1
Dôvodová správa
Všeobecná časť
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) sa predkladá na základe Národného plánu implementácie Záruky pre mladých ľudí v Slovenskej republike (ďalej len „národný plán implementácie záruky“), ktorý prerokovala a vzala na vedomie vláda Slovenskej republiky na svojom rokovaní dňa 5. februára 2014. Návrh zákona je v súlade s Národným programom reforiem Slovenskej republiky 2014 (ďalej len „NPR 2014“) schváleným uznesením vlády SR č. 195 z 23. apríla 2014 a je v súlade s Vyhlásením na podporu realizácie Záruky pre mladých ľudí v Slovenskej republike, ktoré prijala Rada solidarity a rozvoja Slovenskej republiky na svojom zasadnutí dňa 29. januára 2014. Návrh zákona je súčasťou plánovaných iniciatív zakotvených v národnom pláne implementácie záruky, ktorý prijala Slovenská republika vychádzajúc z Odporúčania Rady z 22. apríla 2013 o zavedení záruky pre mladých ľudí (Ú. v. C 120, 26.4.2013, s. 1), ktorým bolo členským štátom EÚ, okrem iného, odporučené zabezpečiť, aby všetci mladí ľudia vo veku do 25 rokov dostali kvalitnú ponuku zamestnania v lehote štyroch mesiacov po strate zamestnania alebo ukončení formálneho vzdelania. Ustanovenie podmienok na podporu prvého pracovného miesta prostredníctvom novely zákona o službách zamestnanosti predstavuje aj plánovanú reformnú iniciatívu schválenú v NPR 2014.
Návrh zákona reaguje aj na Oznámenie Európskej komisie z 19. júna 2013 (Spoločne pre mladých ľudí Európy - Výzva na prijatie opatrení proti nezamestnanosti mládeže) tým, že Slovenská republika, ako členský štát s regiónmi s mierou nezamestnanosti mládeže vyššou ako 25 %, vytvára priaznivejšie legislatívne podmienky na zabezpečenie možnosti ponuky zamestnania pre mladých ľudí. Cieľom návrhu zákona je vytvoriť legislatívny rámec špecificky určený na podporu zamestnávania tých mladých ľudí, ktorí po ukončení školy, resp. po jej predčasnom opustení alebo po ukončení povinnej školskej dochádzky, nikdy nezískali pravidelne platené zamestnanie, čo znamená, že nikdy nemali zamestnanie, ktoré trvalo najmenej šesť po sebe nasledujúcich mesiacov. V kontexte s uvedeným, je hlavným účelom návrhu zákona rozšíriť nástroje pomoci a podpory účastníkom na trhu práce poskytované na základe zákona o službách zamestnanosti o nové aktívne opatrenie na trhu práce špecificky zamerané na riešenie zamestnanosti mladých ľudí. Konkrétne ide o návrh zavedenia príspevku na podporu vytvorenia pracovného miesta v prvom pravidelne platenom zamestnaní. Zohľadňujúc národné, regionálne a miestne okolnosti sa navrhované legislatívne riešenie plánuje uplatňovať na riešenie zamestnanosti mladých ľudí po vekovú hranicu 29 rokov, pričom vo vekovej skupine 25 29 rokov sa navrhuje predmetné opatrenie vzťahovať na mladých ľudí, ktorí evidovaní v evidencii uchádzačov o zamestnanie úradov práce, sociálnych vecí a rodiny najmenej 6 mesiacov.
Súčasťou návrhu zákona aj návrhy súvisiace napr. s potrebou spresnenia pojmu „absolvent školy“, s rozšírením okruhu vzdelávacích programov, poznatkami aplikačnej praxe, zosúladením zákona o službách zamestnanosti so súčasným právnym stavom v oblasti verejného obstarávania, investičnej pomoci a novým nariadením Komisie o vyhlásení určitých kategórií pomoci.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, a s právom Európskej únie.
2
Vplyvy návrhu zákona na štátny rozpočet, rozpočty obcí a rozpočty vyšších územných celkov, na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy a vplyvy na informatizáciu spoločnosti sú uvedené v doložke vybraných vplyvov, ktorá je súčasťou dôvodovej správy.