Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 346/1990 o voľbách do orgánov samosprávy obcí v znení neskorších predpisov ( ďalej len „návrh zákona“) predkladajú do legislatívneho procesu poslanci Pavol Abrhan, Martin Fronc, Monika Gibalová a Marián Radošovský.
Návrh novely zákona zakotvuje druhé kolo voľby starostu a primátora v prípade, ak kandidát za starostu obce (primátora) v prvom kole volieb nezíska nadpolovičnú väčšinu platných hlasov. V takom prípade sa koná do 14 dní druhé kolo volieb, ktoré vyhlási predseda Národnej rady Slovenskej republiky a ustanoví deň volieb bezodkladne po uverejnení výsledkov volieb ústrednou volebnou komisiou.
Do druhého kola postúpia dvaja kandidáti za starostu (primátora), ktorí získali najväčší počet platných hlasov v prvom kole volieb. Ak niektorý z kandidátov, ktorý postúpil do druhého kola volieb prestane byť voliteľný za starostu (primátora), alebo ak sa práva kandidovať vzdá, postupuje do druhého kola volieb ten kandidát, ktorý v prvom kole získal v ďalšom poradí najväčší počet hlasov. Ak pre druhé kolo volieb nie dvaja kandidáti, vykonajú sa nové voľby.
Podľa navrhovanej zmeny v druhom kole volieb je za starostu (primátora) zvolený ten kandidát, ktorý získal najväčší počet platných hlasov. Pri rovnosti hlasov sa vykonajú nové voľby.
Návrh zákona reaguje na spoločensky prekonané platné ustanovenie pre voľby za starostu (primátora). Pribúdajúce kompetencie orgánov samosprávy obcí a jej volených predstaviteľov si vyžadujú ustanovenie druhého kola volieb za starostu (primátora) v prípade, ak v prvom kole ani jeden z kandidátov nezískal nadpolovičnú väčšinu platných hlasov. Zvolení starostovia (primátori), ktorí podľa platného zákona volení jednoduchou väčšinou platných hlasov voličov disponujú „slabým“ mandátom.
Predpokladá sa, že navrhovaná dvojkolová voľba za starostu (primátora) v prípade, ak kandidát v prvom kole nezíska nadpolovičnú väčšinu platných hlasov, vzbudí u občanov voličov podstatne väčší záujem o správu vecí verejných, a tak potvrdí legitimitu úspešného kandidáta ako autority samosprávy so silným mandátom.
Návrh zákona bude mať nepriaznivý dopad na štátny rozpočet. Kvantifikácia je uvedená v doložke vplyvov.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, s právom Európskej únie, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
B.Osobitná časť
K čl. I
Bod 1
Úpravou sa ustanovuje, že za starostu obce (primátora) je zvolený ten kandidát, ktorý získal nadpolovičnú väčšinu platných hlasov.
Bod 2
V prípade, ak v prvom kole nezískal ani jeden z kandidátov za starostu obce (primátora) nadpolovičnú väčšinu platných hlasov koná sa do 14 dní druhé kolo volieb. Zároveň sa ustanovuje pôsobnosť predsedu národnej rady Slovenskej republiky na vyhlásenie druhého kola volieb a určenie ich dátumu.
Do druhého kola postúpia dvaja kandidáti za starostu (primátora), ktorí získali najväčší počet platných hlasov v prvom kole volieb. Ak niektorý z kandidátov, ktorý postúpil do druhého kola volieb prestane byť voliteľný za starostu (primátora), alebo ak sa práva kandidovať vzdá, postupuje do druhého kola volieb kandidátov ten, ktorý v prvom kole získal v ďalšom poradí najväčší počet hlasov. Ak pre druhé kolo volieb nie dvaja kandidáti, vykonajú sa nové voľby
Zároveň sa v bode 2 návrhu určuje aj technický postup volieb v druhom kole podľa uvedených paragrafov návrhu zákona, ktoré sa použijú primerane.
Bod 3
V prípade, ak pre druhé kolo volieb starostu (primátora) nie dvaja kandidáti, alebo ak kandidáti za starostu (primátora) získali v druhom kole volieb rovnaký počet hlasov sa vykonajú nové voľby.
K čl. II
Účinnosť zákona sa navrhuje od 1. januára 2015.