B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1 (§ 1 ods. 2)
Navrhuje sa zosúladiť znenie odseku 2 so zákonom č. 547/2010 Z. z. o začlenení Železničnej polície do Policajného zboru a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
K bodu 2 (§ 1 ods. 4 a 5)
Legislatívno-technická úprava.
K bodu 3 (§ 1 ods. 8)
V snahe zvýšiť kvalitu života nízkopríjmových poberateľov dôchodkových dávok sa navrhuje zvýšenie sumy vianočného príspevku. Hmotné zabezpečenie dôchodcov s nízkymi príjmami dlhodobo nereflektuje ich skutočné materiálne potreby. Nízkopríjmoví dôchodcovia patria bezpochyby do skupiny ohrozenej sociálnym vylúčením a chudobou, o to viac počas vianočného obdobia, pre ktoré je príznačné zvýšené finančné zaťaženie. Zvýšením sumy vianočného príspevku sa vláda Slovenskej republiky snaží znížiť možné riziko chudoby u tejto skupiny poberateľov dôchodku v uvedenom období.
K bodu 4 (§ 1 ods. 10)
V súvislosti s pôvodným zámerom poskytovania vianočného príspevku, ktorým je zmiernenie nepriaznivej sociálnej situácie nízkopríjmových poberateľov dôchodkov sa navrhuje, aby sa pri posúdení nároku na vianočný príspevok prihliadalo okrem dôchodkových príjmov zo systému sociálneho poistenia aj na všetky ostatné dôchodkové príjmy, resp. príjmy, ktoré sa považujú za dôchodkové príjmy poberateľa vianočného príspevku.
Z tohto dôvodu sa navrhuje pri posudzovaní sumy dôchodku na účely poskytnutia vianočného príspevku prihliadať aj na dôchodky poberané z osobitného systému sociálneho zabezpečenia policajtov a vojakov, nakoľko väčšina z judikátov Najvyššieho súdu Slovenskej republiky zaoberajúcich sa dôchodkovými nárokmi (napr. judikáty Najvyššieho súdu Slovenskej republiky sp. zn. 9 SO 112/2009; sp. zn. 7 So 155/2008) poukazujú na prepojenosť všeobecného dôchodkového systému a systému sociálneho zabezpečenia policajtov a vojakov.
Ďalej sa navrhuje prihliadať aj na dôchodky z cudziny, ktoré bezpochyby dotvárajú celkový dôchodkový príjem poberateľa dôchodku. Cudzinou sa na účely tohto ustanovenia rozumie každý štát mimo Slovenskej republiky vrátane členských štátov EÚ, štátov Európskeho hospodárskeho priestoru a štátov, s ktorými Slovenská republika uzatvorenú zmluvu o sociálnom zabezpečení.
Vychádzajúc z účelu starobného dôchodkového sporenia (II. pilier) zabezpečiť spolu s dôchodkovým poistením (I. pilier) sporiteľovi príjem v starobe a pozostalým v prípade smrti sporiteľa, ako aj zo skutočnosti, že vyplácanie dôchodkov starobného dôchodkového sporenia začne v roku 2015, sa navrhuje, aby sa na účely poskytovania vianočného príspevku prihliadalo aj na dôchodky vyplácané zo systému starobného dôchodkového sporenia. Starobné dôchodkové sporenie je súčasťou povinného dôchodkového systému a majetok sporiteľov je účelovo viazaný a môže byť použitý len v medziach stanovených zákonom - na vyplácanie starobného dôchodku alebo predčasného starobného dôchodku, resp. pozostalostného dôchodku.
V súčasnosti sa pri posúdení nároku na výplatu vianočného príspevku na tieto dôchodky neprihliada. Existujúci právny stav umožňuje vyplácanie vianočného príspevku aj tým poberateľom dôchodku, ktorí zároveň poberateľmi dôchodku z cudziny a výsluhového dôchodku, čo nie je v súlade s pôvodným zámerom poskytovania vianočného príspevku, pretože tieto skupiny osôb často aj s prihliadnutím na vyššie uvedené dôchodky presiahnu zákonom ustanovenú príjmovú hranicu na nárok na výplatu vianočného príspevku. Navrhovaná právna úprava odstraňuje súčasný právny stav, ktorý vytváral znevýhodnené postavenie pri posúdení nároku na výplatu vianočného príspevku u dôchodcov, ktorí nie poberateľmi výsluhového dôchodku alebo dôchodku z cudziny, oproti tým, ktorí poberajú aj takéto dôchodky.
K bodu 5 (§ 1 ods. 11 a 12)
Z dôvodu zohľadňovania dôchodkov zo zahraničia, ktoré môžu byť vyplácané v cudzej mene a nekonvertujú sa pri prevode na bankový účet na menu euro, sa navrhuje upraviť spôsob prepočtu dôchodku na eurá.
Aby platiteľ (Sociálna poisťovňa a príslušný úrad na výplatu vianočného príspevku) stihol v zákonom ustanovenom termíne zrealizovať výplatu vianočného príspevku, ukladá sa povinnosť poberateľovi dôchodku z cudziny oznámiť mesačnú sumu naposledy vyplateného dôchodku z cudziny do 30. septembra príslušného kalendárneho roka.
K bodu 6 (§ 3)
V snahe zvýšiť kvalitu života nízkopríjmových poberateľov dôchodkových dávok v čo najvyššej možnej miere sa navyše navrhuje v roku 2014 jednorazové zvýšenie sumy vianočného príspevku pre tých poberateľov dôchodkových dávok, ktorých dôchodkový príjem nepresahuje dvojnásobok sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu, pričom táto hranica korešponduje s približnou sumou priemerného sólo starobného dôchodku (396,18 eura).
K bodu 7 (Príloha)
Nový návrh na zmenu koeficientu vo vzorci na výpočet vianočného príspevku bude mať za následok vyššiu solidaritu k nízkopríjmovým dôchodcom.
K Čl. II
K bodu 1 (§ 1 ods. 3)
Navrhuje sa zosúladiť znenie odseku 3 so zákonom č. 547/2010 Z. z. o začlenení Železničnej polície do Policajného zboru a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
K bodom 2 a 3 (§ 233 ods. 10 a 11)
Navrhuje sa zosúladiť znenie odseku 10 so zákonom č. 547/2010 Z. z. o začlenení Železničnej polície do Policajného zboru a o zmene a doplnení niektorých zákonov a zákonom č. 652/2004 Z. z. o orgánoch štátnej správy v colníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Navrhuje sa rozšíriť povinnosť úradov sociálneho zabezpečenia silových rezortov poskytovať súčinnosť aj na účely vianočného príspevku, a to z dôvodu zavedenia zohľadňovania súm výsluhových dôchodkov pri poskytovaní vianočného príspevku.
K Čl. III
Navrhuje sa, aby navrhovaná právna úprava týkajúca sa zohľadňovania dôchodkových príjmov zo zahraničia nadobudla účinnosť dňom vyhlásenia, a to z dôvodu, aby sa vzhľadom na krátkosť času zabezpečilo čo najdlhšie možné obdobie medzi nadobudnutím účinnosti predloženého návrhu a dňom, do ktorého je poberateľ dôchodku zo zahraničia povinný oznámiť Sociálnej poisťovni, resp. príslušnému úradu sociálneho zabezpečenia, sumu naposledy vyplácaného dôchodku zo zahraničia. Ostatné zmeny, na ktorých vykonanie je postačujúce, aby nadobudli účinnosť od 1. októbra 2014, sa navrhujú s touto neskoršou účinnosťou.
Bratislava 20. augusta 2014
Robert Fico, v. r.
predseda vlády
Slovenskej republiky
Ján Richter, v. r.
minister práce, sociálnych vecí
a rodiny Slovenskej republiky