Navrhované riešenie usporiadania miestnej štátnej správy, okrem zvýšenia kvality výkonu samotných odborných činností, zjednoduší riadiace vzťahy zjednotením riadiacej a kontrolnej činnosti.
Nadväzne na uvedené sa v návrhu zákona v čl. I navrhuje najmä:
-úprava pôsobnosti Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR vo vzťahu k zriaďovaniu a rušeniu pracovísk ústredia a jeho postavenie ako správneho orgánu v oblasti výkonu štátnej správy v prvom a druhom stupni,
-postavenie ústredia ako služobného úradu pre všetkých štátnych zamestnancov, resp. ako zamestnávateľa pre všetkých zamestnancov, ktorí vykonávajú štátnu službu alebo prácu na ústredí a na úradoch a úprava jeho pôsobnosti najmä v oblasti výkonu štátnej správy a v oblasti zabezpečovania odbornej prípravy a vzdelávania svojich zamestnancov,
-zrušenie právnej subjektivity úradov ako rozpočtových organizácií a v tej súvislosti stanovenie
oúradu ako preddavkovej organizácie zapojenej na rozpočet ústredia,
ospôsobu vymenúvania a odvolávania riaditeľa úradu a jeho zastupiteľnosť,
osídiel úradov,
ooblastí, v ktorých bude mať úrad spôsobilosť konať.
V súvislosti so zmenou právnej subjektivity úradov je potrebné vykonať úpravy aj v ďalších právnych predpisoch, a to konkrétne v zákone č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (čl. II) a v zákone č. 305/2005 Z. z. Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (čl. III).
Predložený návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, a s právom Európskej únie.
Vplyvy návrhu zákona na štátny rozpočet, rozpočty obcí a rozpočty vyšších územných celkov, na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy a vplyvy na informatizáciu spoločnosti sú uvedené v doložke vybraných vplyvov, ktorá je súčasťou dôvodovej správy.