1
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VI. volebné obdobie
___________________________________________________________________________
K číslu : 1154/2014
1056a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov (tlač 1056) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní
_______________________________________________________________________________
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet ako gestorský výbor, podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov túto spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vyššie uvedeného návrhu zákona.
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1229 z 27. júna 2014 pridelila návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov (tlač 1056) týmto výborom Národnej rady Slovenskej republiky:
-Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet,
-Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky,
-Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj.
II.
Gestorský výbor nedostal do začatia rokovania o návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov (tlač 1056) stanoviská poslancov Národnej rady Slovenskej republiky podané v súlade s § 75 ods. 2 zákona NR SR č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
2
III.
K predmetnému návrhu zákona zaujali výbory Národnej rady Slovenskej republiky tieto stanoviská:
1.Odporúčanie pre Národnú radu Slovenskej republiky návrh schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi :
-Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet (uzn. č. 322 zo dňa 4. septembra 2014)
-Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky (uzn. č. 459 zo dňa 2. septembra 2014)
-Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj (uzn. č. 177 zo dňa 4. septembra 2014)
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených pod bodom III. tejto správy vyplynuli tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.V čl. I sa za bod 1 vkladá nový bod 2, ktorý znie:
„2. V § 7 ods. 2 sa slová „odseku 6“ nahrádzajú slovami „odseku 7“.“.
Doterajšie body 2 až 36 sa označujú ako body 3 až 37.
Ide o legislatívno-technickú pripomienku v nadväznosti na úpravu obsiahnutú v čl. I v doterajšom bode 2., v ktorom sa dopĺňa § 7 novým odsekom 4. V doterajšom znení § 7 ods. 2 sa odkazuje na § 7 ods. 6, ktorý sa na základe tejto úpravy preznačuje ako odsek 7.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
2.V čl. I sa za doterajší bod 2 vkladá nový bod 3, ktorý znie:
„3. V § 8 ods. 2 tretia veta znie: „Takto ustanovená ročná sadzba dane z pozemkov pre pozemky podľa § 6 ods. 1 písm. a) a d) nesmie presiahnuť 5-násobok ročnej sadzby dane z pozemkov podľa odseku 1 a ročná sadzba dane z pozemkov pre pozemky podľa § 6 ods. 1 písm. b), c) a e) nesmie presiahnuť 5-násobok najnižšej ročnej sadzby dane z pozemkov ustanovenej správcom dane pre pozemky podľa § 6 ods. 1 písm. b), c) a e) vo všeobecne záväznom nariadení.11)“.“.
Doterajšie body je potrebné primerane prečíslovať.
Navrhuje sa zaviesť obmedzenie pre správcov dane pri určovaní sadzby dane z pozemkov pre ornú pôdu, chmeľnice, vinice, ovocné sady, trvalé trávnaté porasty, lesné pozemky a rybníky s chovom rýb
3
vo výške 5-násobku základnej ročnej sadzby dane a pre záhrady, stavebné pozemky a zastavané plochy a nádvoria vo výške 5-násobku nimi ustanovenej najnižšej ročnej sadzby dane z pozemkov pre tieto pozemky.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3.V čl. I sa za doterajší bod 3 vkladá nový bod 4, ktorý znie:
„4. V § 8 odsek 5 znie:
„(5) Ak ročná sadzba dane z pozemkov pre pozemky podľa § 6 ods. 1 písm. a) a d) ustanovená podľa odseku 2 presiahne 5-násobok ročnej sadzby dane z pozemkov podľa odseku 1, uplatní sa ročná sadzba dane z pozemkov podľa odseku 1. Ak ročná sadzba dane z pozemkov pre pozemky podľa § 6 ods. 1 písm. b), c) a e) ustanovená podľa odseku 2 a ročná sadzba dane z pozemkov ustanovená podľa odseku 4 presiahne 5-násobok najnižšej ročnej sadzby dane z pozemkov ustanovenej správcom dane pre pozemky podľa § 6 ods. 1 písm. b), c) a e) vo všeobecne záväznom nariadení,11) uplatní sa ročná sadzba dane z pozemkov podľa odseku 1.“.“.
Doterajšie body je potrebné primerane prečíslovať.
Ide o precizovanie ustanovenia súvisiaceho s navrhovanou úpravou v § 8 ods. 2 tretej vete.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4. V čl. I sa za doterajší bod 8 vkladajú nové body 9 a 10, ktoré znejú:
„9. § 12 sa dopĺňa odsekom 7, ktorý znie:
„(7) Správca dane môže všeobecne záväzným nariadením11) podľa miestnych podmienok v osobitnej časti obce určiť osobitnú sadzbu dane zo stavieb pre rodinný dom,11ba) ktorá nesmie presiahnuť 10-násobok sadzby dane zo stavieb pre stavbu podľa § 10 ods. 1 písm. a) určenú správcom dane vo všeobecne záväznom nariadení11) v obci, jej jednotlivej časti alebo v jednotlivom katastrálnom území podľa odseku 2; ustanovenie odseku 2 tretej vety sa na takto určenú osobitnú sadzbu dane zo stavieb pre rodinný dom nevzťahuje.“.
10. § 16 sa dopĺňa odsekom 4, ktorý znie:
„(4) Správca dane môže všeobecne záväzným nariadením11) podľa miestnych podmienok v osobitnej časti obce určiť osobitnú sadzbu dane z bytov pre byt, ktorá nesmie presiahnuť 10-násobok sadzby dane z bytov pre byt určenú správcom dane vo všeobecne záväznom nariadení11) v obci, jej jednotlivej časti alebo v jednotlivom katastrálnom území podľa odseku 2; ustanovenie odseku 2 druhej vety sa na takto určenú osobitnú sadzbu dane z bytov za byt nevzťahuje.“.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 11ba znie:
11ba) § 43b ods. 3 zákona č. 50/1976 Zb. v znení zákona č. 237/2000 Z. z.“.
Doterajšie body je potrebné primerane prečíslovať.
Navrhuje sa zaviesť doplňujúci systém určovania osobitných sadzieb pre rezidenčné nehnuteľnosti (rodinný dom a byt) v osobitnej časti obce, ktorú si obec ustanoví vo svojom všeobecne záväznom nariadení. Ide o fakultatívnu možnosť obce podľa znalosti miestnych podmienok. Ak sa obec rozhodne zaviesť takúto osobitnú sadzbu
4
dane zo stavieb a dane z bytov, zákon jej ustanovuje len hornú hranicu, ktorá sa viaže na obcou určenú sadzbu dane zo stavieb slúžiacich na bývanie. Ak teraz obec ustanovené sadzby dane rôzne pre jednotlivé časti obce alebo katastrálne územia, osobitná sadzba dane pre rezidenčné nehnuteľnosti sa viaže na sadzbu dane určenú pre túto príslušnú časť obce alebo katastrálne územie.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča neschváliť.
5. V čl. I sa za doterajší bod 18 vkladá nový bod 19, ktorý znie:
„19. V § 36 sa za slovo „kritérií“ vkladajú slová „alebo počas podujatí konaných na území obce“.“.
Doterajšie body je potrebné primerane prečíslovať.
Rozširuje sa splnomocnenie pre obce ustanoviť rôzne sadzby dane za užívanie verejného priestranstva aj v závislosti od podujatia, ktoré je organizované na jej území. Obec tak bude môcť ustanoviť inú sadzbu dane za bežné umiestnenie zariadenia slúžiaceho na poskytovanie služieb a umiestnenie takéhoto zariadenia počas individuálneho podujatia.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
6. V čl. I v doterajšom 19. bode sa za slová „liečebný dom,“ vkladajú slová „ubytovacie
zariadenie prírodných liečebných kúpeľov a kúpeľných liečební,“.
Navrhovanou zmenou sa precizuje právna úprava pre výber dane za ubytovanie.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
7. V čl. I sa za doterajší bod 23 vkladá nový bod 24, ktorý znie:
„24. § 78 sa dopĺňa odsekom 4, ktorý znie:
„(4) Obec môže ustanoviť všeobecne záväzným nariadením11) pri množstvovom zbere rôzne sadzby poplatku v závislosti od objemu zbernej nádoby a frekvencie odvozov v rozsahu dolnej a hornej výšky poplatku určenej v odseku 1 písm. a).“.“.
Doterajšie body je potrebné primerane prečíslovať.
Navrhovanou zmenou sa dopĺňa možnosť obce ustanoviť pri množstvovom zbere rôzne sadzby poplatku, ktorých výška musí byť ustanovená v súlade s hranicami uvedenými v § 78 ods. 1 písm. a).
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5
8. V čl. I doterajšom bode 28 sa v § 83 ods. 1 za slová „hodnotu koeficientu,“ vkladajú slová „pri
množstvovom zbere spôsob a lehotu zaplatenia poplatku,“ a v § 83 ods. 2 sa slová „§ 78 ods. 1“
nahrádzajú slovami „§ 78 ods. 4“.
Navrhovanou zmenou sa precizuje právna úprava ustanovujúca povinnosť pre obce ustanoviť podmienky pre výber poplatku pri množstvovom zbere, keďže obec tento poplatok nevyrubuje rozhodnutím.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
9. V čl. I v 36. bode v nadpise pod § 104h sa vypúšťajú slová „k úpravám účinným od 1. novembra 2014“.
Upravuje sa prechodné ustanovenie v nadväznosti na úpravu nadobudnutia účinnosti návrhu zákona dnom jeho vyhlásenia v Zbierke zákonov SR.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
10. V čl. I v 36. bode sa v § 104h slová „do 31. októbra 2014“ nahrádzajú slovami „do účinnosti
tohto zákona“.
Upravuje sa prechodné ustanovenie v nadväznosti na úpravu nadobudnutia účinnosti návrhu zákona dnom jeho vyhlásenia v Zbierke zákonov SR.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
11. V čl. II sa slová „1. novembra 2014“ nahrádzajú slovami „dňom vyhlásenia“.
Navrhuje sa upraviť účinnosť zákona dňom vyhlásenia z dôvodu zabezpečenia dostatočného časového priestoru pre prijímanie všeobecne záväzných nariadení obcí k miestnym daniam.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
Gestorský výbor odporúča o návrhoch výborov Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré sú uvedené v spoločnej správe hlasovať takto :
O bodoch spoločnej správy č. 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 hlasovať spoločne s návrhom gestorského výboru schváliť.
O bode spoločnej správy č. 4 hlasovať s návrhom gestorského výboru neschváliť.
6
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov (tlač 1056) vyjadrených v uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona v súlade s § 79 ods. 4 a § 83 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
odporúča Národnej rade Slovenskej republiky
návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov (tlač 1056) schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Predmetná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov (tlač 1056) bola schválená uznesením gestorského výboru č. 327 z 9. septembra 2014. Výbor určil poslanca Milana Mojša za spoločného spravodajcu výborov.
Súčasne ho poveril
1. predniesť spoločnú správu výborov na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky
2.navrhnúť Národnej rade Slovenskej republiky postup pri hlasovaní o pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch, ktoré vyplynuli z rozpravy 83 ods. 2 a ods. 4, § 84 ods. 2 a § 86 zákona č. 350/1996 Z. z.).
Bratislava 9. septembra 2014
Daniel D u c h o ň, v. r.
predseda
Výboru NR SR pre financie a rozpočet