SK  
ECB-PUBLIC  
STANOVISKO EURÓPSKEJ CENTRÁLNEJ BANKY  
z 10. júla 2014  
k pravidlám týkajúcim sa konzultácií s Európskou centrálnou bankou  
(CON/2014/54)  
Úvod a právny základ  
Európska centrálna banka (ECB) prijala 5. mája 2014 žiadosť od poslanca slovenského parlamentu1 o  
o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky2 v znení neskoších predpisov (ďalej len  
„zákon č. 350/1996“).  
o fungovaní Európskej únie a na článku 2 ods. 1 rozhodnutia Rady 98/415/ES3, keďže sa návrh zákona  
týka poradnej funkcie ECB. V súlade s článkom 17.5 prvou vetou rokovacieho poriadku Európskej  
centrálnej banky Rada guvernérov prijala toto stanovisko.  
1.  
Účel návrhu zákona  
Návrhom zákona sa mení rokovací poriadok slovenského parlamentu tak, aby poslanci alebo výbory  
parlamentu, ktorí podávajú návrhy zákonov alebo pozmeňujúce alebo doplňujúce návrhy v oblasti  
pôsobnosti ECB zabezpečili, aby sa s ECB uskutočnila riadna konzultácia.  
V návrhu zákona sa ustanovuje, že ku každému návrhu zákona predloženému slovenskému parlamentu,  
ktorý podlieha povinnej konzultácii s inštitúciou Únie, sa má priložiť stanovisko vydané touto inštitúciou  
Únie má na žiadosť daného poslanca alebo výboru parlamentu zabezpečiť kancelária slovenského  
parlamentu. To isté platí v prípade pozmeňujúcich alebo doplňujúcich návrhov k návrhom zákonov,  
ktoré sú predmetom rokovania slovenského parlamentu5. Okrem toho môže poslanec alebo iný  
navrhovateľ pozmeňujúceho alebo doplňujúceho návrhu navrhnúť, aby sa rokovanie o veci prerušilo až  
dovtedy, kým k nej nezaujme stanovisko príslušné inštitúcia Únie.  
1
Na Slovensku môže zákony navrhovať vláda, výbory parlamentu alebo poslanci.  
2
Národná rada Slovenskej republiky je parlamentom Slovenskej republiky (ďalej len „slovenský parlament“).  
3
Rozhodnutie Rady 98/415/ES z 29. júna 1998 o poradení sa s Európskou centrálnou bankou vnútroštátnymi orgánmi  
ohľadom návrhu právnych predpisov (Mimoriadne vydanie Ú.v. EÚ, kapitola 1/zv. 1, s. 446).  
4
Pozri článok I bod 2 návrhu zákona, ktorým sa do §68 zákona č. 350/1996 Z.z. dopĺňa nový odsek 6.  
5
Pozri článok I bod 1 návrhu zákona, ktorým sa do §29 zákona č. 350/1996 Z.z. dopĺňa nový odsek 4.  
 
 
 
 
 
ECB-PUBLIC  
2.  
Konzultácia s ECB ohľadom návrhov vnútroštátnych právnych predpisov podaných  
poslancami alebo výbormi parlamentu  
Povinnosť konzultovať ECB ohľadom návrhov vnútroštátnych predpisov patriacich do pôsobnosti ECB  
vyplýva z článku 127 ods. 4 a článku 282 ods. 5 zmluvy a z rozhodnutia Rady 98/415/ES. Cieľom úpravy  
rokovacieho poriadku slovenského parlamentu je zabezpečiť riadne a včasné predloženie príslušných  
ustanovení vnútroštátnych právnych predpisov na konzultáciu ECB. Táto úprava je v súlade s článkom 4  
rozhodnutia 98/415/ES, v ktorom sa vyžaduje, aby každý členský štát prijal opatrenia potrebné na  
zabezpečenie účinného uplatňovania ustanovení tohto rozhodnutia. Keďže poslanci a výbory parlamentu  
majú na Slovensku právomoc navrhovať zákony, ECB víta, že rokovací poriadok slovenského parlamentu  
sa má zmeniť s cieľom zabezpečiť, aby boli ECB predkladané na konzultáciu návrhy zákonov alebo  
pozmeňujúce alebo doplňujúce návrhy patriace do pôsobnosti ECB, ktoré podávajú poslanci a výbory  
parlamentu.  
návrh zákona predložený do slovenského parlamentu nepatrí do pôsobnosti ECB, ale v priebehu  
rokovania sú k návrhu zákona predložené pozmeňujúce alebo doplňujúce návrhy týkajúce sa záležitostí,  
vo vzťahu ku ktorým by ECB mala byť požiadaná o vydanie stanoviska. ECB zdôrazňuje, že aj v prípade  
takýchto pozmeňujúcich alebo doplňujúcich návrhov predložených na poslednú chvíľu musí byť prijatie  
navrhovaného vnútroštátneho právneho predpisu odložené, až kým ECB nevydá stanovisko. Slovenský  
parlament musí mať možnosť zmysluplne zvážiť stanovisko ECB pred záverečným hlasovaním o návrhu  
vnútroštátneho predpisu.  
Toto stanovisko sa uverejní na internetovej stránke ECB.  
Vo Frankfurte nad Mohanom 10. júla 2014  
Prezident ECB  
Mario DRAGHI  
6
Pozri dôvodovú správu k návrhu zákona, najmä vo vzťahu k článku I bodu 1 návrhu zákona.  
2