DOLOŽKAvybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona o energetickej efektívnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Termín začatia a ukončenia PPK:
A.2. Vplyvy:
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
A.3. Poznámky
1.Vplyv na rozpočet verejnej správy
V rámci povinnej obnovy budov ústredných orgánov štátnej správy je možné v rokoch 2014 až 2020 v rámci OP KŽP využiť finančné prostriedky určené pre obnovu verejných budov mimo bratislavského kraja. Vzhľadom na skutočnosť, že OP KŽP nie je ešte schválený, nie je možné tieto financie kvantifikovať. Po obnove všetkých budov UOŠS mimo bratislavského kraja existuje potenciálny negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy.
Z navrhovanej kontroly plnenia ustanovení zákona a pokút predpokladáme určité príjmy do štátneho rozpočtu, ktoré však nie je možné kvantifikovať.
Všetky výdavky spojené s plnením úloh v súvislosti s návrhom zákona sa budú riešiť v rámci schválených limitov výdavkov rozpočtu na kalendárny rok.
A.4. Alternatívne riešenia
A.5. Stanovisko gestorov
Vplyvy na rozpočet verejnej správy,na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy Príjmy verejnej správy celkom
- vplyv na územnú samosprávu
Výdavky verejnej správy celkom
v tom: MH SR / analýzy a koncepcie
MH SR/audity pre obnovu budov 3%
- vplyv na územnú samosprávu
Financovanie zabezpečené v rozpočte
2.2. Financovanie návrhu
Tabuľka č. 2
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy ( - príjmy, + výdavky)
financovanie zabezpečené v rozpočte
ostatné zdroje financovania
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
2.3. Popis a charakteristika návrhu
2.3.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrhu rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
.......................................................................................................................................................
2.3.2. Charakteristika návrhu podľa bodu 2.3.2. Metodiky :
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie) 2.3.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 3
2.3.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
Tabuľka č. 4 1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úvermi, pôžičkami a NFV (650)2
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Tabuľka č. 6
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Počet zamestnancov celkom*
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)*
Osobné výdavky celkom (v eurách)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)*
Poistné a príspevok do poisťovní (620)*
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka
Poistné tvorí podiel mzdových výdavkov, pričom za organizácie v pôsobnosti kapitol štátneho rozpočtu, s výnimkou prenesených kompetencií výkonu štátnej správy, pre zamestnancov štátnej služby a zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme predstavuje 34,95 %, pre policajtov, profesionálnych vojakov, colníkov, hasičov vrátane horskej záchrannej služby predstavuje 33,2 %. Pre ostatné subjekty verejnej správy vrátane prenesených kompetencií výkonu štátnej správy poistné tvorí podiel zodpovedajúci 35,2 %.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy automaticky prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“
* počet zamestnancov, mzdy a poistné rozpísať podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
predchádzajúce roky a podrobné informácie majú byť prístupné cez internet, alebo rozhranie IMS minimálne raz za deň.
3.3. Aká je predpokladaná výška administratívnych nákladov, ktoré podniky vynaložia v súvislosti s implementáciou návrhu?
Zvyšuje sa požiadavka na poskytované množstvo informácii koncovým odberateľom energie a konečným spotrebiteľom energie od svojich dodávateľov energie, čím sa presúva rozhodovacia právomoc pri nakladaní so spotrebúvanou energiou viac na stranu spotrebiteľa energie. Minimálne zdvojnásobenie počtu odpočítaní, čo vytvorí tlak na zavedenie minimálne formy diaľkového odpočtu energie.
3.4. Aké sú dôsledky pripravovaného návrhu pre fungovanie podnikateľských subjektov na slovenskom trhu (ako sa zmenia operácie na trhu?)
Opatrenia, navrhované v zákone napomôžu rozvoju podnikateľských aktivít v oblasti inštalácií energeticky účinnejších technológií, v oblasti poskytovania energetických služieb a rozvoja inovácií s rešpektovaním podmienok trvalo udržateľného rozvoja, čím umožnia výrazné zníženie spotreby energie u podnikateľov.
Vytvorenie nových kvalifikovaných podnikateľov v oblasti poskytovania energetickej služby umožní rozvinúť trh s energetickými službami.
3.5. Aké sú predpokladané spoločensko – ekonomické dôsledky pripravovaných regulácií?
Zvýšenie povedomia o možnostiach úspor energie a opatreniach energetickej efektívnosti
Vplyvy na životné prostredie
5.1. Ktoré zložky životného prostredia (najmä ovzdušie, voda, horniny, pôda, organizmy) budú návrhom ovplyvnené a aký bude ich vplyv (pozitívny alebo negatívny)?
Ovzdušie bude ovplyvnené pozitívne z dôvodu zníženia množstva emisií, najmä oxidu uhličitého.
Úsporami elektriny a tepla sa zníži zaťaženie ovzdušia emisiami z teplární a elektrární.
5.2. Bude mať navrhovaný materiál vplyv na chránené územia a ak áno aký?
5.3. Bude mať návrh vplyv na životné prostredie presahujúce štátne hranice?