Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov prekladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
Cieľom zákona je odstrániť stav, ktorý je veľmi pravdepodobne v rozpore s niektorými ustanoveniami Ústavy Slovenskej republiky a ktorý zaväzuje majiteľov alebo správcov nehnuteľností susediacich s chodníkmi (t.j. s majetkom obce) čistiť a udržiavať tieto chodníky schodné. Konať tak majú bez zbytočného odkladu a zakaždým, pokiaľ je ich schodnosť zhoršená znečistením, poľadovicou alebo snehom – teda celoročne.
Ústava Slovenskej republiky hovorí vo svojich ustanoveniach o zákaze nútenej práce okrem výnimiek tam uvedených; nariadiť zákonom, resp. spresniť vo všeobecne záväznom nariadení obce to, že vlastníci susednej nehnuteľnosti povinní sa starať o majetok niekoho iného (obce), a to všetko dokonca pod sankciou povinnosti náhrady škody, ktorá na tomto cudzom majetku vznikne za takúto nútenú prácu považovať možno. Samozrejme, toto všetko sa odohrať bez akejkoľvek protihodnoty.
Ústava Slovenskej republiky vo svojich ustanoveniach takisto hovorí o tom, že vlastníctvo zaväzuje inými slovami to, že s vlastníctvom nie spojené len práva a požitky, ale aj povinnosti. Podľa tých istých ustanovení ústavy tiež vlastníctvo nemožno zneužiť na ujmu práv iných. Pokiaľ je však „smola“ vlastníka nehnuteľnosti len v tom, že jeho nehnuteľnosť susedí s nehnuteľnosťou obecnou s chodníkom, je zaviazaný na povinnosti, ktoré iní vlastníci nehnuteľností, ktorí nemajú túto „smolu susedstva“, nemajú. Inými slovami, vlastníctvo obce nezaväzuje obec ako vlastníka, ale vlastníka susednej nehnuteľnosti, ktorý inak k tejto obecnej nehnuteľnosti nemá žiadne iné práva. Navyše, podľa dnes platnej právnej úpravy, je takýto vlastník zodpovedný za škodu, ktorá užívaním takejto obecnej nehnuteľnosti (chodníka) niekomu v dôsledku znečistenia, poľadovice alebo snehu vznikla. Toto je voči vlastníkovi susediacej nehnuteľnosti krajne nespravodlivé a ako bolo uvedené vyššie, zrejme aj v rozpore s ústavou.
Navrhovaný právny predpis povinnosť udržiavať miestne komunikácie vrátane chodníkov dáva opäť na obce (resp. na správcov miestnych komunikácií), a to vrátane zodpovednosti za škodu z tejto správy vyplývajúcej. Odstraňuje nespravodlivý a zrejme aj protiústavný stav a oslobodzuje vlastníkov „susediacej“ nehnuteľnosti od povinností, ktoré im z ich vlastníctva nevyplývajú.
Návrh zákona nebude mať dopad na rozpočet verejnej správy, rozpočty samosprávnych krajov; bude mať dopad na rozpočty obcí za zvýšené náklady na údržbu chodníkov.
Predložený návrh právnej úpravy nebude mať dopad na životné prostredie. Návrh nezakladá nároky na tvorbu nových pracovných miest; návrh nepredpokladá vplyv na informatizáciu spoločnosti.
Znenie návrhu zákona je v súlade s Ústavou SR, ústavnými zákonmi SR, zákonmi a všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
B.Osobitná časť
K čl. I
Bod 1 a 2
V § 9 sa navrhuje nová formulácia odseku 2, ktorá preberá povinnosť starať sa o (obecné) chodníky z doterajších subjektov vlastníkov susediacej nehnuteľnosti na správcov miestnych komunikácií. V zásade sa v osobe správcu miestnej komunikácie sústreďuje povinnosť starať sa o všetky miestne komunikácie, vrátane chodníkov.
V § 9a sa vypúšťa odsek 4, ktorý zakotvoval zodpovednosť vlastníkov nehnuteľností susediacich s chodníkmi za škodu, ktorá sa stala v dôsledku znečistenia, poľadovice alebo snehu na takýchto chodníkoch. Zodpovednosť za takúto škodu zostáva len a výlučne na správcoch miestnych komunikácií.
K čl. II
Stanovuje sa účinnosť navrhovaného zákona. Vzhľadom na nápravu doterajších deformácií sa účinnosť navrhuje čo najskôr po schválení zákona.