NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VI. volebné obdobie
(Návrh)
ZÁKON
z ...........2014,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. dopĺňa zákon č. 222/2014 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov.
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone :
Čl. I
Zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení zákona č. 350/2004 Z. z., zákona č. 651/2004 Z. z., zákona č. 340/2005 Z. z., zákona č. 523/2005 Z. z., zákona č. 656/2006 Z. z., zákona č. 215/2007 Z. z., zákona č. 593/2007 Z. z., zákona č. 378/2008 Z. z., zákona č. 465/2008 Z. z., zákona č. 83/2009 Z. z., zákona č. 258/2009 Z. z., zákona č. 471/2009 Z. z., zákona č. 563/2009 Z. z., zákona č. 83/2010 Z. z., zákona č. 490/2010 Z. z., zákona č. 331/2011 Z. z., zákona č. 406/2011 Z. z., zákona č. 246/2012 Z. z., zákona č. 440/2012 Z. z., zákona č. 360/2013 Z. z. a zákona č. 218/2014 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.V § 27 ods. 1 sa slová „20 % zo základu dane“ nahrádzajú slovami ,,19 % zo základu dane s výnimkou základnej sadzby dane ustanovenej v § 85j ods. 1 na obdobie podľa § 85j ods. 1“
2.V § 85kc ods. 5 sa vypúšťa.
3.Prílohe č. 7 sa dopĺňa takto :
,, 0201 až 0210 Mäso a jedlé mäsové droby
0301 až 0308 Ryby a kôrovce, mäkkýše a ostatné vodné bezstavovce
0401 až 0410 Mlieko a mliečne výrobky; vtáčie vajcia; prírodný med; jedlé produkty živočíšneho pôvodu, inde nešpecifikované ani nezahrnuté
0504 00 00 Produkty živočíšneho pôvodu, inde nešpecifikované ani nezahrnuté
0701 až 0714 Zelenina, jedlé rastliny, korene a hľuzy
0801 až 0814 00 00 Jedlé ovocie a orechy; šupy citrusových plodov alebo melónov
0901 až 0910 99 99 Káva, čaj, maté a koreniny
1101 00 až 1109 00 00 Mlynárske výrobky; slad; škroby; inulín; pšeničný lepok
1201 až 1212 Olejnaté semená a olejnaté plody; rôzne zrná, semená a plody; priemyselné alebo liečivé rastliny; slama a krmoviny
1504 až 1517 Živočíšne alebo rastlinné tuky a oleje a produkty ich štiepenia; upravené jedlé tuky; živočíšne alebo rastlinné vosky
1601 00 až 1605 10 00 Prípravky z mäsa, rýb alebo kôrovcov, mäkkýšov alebo ostatných vodných bezstavovcov
1701 až 1704 90 99 Cukor a cukrovinky
1801 00 až 1806 90 90 Kakao a prípravky z kakaa
1901 až 1905 90 90 Prípravky z obilnín, múky, škrobu alebo mlieka; cukrárske výrobky
2001 až 2009 90 98 Prípravky zo zeleniny, ovocia, orechov alebo ostatných častí rastlín
2101 až 2106 90 98 Rôzne jedlé prípravky
2201 až 2202 90 99 Nealkoholické a alkoholické nápoje a ocot“
Čl. II.
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. január 2015.
DÔVODOVÁ SPRÁVA
Všeobecná časť
V roku 2010 prvá vláda Roberta Fica zanechala schodok verejnej správy na viac ako 7% čo bolo potrebné napraviť a znížiť. V záujme dosiahnutia uvedeného ciaľa bolo potrebné dočasne navýšiť sadzbu dane na tovary a služby z 19% na 20%. Pričom sa prijal verejný záväzok voči občanom, uplatňovať túto sadzbu vyššej dane iba na nevyhnutné obdobie a to tak ako bolo definované v §85j ods. 1 ,,V období od 1. januára 2011 do posledného dňa kalendárneho roka, v ktorom Európska komisia (Eurostat) uverejní údaje o tom, že aktuálny schodok verejnej správy Slovenskej republiky je menej ako 3 %, je základná sadzba dane na tovary a služby 20 % zo základu dane. Skončenie obdobia uplatňovania základnej sadzby dane 20 % podľa prvej vety vyhlási Ministerstvo financií Slovenskej republiky všeobecne záväzným právnym predpisom.“
Podľa údajov Eurostatu za rok 2013 schodok bol 2,8 % HDP čím boli naplnené podmienky na zníženie sadzby dane z pridanej hodnoty z 20 % na pôvodných 19 % a to z účinnosťou od 1.1.2015.
Občania za nehospodárne a nezodpovedné rozvrátenie schodku verejnej správy zaplatili cca 220 mil. ročne a to počas obdobia 2011 2014. Dnes keď schodok verejnej správy je pod 3%, tak je potrebné sadzbu dane znížiť a ďalšie znižovanie schodku verejnej správy dosiahnuť nie na úkor občanov (vysokých nákladov na ich život), ale šetrením vlády a verejne správy.
Opätovné zavedenie sadzby na úrovni 19 % bude mať pozitívny vplyv na život občanov v podobe zníženia cien a pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie.
Zníženie sadzby dane na potraviny pomôže hlavne nízkopríjmovým skupinám (dôchodcom, mladým rodinám, nezamestnaným ako aj pracujúcich za minimálnu mzdu) v podobe zlacnenia potravín. Tým, že v regióne V4 Slovensko najvyššiu sadzbu dane na potraviny mnoho občanov dnes rieši tak, že nákupy realizuje v okolitých štátoch. Uvedené zníženie nebude mat vplyv na verejné financie nakoľko bude vykompenzované zvýšenými nákupmi na území SR. Rovnako bude mat pozitívny vplyv na domáce podnikateľské prostredie vďaka nárastu požiadaviek o potraviny na domácom trhu.
Vzhľadom na uvedené, návrh zákona nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy a nebude mať vplyv na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, životné prostredie a na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a súvisiacimi všeobecne záväznými právnymi predpismi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu
s právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky
2.Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov.
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)nie je upravená v práve Európskej únie:
b)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom k tomu, že problematika návrhu zákona nie je upravená v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4., 5. a 6.
DOLOŽKA VYBRANÝCH VPLYVOV
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 222/2004 Z.z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov.
A.2. Vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia ?
x
3. Sociálne vplyvy
x
- vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
- vplyvy na sociálnu exklúziu
- vplyvy na rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
Osobitná časť
Čl. I
K bodu 1 a 2
Navrhované ustanovenie sa vracia k pôvodnému zneniu zákona, teda k tomu, aby základná sadzba dane 20 % bola po skončení obdobia jej uplatňovania, t.j. v čase keď aktuálny schodok verejnej správy Slovenskej republiky bude menej ako 3 % sa vrátila na pôvodnú 19 % úroveň.
K bodu 3
Navrhuje sa doplniť príloha č. 7 zákona a položky na ktoré sa bude uplatňovať znížená sadzba dane z pridanej hodnoty vo výške 10 % podľa číselného kódu Spoločného colného sadzobníka. Uvedené položky predstavujú potraviny vrátane nápojov, okrem alkoholických nápojov.
Čl. II
Navrhovaná účinnosť zákona.