1
Dôvodová správaA.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 540/2001 Z. z. o štátnej štatistike v znení neskorších predpisov, sa predkladá na základe Plánu legislatívnych úloh vlády SR na rok 2014.
Dôvody a ciele návrhu novelizácie zákona o štátnej štatistike (ďalej len „návrh“) možno rozdeliť do troch skupín. Prvú tvoria praktické skúsenosti z jeho relatívne dlhodobého uplatňovania. Návrh na ne reaguje prevažne menšími spresňujúcimi zásahmi do textu zákona. Druhou skupinou sú potreby elektronizácie výkonu verejnej moci, zvlášť komunikácie medzi spravodajskou jednotkou, teda právnickou osobou alebo fyzickou osobou a Štatistickým úradom Slovenskej republiky (ďalej len „úrad“). Návrh vychádza z tézy, že táto komunikácia má byť elektronická, ale pripúšťa výnimky, čiže aj tradičnú „listinnú“ komunikáciu. Tretia skupina spočíva v europeizácii štatistiky v rámci Európskej únie. Právna úprava štatistiky v Európskej únii sa uskutočňuje nariadeniami, ktoré sú priamo záväzné a teda, ktorých transpozícia je vylúčená. Ich aplikácia si však vyžaduje vnútroštátnym právom upraviť pôsobnosť príslušných orgánov a niektoré procesnoprávne otázky a najmä zabezpečiť, aby právny poriadok Slovenskej republiky neohrozil dosiahnutie cieľov nariadení. Návrh sa opakovane odkladal, aby reagoval aj na pripravovanú novelizáciu základného predpisu práva EÚ pre oblasť štatistiky, na očakávanú novelizáciu Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 223/2009 z 11. marca 2009 o európskej štatistike a o zrušení nariadenia (ES, Euratom) č. 1101/2008 o prenose dôverných štatistických údajov Štatistickému úradu Európskych spoločenstiev, nariadenia Rady (ES) č. 322/97 o štatistike Spoločenstva a rozhodnutia Rady 89382/EHS, Euratom o založení Výboru pre štatistické programy Európskych spoločenstiev (ďalej len „nariadenie“). Podľa správy Európskeho parlamentu z 27. 02. 2014 sa však novelizácia nariadenia odsúva na neurčito. Preto sa návrh predkladá bez ohľadu na prípadnú novelizáciu nariadenia, aj keď zohľadňuje niektoré myšlienky, ktoré odzneli v rámci jej prípravy, napr. o národnom štatistickom systéme a úlohe úradu v jeho rámci.
Prijatie navrhovaného zákona nebude mať vplyv na životné prostredie a nebude mať ani žiadne sociálne vplyvy. Bude mať pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti. Pozitívny vplyv návrhu na informatizáciu spoločnosti predstavuje, podľa kritérií stanovenej metodiky zavedenie novej informačnej elektronickej služby, zverejňovanie zoznamu ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy tvoriacich spolu s úradom národný štatistický systém na webovom sídle úradu. Návrh však prispieva k informatizácii spoločnosti hlavne zavedením povinnej elektronickej komunikácie veľkej časti spravodajských jednotiek s úradom. V súčasnosti je úrad schopný prijímať údaje od všetkých spravodajských jednotiek elektronicky, ale táto jeho spôsobilosť sa využíva len na 29 %. Od návrhu sa očakáva podstatné zvýšenie tohto podielu, a tým i rozvoj elektronickej komunikácie. Prijatie navrhovaného zákona bude mať negatívny vplyv na podnikateľské prostredie, čo spočíva v odstránení možnosti výberu medzi elektronickou a „listinnou“ komunikáciou s úradom pre väčšinu podnikateľských subjektov (všetky právnické osoby a fyzické osoby – podnikatelia, ktorí majú aspoň jedného zamestnanca), ktoré si budú musieť
2
plniť povinnosti spravodajských jednotiek len vyplnením on – line formulára. Úrad využíva technológiu, ktorá na strane spravodajskej jednotky vyžaduje len bežný prístup na internet bez zaručeného elektronického podpisu. Spravodajským jednotkám teda nevzniknú spomenutiahodné náklady, lebo internet je všeobecne prístupný. Negatívny vplyv na podnikateľské prostredie je teda len formálny a spočíva v rozvoji elektronickej komunikácie. Možno predpokladať, že v horizonte niekoľkých rokov sa bude s orgánmi verejnej moci komunikovať hlavne elektronicky.Návrh nevyvolá požiadavky na štátny rozpočet, lebo úrad musí byť, a už v súčasnosti je schopný prijať od každej spravodajskej jednotky údaje v elektronickej podobe. Prijímanie údajov na papierových formulároch od spravodajských jednotiek nie je efektívne tak pre spravodajské jednotky, ako aj pre úrad.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právnymi predpismi Európskej únie.