Dôvodová správaA.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 346/1990 o voľbách do orgánov samosprávy obcí v znení neskorších predpisov ( ďalej len „návrh zákona“) predkladajú do legislatívneho procesu poslanci Pavol Abrhan, Martin Fronc, Monika Gibalová a Marián Radošovský.
Návrh novely zákona zakotvuje druhé kolo voľby starostu a primátora v prípade, ak kandidát za starostu obce (primátora) v prvom kole volieb nezíska nadpolovičnú väčšinu platných hlasov. V takom prípade sa koná do 14 dní druhé kolo volieb, ktoré vyhlási predseda Národnej rady Slovenskej republiky a ustanoví deň volieb bezodkladne po uverejnení výsledkov volieb ústrednou volebnou komisiou.
Do druhého kola postúpia tí dvaja kandidáti za starostu (primátora), ktorí získali najväčší počet platných hlasov v prvom kole volieb. Ak niektorý z kandidátov, ktorý postúpil do druhého kola volieb prestane byť voliteľný za starostu (primátora), alebo ak sa práva kandidovať vzdá, postupuje do druhého kola volieb ten kandidát, ktorý v prvom kole získal v ďalšom poradí najväčší počet hlasov. Ak pre druhé kolo volieb nie sú dvaja kandidáti, vykonajú sa nové voľby.
Podľa navrhovanej zmeny v druhom kole volieb je za starostu (primátora) zvolený ten kandidát, ktorý získal najväčší počet platných hlasov. Pri rovnosti hlasov sa vykonajú nové voľby.
Návrh zákona reaguje na už spoločensky prekonané platné ustanovenie pre voľby za starostu (primátora). Pribúdajúce kompetencie orgánov samosprávy obcí a jej volených predstaviteľov si vyžadujú ustanovenie druhého kola volieb za starostu (primátora) v prípade, ak v prvom kole ani jeden z kandidátov nezískal nadpolovičnú väčšinu platných hlasov. Zvolení starostovia (primátori), ktorí sú podľa platného zákona volení jednoduchou väčšinou platných hlasov voličov disponujú „slabým“ mandátom.
Predpokladá sa, že navrhovaná dvojkolová voľba za starostu (primátora) v prípade, ak kandidát v prvom kole nezíska nadpolovičnú väčšinu platných hlasov, vzbudí u občanov – voličov podstatne väčší záujem o správu vecí verejných, a tak potvrdí legitimitu úspešného kandidáta ako autority samosprávy so silným mandátom.
Návrh zákona bude mať nepriaznivý dopad na štátny rozpočet. Kvantifikácia je uvedená v doložke vplyvov.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, s právom Európskej únie, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.