Vplyvy na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Vplyvy vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov sa porovnávajú so schváleným rozpočtom Sociálnej poisťovne na rok 2014 a s rozpočtovým výhľadom na roky 2015 a 2016 a so schváleným rozpočtom verejnej správy na roky 2014 až 2016.
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (cash)
Rozpočet verejnej správy (v eur)
2014
2015
2016
2017
Príjmy verejnej správy celkom
0
-1 657 759
-1 704 285
-1 576 265
Štátny rozpočet
0
274 917
282 633
261 403
- Všeobecná pokladničná správa
0
274 917
282 633
261 403
Obce
0
47 283
48 610
44 959
VÚC
0
15 833
16 278
15 055
Sociálna poisťovňa
0
-1 995 792
-2 051 806
-1 897 682
Výdavky verejnej správy celkom
0
0
0
0
Štátny rozpočet
0
0
0
0
- Všeobecná pokladničná správa
0
0
0
0
Obce
0
0
0
0
VÚC
0
0
0
0
Sociálna poisťovňa
0
0
0
0
2.2. Financovanie návrhu
Tabuľka č. 2
Vplyv na rozpočet verejnej správy (cash)
Financovanie (v eur)
2014
2015
2016
2017
Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy (- príjmy, + výdavky)
0
1 657 759
1 704 285
1 576 265
z toho vplyv na ŠR
0
-274 917
-282 633
-261 403
- Všeobecná pokladničná správa
0
-274 917
-282 633
-261 403
Obce
0
-47 283
-48 610
-44 959
VÚC
0
-15 833
-16 278
-15 055
z toho vplyv na Sociálnu poisťovňu
0
1 995 792
2 051 806
1 897 682
financovanie zabezpečené v rozpočte SP
0
0
0
0
ostatné zdroje financovania
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora *
0
1 657 759
1 704 285
1 576 265
* úspora má znamienko (-)
Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Znížené príjmy rozpočtu Sociálnej poisťovne vyplývajúce z návrhu zákona budú finančné kryté v rámci schváleného rozpočtu Sociálnej poisťovne na jednotlivé roky.
2.3. Popis a charakteristika návrhu
2.3.1. Popis návrhu:
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.
Zvýšenie maximálnej sumy mesačného príjmu a maximálnej sumy priemerného mesačného príjmu z určenej dohody o brigádnickej práci študentov, na základe ktorej fyzická osoba nebude mať postavenie zamestnanca na účely dôchodkového poistenia
V súčasnosti je platná diferencovaná mesačná hranica odvodovej úľavy pre študentov-dohodárov, a to 68 eur pre študentov do 18 rokov veku (resp. do 8,39 % priemernej mzdy spred dvoch rokov) a 159 eur pre študentov nad 18 rokov veku (resp. 19,72 % priemernej mzdy spred dvoch rokov). Navrhuje sa, aby sa súčasná hranica odvodovej úľavy pre študentov zvýšila a zjednotila na mesačnú sumu 200 eur bez ohľadu na vek študenta s účinnosťou od 1. januára 2015.
2.3.2. Charakteristika návrhu podľa bodu 2.3.2. Metodiky:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh (zmena sadzieb, zmena vymeriavacích základov a zmena nároku)
iné
2.3.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Implementácia návrhu nezakladá rast výdavkov správneho fondu Sociálnej poisťovne ani zvýšenie administratívnej záťaže Sociálnej poisťovne v porovnaní so súčasným právnym stavom.
2.3.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Kvantifikácia predpokladá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy na úrovni 1 658 tis. eur v roku 2015, 1 704 tis. eur v roku 2016 a 1 576 tis. eur v roku 2017. Z dôvodu nižších príjmov na sociálne poistenie bol kvantifikovaný negatívny vplyv na tvorbu správneho fondu Sociálnej poisťovne vo výške 2,4 % z prijatého poistného: 48 tis. eur v roku 2015, 49 tis. eur v roku 2016 a 46 tis. eur v roku 2017.
X
Kvantifikácia príjmov
Navrhuje sa zvýšenie maximálnej sumy mesačného príjmu a maximálnej sumy priemerného mesačného príjmu z určenej dohody o brigádnickej práci študentov, na základe ktorej fyzická osoba nebude mať postavenie zamestnanca na účely dôchodkového poistenia.
Kvantifikácia vychádza z príjmového rozloženia osôb vykonávajúcich prácu na základe dohody o brigádnickej práci študenta v mesiacoch máj a júl 2013, čo umožňuje zohľadniť sezónny nárast. Z pohľadu početnosti bolo na základe údajov Sociálnej poisťovne 67 721 osôb pracujúcich na základe dohody o brigádnickej práci študenta v máji 2013, ktoré môžu byť predmetným návrhom zákona ovplyvnené, pričom 5 544 osôb bolo s vekom do 18 rokov a 62 177 osôb s vekom nad 18 rokov. Vymeriavacie základy dotknutých študentov a súčasné hranice odvodovej úľavy sa zvyšovali v súlade s makroekonomickou prognózou IFP z júna 2014. Pre poistné na dôchodkové poistenie bola použitá sadzba 7 % na strane zamestnanca a 21,75 % na strane zamestnávateľa. Nezohľadňuje sa vplyv na II. kapitalizačný pilier - vzhľadom na skutočnosť, že ide o zanedbateľný vplyv.
Pri kvantifikácii vplyvu dane z príjmu fyzických osôb bola zohľadnená skutočnosť, že sa môže dotknúť iba poistencov s určitým vymeriavacím základom, resp. poistencov v súbežnom výkone viacerých dohôd a bola použitá sadzba dane 19 %.
Pri kvantifikácii vplyvu dane z príjmu právnických osôb bola použitá sadzba dane 22 %, pričom sa predpokladá určitá optimalizácia nákladov na strane zamestnávateľa.
Vplyv na jednotlivé kategórie príjmov rozpočtu verejnej správy
Príjmy štátneho rozpočtu (VPS) predpokladá sa pozitívny vplyv na príjmy štátneho rozpočtu z dôvodu vyššieho výberu dane z príjmu fyzických osôb a dane z príjmu právnických osôb.
Príjmy rozpočtu obcí predpokladá sa pozitívny vplyv na príjmy rozpočtu obcí z dôvodu vyššieho výberu dane z príjmu fyzických osôb.
Príjmy rozpočtu VÚC predpokladá sa pozitívny vplyv na príjmy rozpočtu VÚC z dôvodu vyššieho výberu dane z príjmu fyzických osôb.
Príjmy Sociálnej poisťovne predpokladá sa pokles príjmov Sociálnej poisťovne z dôvodu nižšej platby poistného na dôchodkové poistenie u dotknutých osôb na strane zamestnanca aj zamestnávateľa.
Tabuľka č. 3
Vplyv na štátny rozpočet (cash)
Štátny rozpočet VPS - príjmy (v
eur)
2014
2015
2016
2017
100
Daňové príjmy
0
274 917
282 633
261 403
110
Dane z príjmov a kapitálového majetku
0
274 917
282 633
261 403
111
Daň z príjmov fyzickej osoby
0
9 182
9 440
8 731
112
Daň z príjmov právnickej osoby
0
265 735
273 193
252 672
Tabuľka č. 4
Vplyv na rozpočet obcí (cash)
Rozpočet obcí - príjmy (v eur)
2014
2015
2016
2017
100
Daňové príjmy
0
47 283
48 610
44 959
110
Dane z príjmov a kapitálového majetku
0
47 283
48 610
44 959
111
Daň z príjmov fyzickej osoby
0
47 283
48 610
44 959
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet VÚC (cash)
Rozpočet VÚC - príjmy (v eur)
2014
2015
2016
2017
100
Daňové príjmy
0
15 833
16 278
15 055
110
Dane z príjmov a kapitálového majetku
0
15 833
16 278
15 055
111
Daň z príjmov fyzickej osoby
0
15 833
16 278
15 055
Tabuľka č. 6
Vplyv na rozpočet Sociálnej poisťovne (cash)
Rozpočet Sociálnej poisťovne -
príjmy (v eur)
2014
2015
2016
2017
100
Daňové príjmy
0
-1 995 792
-2 051 806
-1 897 682
150
Poistné
0
-1 995 792
-2 051 806
-1 897 682
151-153, 155-158
Sociálne poistenie
0
-1 995 792
-2 051 806
-1 897 682
Tabuľka č. 7
Vplyv na rozpočet verejnej správy (cash)
Rozpočet verejnej správy - príjmy
(v eur)
2014
2015
2016
2017
100
Daňové príjmy
0
-1 657 759
-1 704 285
-1 576 265
110
Dane z príjmov a kapitálového majetku
0
338 034
347 521
321 416
111
Daň z príjmov fyzickej osoby
0
72 298
74 327
68 744
112
Daň z príjmov právnickej osoby
0
265 735
273 193
252 672
150
Poistné
0
-1 995 792
-2 051 806
-1 897 682
151-153, 155-158
Sociálne poistenie
0
-1 995 792
-2 051 806
-1 897 682