Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 532/2010 Z. z. o Rozhlase a televízii Slovenska a o zmene a doplnení niektorých zákonov na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky predkladá poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Daniel Krajcer.
Navrhovaný zákon odbremeniť všetky subjekty, ktoré povinné platiť úhrady za služby poskytované Rozhlasom a televíziou Slovenska (ďalej len „RTVS“), od povinnosti tejto platby. Zároveň sa zavádza financovanie tejto služby prostredníctvom príspevku zo štátneho rozpočtu, ako podiel na hrubom domácom produkte.
Verejná diskusia o spôsobe financovania médií verejnej služby bola viackrát otvorená, avšak vždy bez toho, aby sa hľadal uspokojivý spôsob financovania. Aj aktuálny, tzv. „zástrčkový zákon“, podľa ktorého je povinný platiť túto úhradu každý odberateľ elektrickej energie (okrem stanovených výnimiek), je len nariadený spôsob, ktorý nevyplynul ako najlepší možný z verejnej odbornej diskusie.
Na druhej strane, zaviedol sa inštitút zmluvy so štátom a je tu aj viackrát diskutovaný spôsob platenia tejto služby zo štátneho rozpočtu, cez percento HDP. Toto je ukazovateľ, aké služby si môže štát dovoliť na základe produktivity ekonomiky, pričom vysielanie médií verejnej služby by nemalo byť výnimkou. Spolu s tým by mala nasledovať analýza rozsahu poskytovania takejto verejnej služby, čo však momentálne absentuje. Ako však ukazuje prax, k rozumným riešeniam bývajú verejné inštitúcie pritlačené vždy pod peňažným tlakom. Okrem toho sme presvedčení, že dnešný spôsob platenia úhrad pre RTVS je nespravodlivý a z dlhodobého hľadiska neudržateľný.
Návrh zákona bude mať dopad na štátny rozpočet; rozpočty obcí alebo samosprávnych krajov nebudú dotknuté. Predpokladá sa dopad na rozpočet RTVS.
Predložený návrh právnej úpravy nepredpokladá negatívny dopad na životné prostredie na miestnej, regionálnej i celoslovenskej úrovni. Návrh nebude mať dopad na tvorbu nových pracovných miest vo verejnej správe a nepredpokladá vplyv na informatizáciu spoločnosti.
Znenie návrhu zákona je v súlade s Ústavou SR, ústavnými zákonmi SR, zákonmi a všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
B.Osobitná časť
Čl. I
Bod 1 a 2:
Zavádza sa príspevok zo štátneho rozpočtu ako zdroj (jeden zo zdrojov) príjmov RTVS. Tento príspevok byť vyčíslený ako 0,142% z ročného hrubého domáceho produktu. Pokiaľ by výška tejto sumy bola nižšia ako je 90 000 000 eur, príspevok zo štátneho rozpočtu bude 90 000 000 eur. RTVS tak garantovanú sumu, ktorá zabezpečí pokrytie verejnej služby v rozsahu definovanom zákonom.
Tento spôsob financovania tak zamieňa doterajší mechanizmus zmluvy so štátom. Ako predkladatelia máme za to, že tento mechanizmus je transparentnejší, je vypočítateľný, kritériá vopred dané. Nie je potrebné rôzne „zákulisne“ rokovať o vyššej podpore a jej podmienkach.
Uvedený spôsob financovania tiež nahrádza výber a platenie úhrady za služby poskytované RTVS, vo všeobecnosti známe ako „koncesionárske poplatky“. Všetky doteraz povinné subjekty, ktoré mali povinnosť platiť tieto poplatky, tak budú od ich platenia oslobodené. Ako predkladatelia máme tiež za to, že či jednotliví občania, alebo právnické osoby odovzdávajú vo forme daní štátu časť výsledkov svojej práce a je preto nesprávne ich za takúto službu de facto ešte raz daniť.
Body 3 – 5:
Ide o legislatívno-technické zmeny súvisiace s úpravami uvedenými v bode 1 a 2.
Bod 6:
Nahrádza sa zmluva so štátom príspevkom zo štátneho rozpočtu. Ustanovenia § 21 upravujú spôsob finančného transferu, ako aj spôsob a účel použitia týchto finančných prostriedkov RTVS.
Bod 7:
Prechodné ustanovenia umožňujú RTVS vymáhať úhrady, ktoré boli povinné subjekty zaviazané platiť podľa zákona účinného do 31. decembra 2014 aj po zrušení tohto zákona. RTVS je tak oprávnená vymáhať si svoje pohľadávky, ktoré jej podľa zákona č. 340/2012 Z. z. o úhrade za služby verejnosti poskytované Rozhlasom a televíziou Slovenska a o zmene a doplnení niektorých zákonov do 31. decembra 2014 vznikli.
Bod 8:
Navrhuje sa zrušiť doterajší zákon upravujúci úhrady za služby RTVS (zákon č. 340/2012 Z. z. o úhrade za služby verejnosti poskytované Rozhlasom a televíziou Slovenska a o zmene a doplnení niektorých zákonov). Toto ustanovenie súvisí s prechodom na iný model financovania RTVS upravený v bodoch 1 – 6.
Čl. II
Navrhuje sa účinnosť zákona.