NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VI. volebné obdobie
NÁVRH
Zákon
z .....................,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení zákona č. 525/2003 Z. z., zákona č. 205/2004 Z. z., zákona č. 364/2004 Z. z., zákona č. 587/2004 Z. z., zákona č. 15/2005 Z. z., zákona č. 479/2005 Z. z., zákona č. 24/2006 Z. z., zákona č. 359/2007 Z. z., zákona č. 454/2007 Z. z., zákona č. 515/2008 Z. z., zákona č. 117/2010 Z. z., zákona č. 145/2010 Z. z., zákona č. 408/2011 Z. z., zákona č. 180/2013 Z. z., zákona č. 207/2013 Z. z., zákona č. 311/2013 Z. z., zákona č. 506/2013 Z. z., zákona č. 35/2014 Z. z. a zákona č. 198/2014 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1. Názov piatej časti znie:
„ORGÁNY OCHRANY PRÍRODY, ORGÁNIZÁCIE OCHRANY PRÍRODY, ICH PÔSOBNOSŤ, STRÁŽ PRÍRODY A ENVIRONMENTÁLNY OMBUDSMAN“.
Doterajší text piatej časti sa označí nadpisom „PRVÁ HLAVA“.
2. Za § 80 sa vkladajú § 80a až 80x, ktoré vrátane nadpisov znejú:
„DRUHÁ HLAVA
Environmentálny ombudsman
§ 80a
Environmentálny ombudsman je nezávislý orgán, ktorý sa podieľa na ochrane životného prostredia pri konaní, rozhodovaní alebo nečinnosti orgánov ochrany prírody, ak je ich konanie, rozhodovanie alebo nečinnosť v rozpore s ustanoveniami tohto zákona alebo iným všeobecne záväzným právnym predpisom.
Pôsobnosť a sídlo environmentálneho ombudsmana
§ 80b
(1) Pôsobnosť environmentálneho ombudsmana sa vzťahuje na orgány štátnej správy a orgány územnej samosprávy, ktoré podľa tohto zákona rozhodujú o ochrane prírody a krajiny a rozhodujú o právach a povinnostiach fyzických osôb a právnických osôb na tomto úseku verejnej správy, alebo do práv a povinností fyzických osôb a právnických osôb pri o ochrane prírody a krajiny inak zasahujú.
(2) Pôsobnosť environmentálneho ombudsmana sa nevzťahuje na Národnú radu Slovenskej republiky (ďalej len „národná rada“), prezidenta Slovenskej republiky, vládu Slovenskej republiky, Ústavný súd Slovenskej republiky, Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky, spravodajské služby, na rozhodovacie právomoci vyšetrovateľov Policajného zboru, prokuratúru a na súdy s výnimkou orgánov riadenia a správy súdov a dôvodov predpokladajúcich disciplinárne previnenie sudcu a prokurátora.
111a)
Pôsobnosť environmentálneho ombudsmana sa nevzťahuje tiež na veci operačnej a mobilizačnej povahy.
§ 80c
Sídlom environmentálneho ombudsmana je mesto Vysoké Tatry.
§ 80d
Vymenovanie environmentálneho ombudsmana
(1) Environmentálneho ombudsmana vymenuje minister životného prostredia a to na návrh výboru Národnej rady Slovenskej republiky, ktorý vo svojej vecnej pôsobnosti ochranu životného prostredia (ďalej len „výbor národnej rady“). Návrh výboru národnej rady predkladá ministrovi životného prostredia predseda národnej rady, ktorému ho predkladá výbor národnej rady do 15 dní od prijatia rozhodnutia trojpätinovou väčšinou všetkých členov výboru. Návrhy kandidátov na environmentálneho ombudsmana môžu výboru národnej rady predkladať poslanci, profesijné inštitúcie a občianske združenia pôsobiace v oblasti ochrany životného prostredia.
(2) Za environmentálneho ombudsmana možno vymenovať občana Slovenskej republiky, ktorý
a) v deň vymenovania dosiahol vek 35 rokov,
b) má spôsobilosť na právne úkony v plnom rozsahu,
c) je bezúhonný a jeho vzdelanie, schopnosti, skúsenosti a morálne vlastnosti dávajú záruku, že funkciu environmentálneho ombudsmana bude riadne vykonávať,
d) nie je členom politickej strany ani politického hnutia,
e) má trvalý pobyt na území Slovenskej republiky,
f) súhlasí s vymenovaním za environmentálneho ombudsmana.
(3) Za bezúhonného občana sa na účely tohto zákona považuje občan, ktorý nebol právoplatne odsúdený za úmyselný trestný čin alebo za trestný čin, za ktorý mu bol uložený nepodmienečný trest odňatia slobody. Bezúhonnosť sa preukazuje výpisom z registra trestov,
111b)
ktorý nie je starší ako tri mesiace.
§ 80e
Funkčné obdobie
Funkčné obdobie environmentálneho ombudsmana je päť rokov; začína plynúť dňom vymenovania ministrom životného prostredia. istú osobu možno vymenovať za environmentálneho ombudsmana najviac v dvoch po sebe nasledujúcich funkčných obdobiach.
§ 80f
Nezlučiteľnosť výkonu funkcie environmentálneho ombudsmana
(1) Výkon funkcie environmentálneho ombudsmana je nezlučiteľný s výkonom funkcie prezidenta Slovenskej republiky, poslanca národnej rady, člena vlády Slovenskej republiky, vedúceho alebo predsedu ústredného orgánu štátnej správy Slovenskej republiky, predsedu Najvyššieho kontrolného úradu Slovenskej republiky alebo podpredsedu Najvyššieho kontrolného úradu Slovenskej republiky, sudcu Ústavného súdu Slovenskej republiky, sudcu, prokurátora, príslušníka Slovenskej informačnej služby, príslušníka Policajného zboru a iných ozbrojených zborov a s funkciou v orgánoch verejnej správy.
(2) Environmentálny ombudsman nesmie popri výkone funkcie vykonávať žiadnu inú platenú funkciu, podnikať ani vykonávať inú zárobkovú činnosť s výnimkou správy vlastného majetku alebo majetku svojich maloletých detí, vedeckej, pedagogickej, literárnej a umeleckej činnosti, ak taká činnosť nenarúša riadny výkon funkcie a dôstojnosť funkcie a neohrozuje dôveru v nestrannosť a nezávislosť environmentálneho ombudsmana.
(3) Skutočnosti uvedené v odsekoch 1 a 2 sú prekážkou vo výkone funkcie.
Zánik funkcie environmentálneho ombudsmana
§ 80g
(1) Pred uplynutím funkčného obdobia zaniká výkon funkcie environmentálneho ombudsmana
a) vzdaním sa funkcie,
b) prestaním spĺňania predpokladov na výkon funkcie podľa § 80d,
c) nadobudnutím právoplatnosti rozsudku, ktorým bol odsúdený za úmyselný trestný čin alebo ktorým bol odsúdený za trestný čin a súd nerozhodol v jeho prípade o podmienečnom odložení výkonu trestu odňatia slobody,
d) výkonom činnosti, ktorá je nezlučiteľná s výkonom jeho funkcie alebo
e) smrťou.
(2) Skutočnosti uvedené v odseku 1 písm. a) d) je environmentálny ombudsman povinný písomne oznámiť ministrovi životného prostredia. Nadobudnutie právoplatnosti rozsudku, ktorým bol environmentálny ombudsman odsúdený za úmyselný trestný čin alebo ktorým bol odsúdený za trestný čin, a súd nerozhodol v jeho prípade o podmienečnom odložení výkonu trestu odňatia slobody a nadobudnutie právoplatnosti rozsudku súdu, ktorým bol pozbavený spôsobilosti na právne úkony alebo ktorým bola jeho spôsobilosť na právne úkony obmedzená, oznámi súd, ktorý vo veci rozhodol, ministrovi životného prostredia.
§ 80h
(1) Environmentálny ombudsman sa môže vzdať svojej funkcie písomným oznámením ministrovi životného prostredia.
(2) Výkon funkcie environmentálneho ombudsmana sa v takom prípade skončí uplynutím kalendárneho mesiaca nasledujúceho po mesiaci, v ktorom bolo písomné oznámenie o vzdaní sa funkcie doručené ministrovi životného prostredia. Environmentálny ombudsman je však povinný vykonať všetky úkony, ktoré neznesú odklad, aby podávateľ podnetu neutrpel ujmu na svojich právach.
§ 80ch
(1) Minister životného prostredia môže odvolať z funkcie environmentálneho ombudsmana, ak mu zdravotný stav dlhodobo, najmenej však počas troch mesiacov, nedovoľuje riadne vykonávať povinnosti vyplývajúce z jeho funkcie.
(2) Environmentálny ombudsman je odvolaný z funkcie dňom nasledujúcim po dni, keď mu bolo doručené rozhodnutie ministra životného prostredia o odvolaní z funkcie.
Právna ochrana životného prostredia environmentálnym ombudsmanom
§ 80i
(1) Na environmentálneho ombudsmana sa môže obrátiť každý, kto sa domnieva, že pri konaní, rozhodovaní alebo nečinnosti orgánov ochrany prírody podľa tohto zákona boli porušené ustanovenia tohto zákona alebo iného všeobecne záväzného právneho predpisu na úseku ochrany životného prostredia.
(2) Fyzické osoby môžu v styku s environmentálnym ombudsmanom používať svoj materinský jazyk. Trovy tlmočného znáša štát.
§ 80j
(1) Environmentálny ombudsman je povinný zachovávať mlčanlivosť vo veciach ochrany osobnosti o ktorých sa dozvedel pri výkone svojej funkcie, a to aj po skončení svojej funkcie. Povinnosti mlčanlivosti môže environmentálneho ombudsmana zbaviť minister životného prostredia, to neplatí, ak ide o osobné údaje.
(2) Sprístupňovanie informácií o činnosti environmentálneho ombudsmana sa uskutočňuje podľa osobitného predpisu.
111c)
(3) Environmentálny ombudsman je oprávnený spracúvať osobné údaje, ktoré nevyhnutné na vybavenie podnetu, podľa osobitného predpisu.
111d)
§ 80k
(1) Environmentálny ombudsman koná na základe podnetu fyzickej osoby alebo právnickej osoby alebo z vlastnej iniciatívy.
(2) Podnet možno podať písomne, ústne do zápisnice, telegraficky, telefaxom alebo elektronickou poštou.
(3) Z podnetu musí byť zrejmé, akej veci sa týka, proti ktorému orgánu ochrany prírody smeruje a čoho sa podávateľ podnetu domáha.
(4) Ak podnet nemá predpísané náležitosti, environmentálny ombudsman bezodkladne vyzve podávateľa podnetu, aby v určenej lehote, ktorá nesmie byť kratšia ako sedem dní, neúplný alebo nejasný podnet doplnil alebo spresnil. Poučí ho aj o tom, ako treba doplnenie alebo spresnenie urobiť. Ak podávateľ podnetu napriek výzve environmentálneho ombudsmana v určenej lehote podnet nedoplní alebo nespresní a vo vybavovaní podnetu nemožno pre tento nedostatok pokračovať, environmentálny ombudsman podnet odloží. O týchto následkoch musí podávateľa podnetu poučiť. Ak si adresát nevyzdvihne výzvu podľa prvej vety do troch dní od jej uloženia na pošte, posledný deň tejto lehoty sa považuje za deň doručenia, aj keď sa adresát o uložení nedozvedel. V prípade, ak v podnete podávateľ uvedie len adresu na elektronickú poštu, výzva podľa prvej vety sa považuje za doručenú uplynutím troch dní odo dňa jej odoslania, aj keď sa adresát o nej nedozvedel.
(5) Písomný podnet osoby, ktorá je pozbavená osobnej slobody, alebo osoby, ktorej osobná sloboda je obmedzená a ktorý je adresovaný environmentálnemu ombudsmanovi, nepodlieha úradnej kontrole.
(6) Ak podávateľ podnetu požiada environmentálneho ombudsmana, aby sa jeho totožnosť utajila, alebo ak je jej utajenie v záujme vybavenia podnetu, pri vybavovaní podnetu sa postupuje len na základe odpisu podnetu, v ktorom sa neuvádzajú osobné údaje.
111d)
Každý zúčastnený na vybavovaní podnetu, komu je totožnosť podávateľa podnetu známa, je povinný o nej zachovať mlčanlivosť.
(7) Ak podávateľ podnetu požiadal o utajenie svojej totožnosti, ale charakter podnetu neumožňuje jeho vybavenie bez uvedenia niektorého z osobných údajov, treba ho o tom bezodkladne upovedomiť. Zároveň ho treba upozorniť, že vo vybavovaní podnetu sa bude pokračovať len vtedy, ak v určenej lehote písomne udelí súhlas s uvedením určitého potrebného údaja o svojej osobe.
(8) Podnet, v ktorom podávateľ podnetu neuvádza svoje meno, priezvisko a adresu (právnická osoba svoj názov a sídlo), je anonymný podnet. Anonymný podnet nemusí environmentálny ombudsman vybavovať.
Postup pri vybavovaní podnetu
§ 80l
(1) Environmentálny ombudsman podnet preskúma.
(2) Ak environmentálny ombudsman zistí, že podnet je podľa svojho obsahu opravným prostriedkom podľa predpisov o konaní vo veciach správnych alebo súdnych, žalobou alebo opravným prostriedkom v správnom súdnictve alebo ústavnou sťažnosťou, bezodkladne upovedomí o tom podávateľa podnetu a poučí ho o správnom postupe.
(3) Ak sa podnet týka preskúmania právoplatného rozhodnutia orgánu verejnej správy alebo ak environmentálny ombudsman dospeje k záveru, že rozhodnutie orgánu verejnej správy je v rozpore so zákonom alebo s iným všeobecne záväzným právnym predpisom, môže postúpiť vec na vybavenie príslušnému prokurátorovi,
111e)
prípadne urobí iné opatrenie, o čom upovedomí podávateľa podnetu. To isté môže urobiť aj s podnetom, ktorý obsahuje návrhy takých opatrení, ktoré patria do pôsobnosti prokuratúry.
(4) Prokurátor je povinný v lehotách ustanovených zákonom
111f)
oznámiť environmentálnemu ombudsmanovi opatrenia, ktoré vykonal na odstránenie nezákonnosti.
§ 80m
(1) Environmentálny ombudsman podnet odloží, ak
a) vec, ktorej sa podnet týka, nepatrí do jeho pôsobnosti,
b) vec, ktorej sa podnet týka, prejednáva súd alebo ak už súd vo veci rozhodol,
c) vec, ktorej sa podnet týka, preskúmava prokuratúra, alebo vec, ktorej sa podnet týka, prokuratúra preskúmala,
d) vo veci, ktorej sa podnet týka, koná alebo rozhoduje príslušný orgán verejnej správy, ktorý nepatrí do pôsobnosti environmentálneho ombudsmana, alebo o veci, ktorej sa podnet týka, rozhodol príslušný orgán verejnej správy, ktorý nepatrí do pôsobnosti environmentálneho ombudsmana,
e) podávateľ podnetu vezme svoj podnet späť alebo oznámi, že netrvá na ďalšom preskúmavaní, alebo
f) náležitosti uvedené v
§ 80k ods. 4
neboli doplnené alebo spresnené v určenej lehote.
(2) Environmentálny ombudsman môže podnet odložiť, ak zistí, že
a) sa podnet netýka osoby, ktorá ho podala, pokiaľ nepredložila písomný súhlas dotknutej osoby na podanie podnetu alebo písomné plnomocenstvo vo veci,
b) od opatrenia alebo udalosti, ktorých sa podnet týka, uplynul v deň doručenia podnetu čas dlhší ako tri roky,
c) podnet je zjavne neopodstatnený,
d) podnet je anonymný,
e) ide o podnet vo veci, ktorú environmentálny ombudsman vybavil a opakovaný podnet neobsahuje nové skutočnosti.
(3) O odložení podnetu a dôvodoch jeho odloženia environmentálny ombudsman upovedomí podávateľa podnetu; to neplatí, ak ide o anonymný podnet.
§ 80n
(1) Podnet sa považuje za vybavený
a) upovedomením podľa
§ 80l ods. 2
,
§ 80m
, § 80p,
§ 80t ods. 1
,
b) oznámením a upovedomením podľa
§ 80l ods. 3
.
(2) Podnet sa považuje za vybavený aj v prípade, ak písomnosť o vybavení podnetu podľa odseku 1 sa adresátovi nepodarilo doručiť na adresu, ktorú v podnete alebo počas vybavovania podnetu uviedol.
§ 80o
(1) Pri vybavovaní podnetu je environmentálny ombudsman oprávnený
a) vstupovať do objektov orgánov ochrany prírody,
b) vyžadovať od orgánu ochrany prírody, aby mu poskytol potrebné spisy a doklady, ako aj vysvetlenie k veci, ktorej sa podnet týka, a to aj v prípade, ak osobitný predpis obmedzuje právo nahliadať do spisov len pre vymedzený okruh subjektov,
111g)
c) klásť otázky zamestnancom orgánu ochrany prírody,
(2) Orgány ochrany prírody sú povinné na žiadosť environmentálneho ombudsmana
a) poskytnúť mu informácie a vysvetlenia,
b) umožniť mu nahliadnutie do spisu alebo požičať mu spis,
c) predložiť mu písomné stanovisko ku skutkovým a k právnym otázkam,
d) vysporiadať sa s dôkazmi, ktoré navrhne,
e) vysporiadať sa s opatreniami, ktoré navrhne,
f) vykonať opatrenia, ktoré navrhne v prípade ich nečinnosti, ak vykonanie takých opatrení vyplýva zo zákona alebo z iného všeobecne záväzného predpisu,
g) umožniť mu prítomnosť na ústnom prejednávaní a klásť účastníkom konania a osobám zúčastneným na prejednávaní otázky.
(3) Orgány ochrany prírody povinné umožniť oprávnenia podľa odseku 1 a vyhovieť žiadosti environmentálneho ombudsmana podľa odseku 2 písm. a) a b) bezodkladne. Žiadosti environmentálneho ombudsmana podľa odseku 2 písm. c) f) orgány ochrany prírody povinné vyhovieť do 20 dní odo dňa jej doručenia.
(4) Informácie a vysvetlenie podľa odseku 2 písm. a) môže odoprieť zamestnanec, ktorý by jeho podaním porušil štátom uznanú alebo uloženú povinnosť mlčanlivosti,
111h)
ak tejto povinnosti nebol zbavený podľa zákona.
(5) Ak orgán verejnej správy nevyhovie žiadosti environmentálneho ombudsmana podľa odseku 2, environmentálny ombudsman túto skutočnosť oznámi jeho nadriadenému orgánu, a ak takého niet, vláde Slovenskej republiky. Týmto nie je dotknuté ustanovenie odseku 4.
(6) Nadriadený orgán verejnej správy, a ak takého niet, vláda Slovenskej republiky podľa odseku 5 povinní oznámiť environmentálnemu ombudsmanovi do 20 dní odo dňa doručenia jeho vyrozumenia opatrenia, ktoré vo veci prijali.
(7) Ak environmentálny ombudsman považuje opatrenia vykonané podľa odseku 6 za nedostatočné, oznámi túto skutočnosť národnej rade alebo ňou poverenému orgánu.
(8) Pri vybavovaní podnetu je environmentálny ombudsman oprávnený nahliadať, robiť si výpisy, odpisy a kópie i zo spisov v súdnom konaní
111ch)
. Ustanovenia
§ 80o ods. 1 a 2 písm.
a) až e)
sa vzťahujú primerane.
§ 80p
Ak výsledkami vybavenia podnetu nie je preukázané porušenie ustanovení tohto zákona alebo iného všeobecne záväzného právneho predpisu na úseku ochrany životného prostredia, environmentálny ombudsman písomne o tom upovedomí podávateľa podnetu a orgán verejnej správy, proti ktorého postupu, rozhodovaniu alebo nečinnosti podnet smeruje.
§ 80q
(1) Ak výsledkami vybavenia podnetu je porušenie ustanovení tohto zákona alebo iného všeobecne záväzného právneho predpisu na úseku ochrany životného prostredia, environmentálny ombudsman oznámi výsledky vybavenia podnetu spolu s návrhom opatrení orgánu ochrany prírody, proti ktorého postupu, rozhodovaniu alebo nečinnosti podnet smeruje.
(2) Orgán ochrany prírody je povinný do 20 dní odo dňa doručenia výzvy na prijatie opatrení oznámiť environmentálnemu ombudsmanovi svoje stanovisko k výsledkom vybavenia podnetu a prijaté opatrenia.
(3) Ak environmentálny ombudsman nesúhlasí so stanoviskom orgánu ochrany prírody alebo ak prijaté opatrenia považuje za nedostatočné, vyrozumie o tom orgán nadriadený orgánu ochrany prírody, proti ktorému podnet smeruje, a ak takého orgánu niet, vládu Slovenskej republiky.
(4) Nadriadený orgán ochrany prírody, proti ktorému podnet smeruje, ak takého orgánu niet, vláda Slovenskej republiky podľa odseku 3 povinní oznámiť environmentálnemu ombudsmanovi do 20 dní odo dňa doručenia jeho vyrozumenia opatrenia, ktoré vo veci prijali.
(5) Ak environmentálny ombudsman považuje opatrenia vykonané podľa odseku 4 za nedostatočné, oznámi túto skutočnosť národnej rade alebo ňou poverenému orgánu.
§ 80r
(1) Ak pri vybavovaní podnetu environmentálny ombudsman zistí skutočnosti nasvedčujúce tomu, že pri činnosti orgánu ochrany prírody bol spáchaný trestný čin, priestupok, iný správny delikt alebo disciplinárne previnenie alebo že bola porušená povinnosť ustanovená zákonom, oznámi to príslušnému orgánu.
(2) Orgán, ktorému environmentálny ombudsman oznámi skutočnosť podľa odseku 1, upovedomí environmentálneho ombudsmana do 20 dní odo dňa doručenia vyrozumenia o opatreniach, ktoré na základe jeho oznámenia vykonal.
(3) Ak environmentálny ombudsman považuje vykonané opatrenia za nedostatočné, oznámi túto skutočnosť nadriadenému orgánu, a ak takého niet, vláde Slovenskej republiky.
(4) Nadriadený orgán ochrany prírody, a ak takého niet, vláda Slovenskej republiky podľa odseku 3 povinní oznámiť environmentálnemu ombudsmanovi do 20 dní odo dňa doručenia jeho vyrozumenia opatrenia, ktoré vo veci prijali.
(5) Ak environmentálny ombudsman považuje opatrenia vykonané podľa odseku 4 za nedostatočné, oznámi túto skutočnosť národnej rade alebo ňou poverenému orgánu.
§ 80s
(1) Environmentálny ombudsman písomne upovedomí o výsledkoch vybavenia podnetu a o prijatých opatreniach podávateľa podnetu a osobu, u ktorej došlo konaním, rozhodovaním alebo nečinnosťou orgánov ochrany prírody k porušeniu ustanovení tohto zákona alebo iného všeobecne záväzného právneho predpisu na úseku ochrany životného prostredia.
(2) Ustanovenia § 80o 80r sa vzťahujú na environmentálneho ombudsmana a orgány verejnej správy aj vtedy, ak environmentálny ombudsman plní úlohy, ktoré patria do jeho pôsobnosti, z vlastnej iniciatívy bez toho, aby vo veci bol podaný podnet.
Správa o činnosti
§ 80t
(1) Environmentálny ombudsman predkladá národnej rade každý rok v prvom štvrťroku správu o činnosti, v ktorej uvedie svoje poznatky o dodržiavaní ustanovení tohto zákona alebo iných všeobecne záväzných právnych predpisov na úseku ochrany životného prostredia orgánmi ochrany prírody a jeho návrhy a odporúčania na nápravu zistených nedostatkov.
(2) Environmentálny ombudsman zverejní správu o činnosti podľa odseku 1 prostredníctvom internetu a k dispozícii na zverejnenie do periodickej tlače a prípadne aj prostredníctvom ostatných informačných prostriedkov.
(3) Environmentálny ombudsman informuje o svojej činnosti a jej výsledkoch prostredníctvom internetu a ostatných informačných prostriedkov.
§ 80u
Súčinnosť
Environmentálny ombudsman pri výkone svojej pôsobnosti spolupracuje s príslušnými orgánmi verejnej správy a prokuratúry. Environmentálny ombudsman môže spolupracovať aj s inými subjektmi pôsobiacimi v oblasti ochrany životného prostredia.
§ 80v
Platové pomery environmentálneho ombudsmana
Platové pomery environmentálneho ombudsmana, paušálne náhrady a náhrady ďalších výdavkov súvisiacich s vykonávaním tejto funkcie rovnaké ako platové pomery, paušálne náhrady a náhrady ďalších výdavkov poslanca národnej rady určené osobitným predpisom.
111i)
Environmentálny ombudsman je počas vykonávania svojej funkcie zúčastnený na zdravotnom poistení
111j)
a sociálnom poistení,
111k)
rovnako ako zamestnanci v pracovnom pomere. Environmentálnemu ombudsmanovi patria prídavky na deti za podmienok a vo výške podľa osobitného predpisu.
111l)
§ 80w
Kancelária environmentálneho ombudsmana
(1) Zriaďuje sa Kancelária environmentálneho ombudsmana (ďalej len „kancelária“).
(2) Kancelária je právnickou osobou so sídlom v meste Vysoké Tatry, ktorá plní úlohy spojené s odborným, organizačným a technickým zabezpečením činnosti environmentálneho ombudsmana.
(3) Kancelária právo požadovať od orgánov verejnej správy podklady a informácie, ktoré environmentálny ombudsman potrebuje na plnenie svojich úloh.
(4) Na čele kancelárie je vedúci kancelárie, ktorého vymenúva a odvoláva environmentálny ombudsman. Vedúci kancelárie zodpovedá za svoju činnosť environmentálnemu ombudsmanovi.
(5) Kancelária environmentálneho ombudsmana je rozpočtovou organizáciou.
111m)
(6) Podrobnosti o organizácii a úlohách kancelárie upraví organizačný poriadok, ktorý vydá environmentálny ombudsman.
§ 80x
(1) Úlohy kancelárie plnia štátni zamestnanci
111n)
a zamestnanci.
111o)
Počet zamestnancov kancelárie schvaľuje environmentálny ombudsman.
(2) Štátni zamestnanci v kancelárii a zamestnanci kancelárie odmeňovaní podľa osobitného predpisu.
111p)
“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 111a až 111p znejú:
111a)
§ 116 zákona č. 385/2000 Z. z.
o sudcoch a prísediacich a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
§ 197 ods. 1 zákona č. 154/2001 Z. z.
o prokurátoroch a právnych čakateľoch prokuratúry v znení neskorších predpisov.
111b)
Zákon č.
330/2007 Z. z.
o registri trestov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
111c)
Zákon č.
211/2000 Z. z.
o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov.
111d)
Zákon
č. 122/2013 Z. z.
o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 84/2014 Z. z..
111e)
§ 20 až 36 zákona č. 153/2001 Z. z. o prokuratúre v znení neskorších predpisov.
111g)
Napríklad
§ 23 zákona č. 71/1967 Zb.
o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov.
111h)
Zákon č. 241/2001 Z. z. o ochrane utajovaných skutočností a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
111ch)
Zákon č. 99/1963 Zb. Občiansky súdny poriadok v znení neskorších predpisov.
111i)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č.
120/1993 Z. z.
o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
111j)
Zákon č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
111k)
Zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.
111l)
Zákon č. 600/2003 Z. z. o prídavku na dieťa a o zmene a doplnení zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.
111m)
Zákon
č. 523/2004 Z. z.
o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
111n)
Zákon č.
400/2009 Z. z.
o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
111o)
Zákon
č. 552/2003 Z. z.
o výkone práce vo verejnom záujme v znení neskorších predpisov. Zákon č.
311/2001 Z. z.
Zákonník práce v znení neskorších predpisov.
111p)
Zákon č.
400/2009 Z. z.
. Zákon
č. 553/2003 Z. z.
o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“.
Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. decembra 2014.