Vplyvy na podnikateľské prostredie
Vplyvy na podnikateľské prostredie
3.1. Ktoré podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené a aký je ich počet?
Zamestnávatelia, ktorí plánujú vytvoriť pracovné miesto uchádzačov o zamestnanie do 29 rokov veku prostredníctvom príspevku na podporu vytvorenia pracovného miesta v prvom pravidelne platenom zamestnaní (nový § 51a).
Podpora zamestnávania tejto cieľovej skupiny u podnikateľských subjektov bola odskúšaná v rámci národného projektu realizovaného od novembra 2012. Od začiatku jeho realizácie k 15. 7. 2014 bolo podporených viac ako 11 tis. pracovných miest u podnikateľských subjektov v rámci 6 104 uzatvorených dohôd o poskytnutí príspevku.
Presný počet podnikateľských subjektov so záujmom o nový príspevok a ich odvetvové zameranie nemožno vopred odhadnúť.
3.2. Aký je predpokladaný charakter a rozsah nákladov a prínosov?
Navrhované zmeny pre podnikateľské subjekty nebudú vytvárať ďalšie náklady.
Predpokladaným prínosom navrhovaného príspevku pre podnikateľom, resp. na podnikateľské prostredie, bude podpora vytvárania pracovných miest pre mladých ľudí do 29 rokov veku, nakoľko sa príspevok navrhuje poskytovať najviac vo výške 80 % celkovej ceny práce zamestnanca, najviac v sume 60 % priemernej mzdy v národnom hospodárstve a bude diferencovaná v závislosti od miery evidovanej nezamestnanosti, pričom prínosy sa predpokladajú na obdobie 6 12 mesiacov podpory vytvoreného pracovného miesta pre týchto mladých ľudí.
3.3. Aká je predpokladaná výška administratívnych nákladov, ktoré podniky vynaložia v súvislosti s implementáciou návrhu?
Návrhom novely sa zavádza nové aktívne opatrenie na trhu práce príspevok na podporu vytvorenia pracovného miesta v prvom pravidelne platenom zamestnaní (nový § 51a).
Predpoklad pre zníženie administratívnej záťaže zamestnávateľov bol zavedený novelou zákona o službách zamestnanosti účinnou od 1. 5. 2013, a to súčinnosťou relevantných inštitúcií pri
poskytovaní údajov potrebných pre poskytovanie príspevkov podľa tohto zákona. Znižovanie administratívnej záťaže však závisí aj od budúceho prepojenia informačných systémov týchto inštitúcií.
Návrh nezvyšuje administratívnu záťaž zamestnávateľov v porovnaní s ostatnými príspevkami v zmysle zákona o službách zamestnanosti.
3.4. Aké dôsledky pripravovaného návrhu pre fungovanie podnikateľských subjektov na slovenskom trhu (ako sa zmenia operácie na trhu?)
Návrh nemá dôsledky pre fungovanie podnikateľských subjektov na slovenskom trhu.
3.5. Aké predpokladané spoločensko ekonomické dôsledky pripravovaných regulácií?
Miera evidovanej nezamestnanosti v SR podľa údajov Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny dosiahla v roku 2013 v priemere hodnotu 14,11 % (medziročný nárast o 0,52 p.b.). Ku koncu júna 2014 bola na úrovni 12,78 %. Ku koncu júna 2014 bolo v evidencii UoZ 28 075 absolventov škôl s podielom 7,3 % na celkovom počte UoZ. UoZ do 25 rokov bolo ku koncu júna 2014 v evidencii 69 506 a vo veku 25-29 rokov 49 903.
Predpokladá sa zvýšenie účinnosti a adresnejšie zameranie podpory vytvárania a udržania pracovných miest pre uchádzačov o zamestnanie, do 29 rokov veku.