1
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VI. volebné obdobie
(Návrh)
ZÁKON
z ........... 2014,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky v znení zákona č. 374/1994 Z. z., zákona č. 304/1995 Z. z., zákona č. 277/1998 Z. z., zákona č. 57/1999 Z. z., zákona č. 447/2000 Z. z., zákona č. 175/2002 Z. z., zákona č. 668/2002 Z. z., zákona č. 461/2003 Z. z., zákona č. 391/2004 Z. z., zákona č. 81/2005 Z. z., zákona č. 94/2006 Z. z., zákona č. 598/2006 Z. z., zákona č. 460/2008 Z. z., zákona č. 563/2008 Z. z., zákona č. 504/2009 Z. z., zákona č. 500/2010 Z. z., uznesenie Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 236/2011 Z. z., zákona č. 532/2011 Z. z., a zákona č. 69/2012 Z.z., a zákona.......... sa mení a dopľňa:
1.V § 8, odsek 2 znie:
Poslancovi, ktorý je v pracovnom alebo obdobnom pracovnom vzťahu nepatrí mzda (odmena) podľa osobitných predpisov. 3)
2
2. V § 8 sa dopĺňa nový odsek 3, ktorý znie:
Poslancovi, ktorý je zároveň členom orgánu územnej samosprávy 4) nepatrí mzda (odmena) podľa osobitných predpisov 3a).
Pôvodný odsek 3 sa prečísluje.
Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. decembra 2014.
______________________________________________
3) Napr. Zákonník práca, zákon č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
3a) Zákon č. 253/1994 Z.z. o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest v znení neskorších predpisov.
4) Čl. 69 Ústavy Slovenskej republiky
3
DÔVODOVÁ SPRÁVA
Všeobecná časť
Predkladaný návrh novely zákona o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky reaguje na neúnosnú situáciu v oblasti odmeňovania ústavných činiteľov. Je veľa poslancov NR SR, ktorí popri poslaneckom mandáte vykonávajú iné funkcie v samosprávnych orgánoch miest a obcí alebo v zamestnaneckom pomere a napriek tomu, že vykonávajú tieto iné činnosti, prakticky na skrátený úväzok, poberajú viacero príjmov z verejných zdrojov.
Ústava Slovenskej republiky v tejto oblasti dnes obmedzuje niektorých ústavných činiteľov, napr. Prezidenta SR, členov vlády, sudcov Ústavného súdu, sudcov všeobecných súdov i funkcionárov NKÚ / Najvyšší kontrolný úrad/. Podľa čl. 103 Ústavy SR prezident nesmie vykonávať inú platenú funkciu, povolanie alebo podnikateľskú činnosť…., podľa čl. 109 Ústavy výkon funkcie člena vlády je nezlučiteľný s výkonom poslaneckého mandátu, so štátno-zamestnaneckým pomerom, s pracovným pomerom, …. alebo inou zárobkovou činnosťou, okrem správy vlastného majetku, vedeckej, pedagogickej, literárnej alebo umeleckej činnosti.
Plat verejného funkcionára v samospráve je tiež obmedzený podľa rozsahu vykonávanej funkcie. Napr. podľa §4, ods.6 zákona č.253/1994 Z.z. o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest, starostovi, ktorý nevykonáva funkciu v celom rozsahu (úväzkový starosta) patrí plat v pomernej časti zodpovedajúcej rozsahu vykonávanej funkcie. Nie je preto dôvod, aby to bolo inak v prípade, že verejný funkcionár územnej samosprávy je zároveň poslancom NR SR a za svoju funkciu v NR dostáva plat poslanca v plnej výške.
Skutočnosť, že postavenie poslancov Národnej rady SR nie je obdobne upravené a umožňuje poberať poslancom NR viacero príjmov z verejných zdrojov, vnáša do praxe nielen chaos, ale je nespravodlivá, značne demotivujúca aj demoralizujúca pre mnohých občanov SR.
Podľa § 1 zákona č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov SR účelom zákona je upraviť platy, funkčné príplatky, paušálne náhrady a náhrady ďalších výdavkov poslancov Národnej rady a ostatných ústavných činiteľov SR tak, aby bola zvýraznená reálna deľba štátnej moci a rovnosť jej jednotlivých zložiek. Týmto návrhom dosiahneme naplnenie účelu tohto zákona.
4
Urobiť poriadok v tejto oblasti je zároveň príležitosťou prispieť konštruktívnym spôsobom k úspore verejných zdrojov. Je to o to naliehavejšie, že vláda dnes v čase dlhovej a finančnej krízy konsoliduje verejné financie aj na úkor nízkopríjmových a chudobných domácností.
Navrhovaná právna úprava je v súlade s ústavou SR, ústavnými zákonmi a inými zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Prijatie novely uvedeného zákona bude mať priaznivý dopad na štátny rozpočet i na verejné financie. Jeho presnú výšku nie je možné špecifikovať. Kvalifikovaný odhad predkladateľov je cca 2,5 mil. € za kalendárny rok.
Osobitná časť
Čl. I
K bodu 1:
Nakoľko poslancovi Národnej rady SR patrí za výkon poslaneckého mandátu poslanecký plat, vrátane poslaneckých náležitostí, nepatrí mu plat (odmena) ak je zároveň v pracovnom alebo obdobnom pracovnom vzťahu.
K bodu 2 :
Nakoľko poslancovi Národnej rady SR patrí za výkon poslaneckého mandátu poslanecký plat, vrátane poslaneckých náležitostí, nepatrí mu plat (odmena) ak je zároveň členom orgánu územnej samosprávy (starosta, primátor, predseda VÚC, poslanec...)
K čl. II:
Účinnosť zákona sa navrhuje od 1.decembra 2014.
5
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1. Predkladateľ právneho predpisu:
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky.
2. Názov právneho predpisu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
3. Problematika návrhu právneho predpisu:
a) nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev
b) nie je upravená v práve Európskej únie
c) nie je upravená v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev ani
v judikatúre Súdu prvého stupňa
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
bezpredmetné
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev a Európskej únie:
bezpredmetné