Dôvodová správaA.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov prekladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
Cieľom zákona je odstrániť stav, ktorý je veľmi pravdepodobne v rozpore s niektorými ustanoveniami Ústavy Slovenskej republiky a ktorý zaväzuje majiteľov alebo správcov nehnuteľností susediacich s chodníkmi (t.j. s majetkom obce) čistiť a udržiavať tieto chodníky schodné. Konať tak majú bez zbytočného odkladu a zakaždým, pokiaľ je ich schodnosť zhoršená znečistením, poľadovicou alebo snehom – teda celoročne.
Ústava Slovenskej republiky hovorí vo svojich ustanoveniach o zákaze nútenej práce – okrem výnimiek tam uvedených; nariadiť zákonom, resp. spresniť vo všeobecne záväznom nariadení obce to, že vlastníci susednej nehnuteľnosti sú povinní sa starať o majetok niekoho iného (obce), a to všetko dokonca pod sankciou povinnosti náhrady škody, ktorá na tomto cudzom majetku vznikne – za takúto nútenú prácu považovať možno. Samozrejme, toto všetko sa má odohrať bez akejkoľvek protihodnoty.
Ústava Slovenskej republiky vo svojich ustanoveniach takisto hovorí o tom, že vlastníctvo zaväzuje – inými slovami to, že s vlastníctvom nie sú spojené len práva a požitky, ale aj povinnosti. Podľa tých istých ustanovení ústavy tiež vlastníctvo nemožno zneužiť na ujmu práv iných. Pokiaľ je však „smola“ vlastníka nehnuteľnosti len v tom, že jeho nehnuteľnosť susedí s nehnuteľnosťou obecnou – s chodníkom, je zaviazaný na povinnosti, ktoré iní vlastníci nehnuteľností, ktorí nemajú túto „smolu susedstva“, nemajú. Inými slovami, vlastníctvo obce nezaväzuje obec ako vlastníka, ale vlastníka susednej nehnuteľnosti, ktorý inak k tejto obecnej nehnuteľnosti nemá žiadne iné práva. Navyše, podľa dnes platnej právnej úpravy, je takýto vlastník zodpovedný za škodu, ktorá užívaním takejto obecnej nehnuteľnosti (chodníka) niekomu v dôsledku znečistenia, poľadovice alebo snehu vznikla. Toto je voči vlastníkovi susediacej nehnuteľnosti krajne nespravodlivé a ako už bolo uvedené vyššie, zrejme aj v rozpore s ústavou.
Navrhovaný právny predpis povinnosť udržiavať miestne komunikácie vrátane chodníkov dáva opäť na obce (resp. na správcov miestnych komunikácií), a to vrátane zodpovednosti za škodu z tejto správy vyplývajúcej. Odstraňuje nespravodlivý a zrejme aj protiústavný stav a oslobodzuje vlastníkov „susediacej“ nehnuteľnosti od povinností, ktoré im z ich vlastníctva nevyplývajú.
Návrh zákona nebude mať dopad na rozpočet verejnej správy, rozpočty samosprávnych krajov; bude mať dopad na rozpočty obcí za zvýšené náklady na údržbu chodníkov.
Predložený návrh právnej úpravy nebude mať dopad na životné prostredie. Návrh nezakladá nároky na tvorbu nových pracovných miest; návrh nepredpokladá vplyv na informatizáciu spoločnosti.