DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona o energetickej efektívnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Termín začatia a ukončenia PPK:
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
x
3. Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
1.Vplyv na rozpočet verejnej správy
V rámci povinnej obnovy budov ústredných orgánov štátnej správy je možné v rokoch 2014 2020 v rámci OP KŽP využiť finančné prostriedky určené pre obnovu verejných budov mimo bratislavského kraja. Vzhľadom na skutočnosť, že OP KŽP nie je ešte schválený, nie je možné tieto financie kvantifikovať. Po obnove všetkých budov UOŠS mimo bratislavského kraja existuje potenciálny negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy.
Z navrhovanej kontroly plnenia ustanovení zákona a pokút predpokladáme určité príjmy do štátneho rozpočtu, ktoré však nie je možné kvantifikovať.
Všetky výdavky spojené s plnením úloh v súvislosti s návrhom zákona sa budú riešiť v rámci schválených limitov výdavkov rozpočtu na kalendárny rok.
A.4. Alternatívne riešenia
A.5. Stanovisko gestorov
Sociálne vplyvy - vplyvy na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a na zamestnanosť
Sociálne vplyvy predkladaného materiálu - vplyvy na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
Identifikujte vplyv na hospodárenie domácností a špecifikujte ovplyvnené skupiny domácností, ktoré budú pozitívne/negatívne ovplyvnené.
Realizáciou opatrení energetickej efektívnosti sa zlepší nakladanie s energiou a hospodárenie s energiou obyvateľstva SR, čo výraznou mierou prispeje k boju s energetickou chudobou a čiastočne eliminuje vplyvy podporujúce zvyšovania cien energií. Zvýši sa kvalita života zavedením environmentálne prijateľnejších, energeticky úspornejších a kvalitnejších zariadení s novou technológiou. Výrazné úspory energie a tým aj financií je možné dosiahnuť pomocou dôsledného informovania obyvateľstva o možnostiach úspor energie, a to najmä výmenou spotrebičov a svietidiel, a správnou aplikáciou navrhovaných úsporných opatrení a zateplenia.
Kvantifikujte:
- Rast alebo pokles príjmov/výdavkov na priemerného obyvateľa
- Rast alebo pokles príjmov/výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností
- Celkový počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným materiálom
Zhodnoťte kvalitatívne (prípadne kvantitatívne) vplyvy na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva.
Pri výmene elektrických spotrebičov v domácnosti (najmä chladnička (rozdiel spotreby chladničky spred roka 1990 a súčasnej chladničky v triede A++ je 750kWh ročne) a svietidlá (výmena klasických žiaroviek za LED svietidlá umožní znížiť spotrebu svietidla o cca 80-90%) môže klesnúť spotreba energie v domácnosti v bytových domoch o 30%, čo umožní znížiť náklady na elektrinu o cca 15%. Zvýšenie informovanosti a vzdelania obyvateľstva o svojej spotrebe energie, najmä v kombinácii s inštalovanými inteligentnými meracími systémami, umožní aktívny prístup k šetreniu elektriny, plynu,
tepla, chladu a teplej vody, čo by malo prispieť k zmene správania sa obyvateľov k väčšiemu šetreniu energie a tým aj l zníženiu nákladov na energiu, pričom je v praxi preukázané celkové zníženie spotreby energie o 5-10%, čo znamená úsporu 3-5% financií vynaložených na energiu. Predpokladá sa zníženie energetickej chudoby v SR.
Zhodnoťte vplyv na rovnosť príležitostí:
Zhodnoťte vplyv na rodovú rovnosť.
Nehodnotí sa
Zhodnoťte vplyvy na zamestnanosť.
Aké sú vplyvy na zamestnanosť ?
Ktoré skupiny zamestnancov budú ohrozené schválením predkladaného materiálu ?
Hrozí v prípade schválenia predkladaného materiálu hromadné prepúšťanie ?
Navrhnuté opatrenia majú pozitívny vplyv na zvýšenie zamestnanosti vo všetkých regiónoch SR, v štátnej aj súkromnej sfére, najmä na zvýšenie počtu pracovných miest s vysokou pridanou hodnotou v oblasti monitorovania a hodnotenia energetickej efektívnosti, poskytovania energetických služieb, vypracovania energetických auditov a inštalácie technických zariadení budov. Sekundárne vzniknú nové pracovné miesta v priemysle pri produkcii výrobkov zameraných na energetickú efektívnosť.
Vplyvy na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2014
2015
2016
2017
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: MH SR
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
650 000
0
0
v tom: MH SR / analýzy a koncepcie
0
300 000
0
0
MH SR/tepelná mapa SR
0
300 000
0
0
MH SR/audity pre obnovu budov 3%
0
50 000
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
650 000
0
0
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
Celková zamestnanosť
0
0
0
0
- z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
650 000
0
0
v tom: MH SR
0
650 000
0
0
2.2. Financovanie návrhu
Tabuľka č. 2
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Financovanie
2014
2015
2016
2017
Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy ( - príjmy, + výdavky)
0
650 000
0
0
z toho vplyv na ŠR
0
650 000
0
0
financovanie zabezpečené v rozpočte
0
650 000
0
0
ostatné zdroje financovania
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
0
0
Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
2.3. Popis a charakteristika návrhu
2.3.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrhu rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
.......................................................................................................................................................
2.3.2. Charakteristika návrhu podľa bodu 2.3.2. Metodiky :
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
2.3.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 3
Odhadované objemy
Objem aktivít
r
r + 1
r + 2
r + 3
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.3.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
Tabuľka č. 4
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2014
2015
2016
2017
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2014
2015
2016
2017
poznámka
Bežné výdavky (600)
650 000
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
650 000
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úvermi, pôžičkami a NFV (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
z toho výdavky na ŠR
650 000
Bežné výdavky (600)
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Tabuľka č. 6
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
r
r + 1
r + 2
r + 3
poznámka
Počet zamestnancov celkom*
z toho vplyv na ŠR
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)*
z toho vplyv na ŠR
Osobné výdavky celkom (v eurách)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)*
z toho vplyv na ŠR
Poistné a príspevok do poisťovní (620)*
z toho vplyv na ŠR
Poznámky:
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka
Poistné tvorí podiel mzdových výdavkov, pričom za organizácie v pôsobnosti kapitol štátneho rozpočtu, s výnimkou prenesených kompetencií výkonu štátnej správy, pre zamestnancov štátnej služby a zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme predstavuje 34,95 %, pre policajtov, profesionálnych vojakov, colníkov, hasičov vrátane horskej záchrannej služby predstavuje 33,2 %. Pre ostatné subjekty verejnej správy vrátane prenesených kompetencií výkonu štátnej správy poistné tvorí podiel zodpovedajúci 35,2 %.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy automaticky prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“
* počet zamestnancov, mzdy a poistné rozpísať podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Kapitálové výdavky (700)
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Vplyvy na podnikateľské prostredie
3.1. Ktoré podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené a aký je ich počet?
1.Všetky podniky, ktoré nie sú MSP, a ktoré nemajú zavedený systém STN ISO 50001 alebo STN ISO 14001 s energetickým auditom podľa zákona. V SR bolo v roku 2012 614 veľkých podnikov.
2. Prevádzkovatelia elektroenergetickej a plynárenskej infraštruktúry – hodnotenie energetickej efektívnosti a návrh opatrení s harmonogramom realizácie.
3. Dodávatelia energie – zvýšenie množstva poskytovaných informácii spotrebiteľovi -
407 povolení na dodávku elektriny, z toho 41 aktívnych dodávateľov elektriny v roku 2012, 100 povolení na dodávky plynu, z toho 58 aktívnych dodávateľov plynu v roku 2012.Cca 320 dodávateľov tepla v roku 2012.
4.Prevádzkovateľ distribučnej sústavy (162) a siete (48) – povinná inštalácia určeného meradla (IMS) pri obnove budovy.
5. Výrobca VU KVET, potreba záruky pôvodu na každú MWh.
3.2. Aký je predpokladaný charakter a rozsah nákladov a prínosov?
1. Náklady: - vypracovanie energetického auditu – cena v závislosti od veľkosti podniku v rozsahu cca 500 až 50000 eur
Prínosy: opatrenia do úspor energie navrhnuté v energetickom audite – úspora spotreby energie 1-10% ročne.
2. Pre zjednodušenie táto požiadavka sa môže urobiť ako súčasť energetického auditu.
3. Dodávatelia umožnia prístup odberateľa a spotrebiteľa k vyúčtovaniu a k priebežnej informácii zdarma. Rozúčtovanie nákladov v budovách je možné urobiť za primeranú úhradu. Možnosť výberu písomnej (2x ročne) alebo elektronickej formy (4x ročne).
Povinnosť podrobného informovania dodávateľov elektriny, plynu a tepla, ktorí musia poskytovať informácie o spotrebe energie minimálne raz za pol roka, t.j. minimálne 2x častejšie. Zvyšuje sa objem požadovaných informácii v súlade s požiadavkou v čl.10(3) a súvisiacej prílohy č. VII smernice. Minimálny obsah priebežnej správy a vyúčtovania skutočná cena energie, skutočná spotreba energie, porovnanie so spotrebou z predchádzajúceho roka, kontaktné informácie organizácii poskytujúcich podrobné informácie, porovnanie s referenčným spotrebiteľom, poučenie, poskytnutie informácie poskytovateľovi energetickej služby na požiadanie, informácie o histórii spotreby, jasný a zrozumiteľný informácie o spôsobe vyúčtovania a najmä rozúčtovania.
Požiadavka podľa čl.10 (2) - Ak sú nainštalované IMS, súhrnné informácie majú byť k prístupné za 3
predchádzajúce roky a podrobné informácie majú byť prístupné cez internet, alebo rozhranie IMS minimálne raz za deň.
3.3. Aká je predpokladaná výška administratívnych nákladov, ktoré podniky vynaložia v súvislosti s implementáciou návrhu?
Zvyšuje sa požiadavka na poskytované množstvo informácii koncovým odberateľom energie a konečným spotrebiteľom energie od svojich dodávateľov energie, čím sa presúva rozhodovacia právomoc pri nakladaní so spotrebúvanou energiou viac na stranu spotrebiteľa energie. Minimálne zdvojnásobenie počtu odpočítaní, čo vytvorí tlak na zavedenie minimálne formy diaľkového odpočtu energie.
3.4. Aké dôsledky pripravovaného návrhu pre fungovanie podnikateľských subjektov na slovenskom trhu (ako sa zmenia operácie na trhu?)
Opatrenia, navrhované v zákone napomôžu rozvoju podnikateľských aktivít v oblasti inštalácií energeticky účinnejších technológií, v oblasti poskytovania energetických služieb a rozvoja inovácií s rešpektovaním podmienok trvalo udržateľného rozvoja, čím umožnia výrazné zníženie spotreby energie u podnikateľov.
Vytvorenie nových kvalifikovaných podnikateľov v oblasti poskytovania energetickej služby umožní rozvinúť trh s energetickými službami.
3.5. Aké predpokladané spoločensko ekonomické dôsledky pripravovaných regulácií?
Zvýšenie povedomia o možnostiach úspor energie a opatreniach energetickej efektívnosti
Vplyvy na životné prostredie
Životné prostredie
5.1. Ktoré zložky životného prostredia (najmä ovzdušie, voda, horniny, pôda, organizmy) budú návrhom ovplyvnené a aký bude ich vplyv (pozitívny alebo negatívny)?
Ovzdušie bude ovplyvnené pozitívne z dôvodu zníženia množstva emisií, najmä oxidu uhličitého.
Úsporami elektriny a tepla sa zníži zaťaženie ovzdušia emisiami z teplární a elektrární.
5.2. Bude mať navrhovaný materiál vplyv na chránené územia a ak áno aký?
Nie
5.3. Bude mať návrh vplyv na životné prostredie presahujúce štátne hranice?
Nie
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Budovanie základných pilierov informatizácie
Obsah
6.1. Rozširujú alebo inovujú sa existujúce alebo vytvárajú sa či zavádzajú sa nové elektronické služby?
(Popíšte ich funkciu a úroveň poskytovania.)
Realizácia opatrení energetickej efektívnosti podporí rozvoj zavádzania meradiel a informačných systémov umožňujúcich podstatné zvýšenie informovanosti konečného spotrebiteľa o úsporách energie, čo povedie k podpore zavádzania diaľkového odpočtu energie a inteligentných meracích systémov a spracovateľských programov nie len v dodávke elektriny, ale aj v dodávke plynu, tepla, chladu a teplej vody.
Umožňuje sa zavedenie elektronického vyúčtovania, informácii so spotrebe a vyúčtovacích faktúr pre koncového odberateľa v elektrine, plyne a teple.
Rozširuje sa monitorovací systém energetickej efektívnosti
6.2. Vytvárajú sa podmienky pre sémantickú interoperabilitu?
(Popíšte spôsob jej zabezpečenia.)
Ľudia
6.3. Zabezpečuje sa vzdelávanie v oblasti počítačovej gramotnosti a rozširovanie vedomostí o IKT?
(Uveďte spôsob, napr. projekty, školenia.)
6.4. Zabezpečuje sa rozvoj elektronického vzdelávania?
(Uveďte typ a spôsob zabezpečenia vzdelávacích aktivít.)
6.5. Zabezpečuje sa podporná a propagačná aktivita zameraná na zvyšovanie povedomia o informatizácii a IKT?
(Uveďte typ a spôsob zabezpečenia propagačných aktivít.)
Povinné informácie o všetkých výhodách a spôsoboch použitia inteligentných meracích systémoch a meradlách s diaľkovým odpočtom pri ich inštalácii.
Možnosť zavedenia elektronického vyúčtovania, vyúčtovacej faktúry a priebežnej informácie.
6.6. Zabezpečuje/zohľadňuje/zlepšuje sa prístup znevýhodnených osôb k službám informačnej spoločnosti?
(Uveďte spôsob sprístupnenia digitálneho prostredia.)
Infraštruktúra
6.7. Rozširuje, inovuje, vytvára alebo zavádza sa nový informačný systém?
(Uveďte jeho funkciu.)
Rozširuje sa monitorovací systém energetickej efektívnosti, do ktorého sa budú vkladať údaje o úsporách energie a spotrebe energie v celej SR.
Nepriamo musí každý dodávateľ zaviesť alebo rozšíriť vlastný informačný systém
pre zasielanie elektronického vyúčtovania, elektronickej vyúčtovacej faktúry a elektronickej priebežnej informácie.
6.8. Rozširuje sa prístupnosť k internetu?
(Uveďte spôsob rozširovania prístupnosti.)
6.9. Rozširuje sa prístupnosť k elektronickým službám?
(Uveďte spôsob rozširovania prístupnosti.)
Umožňuje sa zavedenie elektronického vyúčtovania, priebežných informácii so spotrebe a vyúčtovacích faktúr pre koncového odberateľa v elektrine, plyne a teple.
6.10. Zabezpečuje sa technická interoperabilita?
(Uveďte spôsob jej zabezpečenia.)
6.11. Zvyšuje sa bezpečnosť IT?
(Uveďte spôsob zvýšenia bezpečnosti a ochrany IT.)
Požiadavka na zabezpečenie bezpečnosti prenosu a dátovej komunikácie inteligentných meracích systémov.
6.12. Rozširuje sa technická infraštruktúra?
(Uveďte stručný popis zavádzanej infraštruktúry.)
Riadenie procesu informatizácie
6.13. Predpokladajú sa zmeny v riadení procesu informatizácie?
(Uveďte popis zmien.)
Financovanie procesu informatizácie
6.14. Vyžaduje si proces informatizácie finančné investície?
(Popíšte príslušnú úroveň financovania.)
Legislatívne prostredie procesu informatizácie
6.15. Predpokladá nelegislatívny materiál potrebu úpravy legislatívneho prostredia procesu informatizácie?
(Stručne popíšte navrhované legislatívne zmeny.)