1
Dôvodová správa
Všeobecná časť
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 453/2003 Z. z. o orgánoch štátnej správy v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „návrh zákona“), sa predkladá ako iniciatívny materiál na základe Národného programu reforiem SR 2014, schváleného vládou SR uznesením č. 195 z 23. apríla 2014 (NPR 2014).
Návrh zákona v čl. I v zákone č. 453/2003 Z. z. o orgánoch štátnej správy v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov upravuje inštitucionálne zriadenie Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny (ďalej len „ústredie“) a úradov práce, sociálnych vecí a rodiny (ďalej len „úrad“) tak, ako vyplýva z časti 4.3.1. Zamestnanosť NPR 2014, v ktorej sa uvádza: „Inštitúcie služieb zamestnanosti budú modernizované a posilnené so zreteľom na usmernenia politiky zamestnanosti. Zámerom je najmä prehodnotiť systém inštitúcií služieb zamestnanosti, efektivitu ich riadenia tak, aby výsledkom bola vyššia flexibilita a kapacita poskytovaných personalizovaných služieb zamestnanosti. Opatrenie bude orientované aj na obmedzenie inštitucionálnych nedostatkov. V prvom kroku (obdobie 2014 2015) v rámci reformy ESO sa generálne riaditeľstvo aj pobočky úradov práce integrujú do jedného subjektu. Zmena riadenia umožní Ústrediu práce, sociálnych vecí a rodiny (ÚPSVR) lepšie riadiť úrady práce a ich personálne obsadenie.“.
Zároveň reaguje aj na Návrh odporúčaní Rady k NPR 2014 a na stanovisko Rady k Programu stability Slovenska na rok 2014 (EK zverejnila návrh predmetných odporúčaní 2. júna 2014), podľa ktorých okrem iného slovenská verejná správa aj naďalej zaostáva, pokiaľ ide o kvalitu a efektívnosť. Pretrváva vysoká fluktuácia zamestnancov spojená s politickým cyklom a slabé riadenie ľudských zdrojov. Rada v roku 2013 zaznamenala problémy slovenskej verejnej správy a odporučila, aby ich orgány riešili. Slovensko dostalo odporučenie, aby posilnilo nezávislosť verejného sektora, zlepšilo riadenie ľudských zdrojov a posilnilo analytické kapacity. Pokrok v týchto oblastiach bol podľa EK doposiaľ iba obmedzený. V rámci prebiehajúcich reforiem štátnej správy boli rôzne úrady štátnej správy na miestnej úrovni začlenené do zjednotených úradov a boli zriadené pilotné klientské centrá pre občanov. Riadenie ľudských zdrojov však podľa odporúčania Rady nezaznamenalo žiadnu významnú zmenu k lepšiemu. I napriek tomu, že uvedené je primárne zamerané na zmeny zákona o štátnej službe s cieľom posilniť nezávislosť verejného sektora čiastkovo je možné odporúčania plniť aj týmto návrhom zákona. Jednou z rozhodujúcich zmien v návrhu je zmena v postavení riaditeľa úradu z politickej funkcie na funkciu vedúceho zamestnanca v štátnej službe.
Cieľom navrhovanej úpravy je zmodernizovať výkon štátnej správy tak, aby bola vykonávaná a organizovaná flexibilne, diferencovane podľa potrieb obyvateľov a regiónov, v ktorých žijú, a aby boli zabezpečené rovnaké podmienky pre všetkých občanov pri výkone štátnej správy v predmetnej oblasti. Zároveň sa zabezpečí lepšia koordinácia štátnej správy na úseku sociálnych vecí a služieb zamestnanosti, pričom vo vzťahu k občanovi dôjde k zachovaniu adresnosti poskytovaných služieb.
2
Navrhované riešenie usporiadania miestnej štátnej správy, okrem zvýšenia kvality výkonu samotných odborných činností, zjednoduší riadiace vzťahy zjednotením riadiacej a kontrolnej činnosti.
Nadväzne na uvedené sa v návrhu zákona v čl. I navrhuje najmä:
-úprava pôsobnosti Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR vo vzťahu k zriaďovaniu a rušeniu pracovísk ústredia a jeho postavenie ako správneho orgánu v oblasti výkonu štátnej správy v prvom a druhom stupni,
-postavenie ústredia ako služobného úradu pre všetkých štátnych zamestnancov, resp. ako zamestnávateľa pre všetkých zamestnancov, ktorí vykonávajú štátnu službu alebo prácu na ústredí a na úradoch a úprava jeho pôsobnosti najmä v oblasti výkonu štátnej správy a v oblasti zabezpečovania odbornej prípravy a vzdelávania svojich zamestnancov,
-zrušenie právnej subjektivity úradov ako rozpočtových organizácií a v tej súvislosti stanovenie
oúradu ako preddavkovej organizácie zapojenej na rozpočet ústredia,
ospôsobu vymenúvania a odvolávania riaditeľa úradu a jeho zastupiteľnosť,
osídiel úradov,
ooblastí, v ktorých bude mať úrad spôsobilosť konať.
V súvislosti so zmenou právnej subjektivity úradov je potrebné vykonať úpravy aj v ďalších právnych predpisoch, a to konkrétne v zákone č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (čl. II) a v zákone č. 305/2005 Z. z. Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (čl. III).
Predložený návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, a s právom Európskej únie.
Vplyvy návrhu zákona na štátny rozpočet, rozpočty obcí a rozpočty vyšších územných celkov, na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy a vplyvy na informatizáciu spoločnosti sú uvedené v doložke vybraných vplyvov, ktorá je súčasťou dôvodovej správy.