Dôvodová správa
Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 446/2001 Z. z. o majetku vyšších územných celkov v znení neskorších predpisov zohľadňuje doterajšie poznatky z praxe súvisiace s predajom a prenájmom majetku vyšších územných celkov.
Cieľom navrhovanej úpravy je snaha zamedziť zneužívaniu inštitútu predaja a prenájmu majetku vyššieho územného celku z dôvodu hodného osobitného zreteľa, ktorý slúži často len na zakrytie pre vyšší územný celok nevýhodného predaja alebo prenájmu majetku.
V záujme účelného využívania a ochrany finančných prostriedkov verejných rozpočtov sa navrhuje touto novelou zmena zameraná na tento cieľ.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, a s právom Európskej únie.
Predkladaný návrh zákona bude mať pozitívne vplyvy na verejný rozpočet, nebude mať žiadne sociálne vplyvy a ani vplyvy na životné prostredie. Neprináša nárok na pracovné sily a nemá vplyv na zamestnanosť a tvorbu pracovných miest, ani na podnikateľské prostredie.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Alojz Hlina
2. Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 446/2001 Z. z. o majetku vyšších územných celkov v znení neskorších predpisov.
3.Problematika návrhu zákona:
a) nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev
b) nie je upravená v práve Európskej únie
c) nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
a) Z Aktu o pristúpení Slovenskej republiky k Európskej únii nevyplývajú žiadne záväzky.
b) Z Aktu o pristúpení Slovenskej republiky k Európskej únii nevyplývajú v predmetnej oblasti žiadne prechodné obdobia.
c) Bezpredmetné.
d) V danej oblasti nebolo začaté konanie proti Slovenskej republike o porušení Zmluvy o založení Európskych spoločenstiev podľa čl. 226 228 Zmluvy o založení Európskych spoločenstiev v platnom znení.
e) Bezpredmetné.
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie: úplný
6. Gestor a spolupracujúce rezorty:
DOLOŽKA VYBRANÝCH VPLYVOV
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 446/2001 Z. z. o majetku vyšších územných celkov v znení neskorších predpisov.
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
1.Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Návrh zákona má pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy.
2.Vplyvy na podnikateľské prostredie
Návrh zákona nemá žiadne vplyvy na podnikateľské prostredie.
3.Sociálne vplyvy
Návrh zákona nemá žiadne sociálne vplyvy.
4.Vplyvy na životné prostredie
Návrh zákona nemá vplyvy na životné prostredie.
5.Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Návrh zákona nemá vplyvy na informatizáciu spoločnosti.
Osobitná časť
K Čl. I
K bodom 1 a 2
Predmetné ustanovenia zákona ustanovujú po novom pri prevodoch majetku vyššieho územného celku z dôvodu hodného osobitného zreteľa jednak dlhšiu lehotu na zverejnenie zámeru previesť týmto spôsobom majetok, a to z najmenej 15 na 30 dní. Súčasne sa ustanovuje, že v prípade, že sa do 15. dňa o do dňa zverejnenia prihlási iný záujemca o kúpu predmetného majetku a jeho ponuka kúpnej ceny za odkúpenie majetku vyššieho územného celku bude minimálne o 20 % vyššia ako je kúpna cena vo zverejnenom prípade hodnom osobitného zreteľa a súčasne bude splnená podmienka podľa odseku 13, zastupiteľstvo vyššieho územného celku hlasuje o takomto návrhu pred hlasovaním o návrhu, ktorý bol zverejnený ako prípad hodný osobitného zreteľa.
Do § 9a sa dopĺňajú nové odseky 12 a 13, v zmysle ktorých v prípade, že po zverejnení prípadu hodného osobitného zreteľa bude doručených vyššiemu územnému celku v rámci lehoty podľa ods. 8 písmena e) viac návrhov, ktoré budú spĺňať aj podmienku vyššej ponuky kúpnej ceny minimálne o 20 %, o každom takom návrhu sa musí hlasovať na zastupiteľstve vyššieho územného celku samostatne. Poradie pri hlasovaní je určené výškou ponúknutej kúpnej ceny a to od najvyššej ceny postupne po najnižšiu; v prípade rovnakej výšky ponúkanej kúpnej ceny sa o poradí takýchto návrhov rozhodne žrebom.
Záujemcovia, ktorí sa po zverejnení prípadu hodného osobitného zreteľa podľa ods. 8 písmena e) prihlásia ako záujemcovia o kúpu majetku vyššieho územného celku, povinní zaplatiť pred hlasovaním o tomto prevode na účet vyššieho územného celku preddavok na kúpnu cenu vo výške 30 % zo sumy, ktorú za predmetný majetok vyššieho územného celku ponúkli s tým, že v prípade neschválenia prevodu im ho vyšší územný celok bez zbytočného odkladu vráti. V prípade, že takémuto záujemcovi zastupiteľstvo vyššieho územného celku trojpätinovou väčšinou všetkých poslancov odsúhlasí predaj majetku vyššieho územného celku, tento je povinný do tridsiatich dní odo dňa uzatvorenia kúpnej zmluvy uhradiť vyššiemu územnému celku zvyšnú časť ponúkanej kúpnej ceny. V prípade, že zvyšná časť kúpnej ceny nebude v lehote a spôsobom podľa predchádzajúcej vety zaplatená vyššiemu územnému celku, rozhodnutie zastupiteľstva vyššieho územného celku o prevode majetku vyššieho územného celku v tomto prípade stráca prvým dňom omeškania platnosť a preddavok na kúpnu cenu prepadá týmto dňom v prospech majetku vyššieho územného celku.
K bodom 3 a 4
Predmetné ustanovenia zákona ustanovujú po novom pri prenájme majetku vyššieho územného celku z dôvodu hodného osobitného zreteľa jednak dlhšiu lehotu na zverejnenie
zámeru prenajať týmto spôsobom majetok, a to z najmenej 15 na 30 dní. Súčasne sa ustanovuje, že v prípade, že sa do 15. dňa o do dňa zverejnenia prihlási iný záujemca o nájom predmetného majetku a jeho ponuka ročného nájomného bude minimálne o 20 % vyššia ako je ročné nájomné vo zverejnenom prípade hodnom osobitného zreteľa a súčasne bude splnená podmienka podľa odseku 15, zastupiteľstvo vyššieho územného celku hlasuje o takomto návrhu pred hlasovaním o návrhu, ktorý bol zverejnený ako prípad hodný osobitného zreteľa.
Do § 9a sa dopĺňajú nové odseky 14 a 15, v zmysle ktorých v prípade že po zverejnení prípadu hodného osobitného zreteľa bude doručených vyššiemu územnému celku v rámci lehoty podľa ods. 9 písmena c) viac návrhov, ktoré budú spĺňať aj podmienku vyššej ponuky ročného nájomného minimálne o 20 %, o každom takom návrhu sa musí hlasovať na zastupiteľstve vyššieho územného celku samostatne. Poradie pri hlasovaní je určené výškou ponúknutého ročného nájomného a to od najvyššej ceny postupne po najnižšiu; v prípade rovnakej výšky ponúkaného ročného nájomného sa o poradí takýchto návrhov rozhodne žrebom.
Záujemcovia, ktorí sa po zverejnení prípadu hodného osobitného zreteľa podľa ods. 9 písmena c) prihlásia ako záujemcovia o nájom majetku vyššieho územného celku, povinní zaplatiť pred hlasovaním o tomto prevode na účet vyššieho územného celku preddavok na ročné nájomné vo výške 30 % zo sumy, ktorú za nájom predmetného majetku vyššieho územného celku ponúkli s tým, že v prípade neschválenia prevodu im ho vyšší územný celok bez zbytočného odkladu vráti. V prípade, že takémuto záujemcovi zastupiteľstvo vyššieho územného celku trojpätinovou väčšinou všetkých poslancov odsúhlasí nájom majetku vyššieho územného celku, tento je povinný do tridsiatich dní odo dňa uzatvorenia nájomnej zmluvy uhradiť vyššiemu územnému celku zvyšnú časť ponúkaného ročného nájomného. V prípade, že zvyšná časť kúpnej ceny nebude v lehote a spôsobom podľa predchádzajúcej vety zaplatená vyššiemu územnému celku, rozhodnutie zastupiteľstva vyššieho územného celku o nájme majetku vyššieho územného celku v tomto prípade stráca prvým dňom omeškania platnosť a preddavok na ročné nájomné prepadá týmto dňom v prospech majetku vyššieho územného celku.
K Čl. II
S ohľadom na predpokladanú dĺžku legislatívneho procesu sa navrhuje účinnosť zákona na 1. december 2014.