B. Osobitná časťK čl. I
K bodu 1
Návrh rozširuje príjmy, ktoré sa nepovažujú za príjem fyzickej osoby, členov domácnosti pre účely určovania hmotnej núdze, a to tak, že osobitný príspevok, ktorý je možné získať podľa podmienok a parametrov ustanovených zákonom o pomoci v hmotnej núdzi nebude považovaný za príjem. Dôvodom je skutočnosť, že po úprave jeho poskytovania v súbehu s pomocou v hmotnej núdzi a jeho započítaním do príjmov by sa míňal cieľ návrhu zákona, ktorý je postavený na zvýšení podpory jednotlivca a členov domácnosti začleniť sa na trh práce.
K bodu 2
Návrhom sa vymedzuje nová podmienka v ustanovení § 10 ods. 8, podľa ktorej na občana, ktorý je poberateľom predčasného starobného dôchodku sa nebude vzťahovať podmienka zúčastniť sa na výkone činností pre vznik nároku na plnú výšku dávky v hmotnej núdzi, pričom sa rešpektuje to, že občan pracoval a získal vlastným pričinením príjem na základe dôchodkového poistenia, a to predčasný starobný dôchodok. Ďalším dôvodom na ustanovenie predmetnej výnimky pre poberateľa predčasného starobného dôchodku je aj skutočnosť, že poskytovanie predčasného starobného dôchodku je zákonom podmienené nevykonávaním zárobkovej činnosti, pričom podmienkou poskytovania pomoci v hmotnej núdzi je aj uplatnenie zákonných nárokov, medzi ktoré patrí aj uplatnenie nároku na predčasný starobný dôchodok.
K bodom 3 a 4
Navrhuje sa z dôvodu predchádzania interpretačným nejasnostiam doplniť do ustanovenia explicitne aj náhradných rodičov osobne, celodenne a riadne sa starajúcich o dieťa do troch rokov veku, resp. do šesť rokov veku.
K bodu 5
Návrhom sa sleduje zvýšenie motivácie osôb v produktívnom veku, dlhodobo nezamestnaných alebo dlhodobo neaktívnych, s nárokom na pomoc v hmotnej núdzi, k uplatneniu sa na trhu práce, nájsť a udržať si zamestnanie a podieľať sa tak na riešení svojej nepriaznivej sociálnej situácie vlastným pričinením. Návrh vymedzuje nové podmienky pre vznik nároku na osobitný príspevok, ktoré umožnia súbeh poskytovania osobitného príspevku u občana v produktívnom veku, ktorý bude dlhodobo nezamestnaný alebo dlhodobo neaktívny a nastúpi do pracovného pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu s pomocou v hmotnej núdzi.
Podmienkou vzniku nároku na osobitný príspevok bude predovšetkým vznik pracovného pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu (služobného pomeru a pod.) minimálne v rozsahu polovice zákonom ustanoveného maximálneho pracovného času podľa príslušných ustanovení § 85 Zákonníka práce (obvykle 40 hodín týždenne) a dohodnutý príjem z takéhoto pomeru v rozmedzí medzi minimálnou mzdou a dvojnásobkom minimálnej mzdy. Napr. pri polovičnom pracovnom úväzku (20 hodín týždenne) podmienka minimálneho dohodnutého príjmu bude, ak je mzda vyjadrená ako mesačná, vo výške 0,5 násobku mesačnej minimálnej mzdy (v súčasnosti 176 eur mesačne), resp. ak je mzda vyjadrená ako hodinová, tak vo výške hodinovej minimálnej mzdy ustanovenej zákonom. Zároveň nárok vznikne iba občanovi, ktorý pred vznikom pracovného pomeru alebo obdobného pracovného