského spravodajstva a to v členení na bežné výdavky a na kapitálové výdavky. Dôvodom návrhu takejto úpravy je potreba lepšej informovanosti o reálnom čerpaní finančných prostriedkov, teda najmä, či došlo v priebehu rozpočtového roka k ich navýšeniu alebo k ich zníženiu.
K čl. II
Navrhuje sa účinnosť predkladaného zákona na 1. januára 2015; od začiatku nasledujúceho rozpočtového roku.