DÔVODOVÁ SPRÁVA
B. Osobitná časť
K článku I
K bodu 1
Definícia pojmu služba sa zosúlaďuje so smernicou 2005/29/ES o nekalých obchodných praktikách podnikateľov voči spotrebiteľom na vnútornom trhu.
K bodu 2
Upravuje sa definícia inštitútu zákazu konania v rozpore s dobrými mravmi tak, aby sa jednoznačne určil vzťah medzi týmto inštitútom a zákazom používania nekalých obchodných praktík.
K bodu 3 a 5
Navrhuje sa vypustenie ustanovení zakazujúcich osobitné formy konania predávajúceho voči spotrebiteľom. Osobitná právna úprava predstavuje duplicitnú úpravu popri všeobecnom zákaze používania nekalých obchodných praktík. V záujme právnej istoty sa navrhuje jej vypustenie. Úroveň ochrany spotrebiteľa navrhovanou úpravou nebude dotknutá.
K bodu 4
Definícia klamlivej obchodnej praktiky sa dopĺňa a zosúlaďuje so smernicou 2005/29/ES o nekalých obchodných praktikách podnikateľov voči spotrebiteľom na vnútornom trhu.
K bodu 6
Ide o rozšírenie kompetencie orgánov dozoru uložiť sankciu za porušenie zákazu používania nekalých obchodných praktík aj osobe, ktorá vo vlastnom alebo cudzom mene vymáha pohľadávku od spotrebiteľa.
K článku II
K bodu 1, 4 a 5
Navrhuje sa vypustenie obmedzenia, ktorým sa neumožňuje ambulantný predaj potravín v obciach, na území ktorých je umiestnená maloobchodná predajňa potravín. Obmedzenie bráni plnému využitiu rôznych nových foriem ambulantného predaja, napr. predaj z dvora, predaj z automatov alebo tzv. farmárske trhy. V súvislosti s vypustením § 9 ods. 3 sa navrhuje aj nové znenie § 9 ods. 1 a nová veta v § 7 ods. 1, ktoré túto zmenu zohľadňujú.
K bodu 2
Ide o gramaticko-štylistickú úpravu, ktorou sa zabezpečí zamýšľaný účel textu.
K bodu 3
Vypúšťa sa poznámka pod čiarou, ktorou sa odkazuje na všeobecne záväzný právny predpis, ktorý bol iba z časti nahradený iným všeobecne záväzným právnym predpisov, ktorý kategorizáciu pohostinstiev a stravovacích zariadení.
K článku III
K bodu 1
Ide o zosúladenie textu predmetu zákona s normatívnym textom zákona v znení zmien navrhovaných v ďalších bodoch.
K bodu 2
Navrhuje sa nové znenie § 3, ktorým sa vypúšťajú ustanovenia zakazujúcich určité formy reklamy, ktoré vo vzťahu k spotrebiteľovi zakázané z titulu zákazu používania nekalých obchodných praktík podľa zákona o ochrane spotrebiteľa, ktorý preberá smernicu 2005/29/ES. Osobitná úprava v zákone o reklame predstavuje duplicitnú úpravu a v záujme právnej istoty sa navrhuje jej vypustenie. Úroveň ochrany spotrebiteľa navrhovanou úpravou nebude dotknutá. Navrhuje sa tiež vypustenie inštitútu zákazu používania klamlivej reklamy vo vzťahu k spotrebiteľom. Napriek názvu, ktorým sa v bežnej výkladovej praxi, označovala reklama pre spotrebiteľov, ktorá spotrebiteľom svojim obsahom zavádzala (klamala), inštitút nikdy neslúžil na ochranu spotrebiteľa pred takýmto konaním. Je to inštitút podľa smernice 2006/114/ES o klamlivej a porovnávacej reklame, ktorá upravuje výlučne vzťahy podnikateľ - podnikateľ. Pre účinkami reklamy, ktorá je pre spotrebiteľov zavádzajúca (klamlivá) sa spotrebiteľom ponúka komplexná ochrana prostredníctvom ustanovení § 7 9 zákona o ochrane spotrebiteľa, ktorými sa preberá smernica 2005/29/ES o nekalých obchodných praktikách podnikateľov voči spotrebiteľom na vnútornom trhu.
K bodu 3
Ide o zosúladenie definície porovnávacej reklamy s definíciou porovnávacej reklamy podľa smernice 2006/114/ES.
K bodu 4
Legislatívno-technická úprava súvisiaca so zmenami navrhovanými v bode 2. Ide o prispôsobenie ustanovenia o sankciách za porušenie povinností navrhovaným úpravám.
K článku IV
Vzhľadom na naliehavosť dôvodov uvedených v predkladacej správe sa navrhuje účinnosť dňom zverejnenia predpisu v Zbierke zákonov SR.
Bratislava 2. júla 2014
Robert Fico v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Tomáš Malatinský v. r.
minister hospodárstva Slovenskej republiky