e) komunikácia pri výkone zhromaždovacieho práva1) alebo komunikácia pri štrajku2),f) uplatnenie pripomienky k návrhu predpisu alebo dokumentu počas pripomienkového konania a komunikácia týkajúca sa takejto pripomienky v súlade s predpismi upravujúcimi pripomienkové konanie,
g) podanie sťažnosti3) alebo petície4),
h) žiadosť o poskytnutí informácie podľa osobitného zákona5),
i) komunikácia uskutočnená na rokovaní poradného orgánu vlády.
(4) Verejným funkcionárom sa na účely tohto zákona rozumie
a) prezident Slovenskej republiky, b) poslanec Národnej rady Slovenskej republiky,
c) člen vlády Slovenskej republiky,
d) vedúci ústredného orgánu štátnej správy, ktorý nie je členom vlády Slovenskej republiky,
e) vedúci orgánu štátnej správy s pôsobnosťou na celom území Slovenskej republiky a jeho zástupca,
f) štátny tajomník,
g) člen Bankovej rady Národnej banky Slovenska,
h) starosta obce,
i) poslanec mestského zastupiteľstva a poslanec miestneho zastupiteľstva mestskej časti v Bratislave a v Košiciach,
j) predseda vyššieho územného celku,
k) poslanec zastupiteľstva vyššieho územného celku,
l) poslanec obecného zastupiteľstva,
m) osoba, ktorá nie je uvedená v písmenách a) až l), ak je oprávnená predkladať návrh predpisu alebo dokumentu na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky (ďalej len „národná rada“), vlády Slovenskej republiky (ďalej len „vláda“) alebo orgánu územnej samosprávy.
(5) Lobista je osoba, ktorá sústavne vykonáva lobing. Pokiaľ osoba uskutočnila v rámci jedného kalendárneho roka viac ako jeden lobistický kontakt, platí, že sústavne vykonáva lobing. Ide o osobu, ktorá komunikuje s držiteľom verejnej moci vo veci ovplyvnenia prípravy, prerokúvania a schvaľovania návrhov predpisov a dokumentov v pôsobnosti orgánov verejnej moci.
(6) Spriaznenou osobou na účely tohto zákona je
a) blízka osoba6) lobovanej osoby alebo
b) právnická osoba, vrátane politickej strany alebo politického hnutia, v ktorej je lobovaná osoba alebo jej blízka osoba7) členom, spoločníkom, akcionárom alebo v ktorej orgánoch je členom.
(7) Klientom je pre účely tohto zákona osoba, v koho prospech alebo na ktorej žiadosť lobista vykonáva lobing; pokiaľ lobista vykonáva lobing z vlastnej iniciatívy alebo vo svoj prospech, je klientom tento lobista.
1) Zákon č. 84/1990 Zb. o zhromažďovacom práve v znení neskorších predpisov.2) Zákon č. 2/1991 Zb. o kolektívnom vyjednávaní v znení neskorších predpisov.
3) Zákon č. 9/2010 Z. z. o sťažnostiach v znení neskorších predpisov.
4) Zákon č. 85/1990 Zb. o petičnom práve v znení neskorších predpisov.
5) Zákon č. 211/2000 Z.z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií).
6) § 116 zákona č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov.
7) § 116 zákona č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov.