NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VI. volebné obdobie
Číslo: 804/2014
983a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Józsefa Nagya a Eleméra Jakaba na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov (tlač 983) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie ako gestorský výbor k poslaneckému návrhu zákona podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky:
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1183 z 29. mája 2014 pridelila poslanecký návrh zákona na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov (tlač 983) na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Za gestorský výbor určila Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie.
2
Výbory prerokovali predmetný poslanecký návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady Slovenskej republiky.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol poslanecký návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému poslaneckému návrhu zákona 75 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov).
III.
Výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým bol poslanecký návrh zákona pridelený zaujali k nemu nasledovné stanoviská:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej neprijal uznesenie, nakoľko návrh uznesenia nezískal súhlas nadpolovičnej väčšiny prítomných poslancov.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie uznesením č. 266 z 11. júna 2014 s poslaneckým návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pripomienkami.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj uznesením č. 172 z 12. júna 2014 s poslaneckým návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť.
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky, uvedených v bode III. tejto správy, vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy s odporúčaním gestorského výboru:
1. V Čl. I body 1. až 3. znejú:
„1. V § 6 ods. 5 písm. b) sa slová „drevín, na ktorý bol vydaný súhlas podľa § 47 ods. 3 a 7“ nahrádzajú slovami „drevín (§ 47)“.
2. V § 7b ods. 4 sa slová „v zastavanom území obce upozorňuje vlastníkov pozemkov aj obec, v ktorej katastrálnom území sa pozemok nachádza“ nahrádzajú slovami „upozorniť vlastníka, správcu alebo užívateľa pozemku
3
môže aj obec, v ktorej katastrálnom území sa pozemok s výskytom inváznych druhov rastlín nachádza“.
3. V § 7b ods. 5 druhej vete sa na konci bodka nahrádza bodkočiarkou a pripájajú sa tieto slová „činnosť môže na náklady toho, komu bolo odstránenie inváznych druhov uložené, vykonať aj obec po dohode s orgánom ochrany prírody.“.“
V bode 1. sa navrhuje nové znenie, ktoré legislatívno-technicky súvisí s úpravou v § 47. Súčasne sa tým vypustí doterajšie znenie bodu 1., ktoré sa týka Ambrózie palinolistej vzhľadom na to, že lehota na jej odstránenie je stanovená od rovnakého termínu ako v návrhu zákona (od 1. 7.) vo vyhláške MŽP SR č. 24/2003 Z. z., ktorá je s touto úpravou účinná od 15. 6. 2014.
V bode 2. sa navrhuje legislatívno-technická úprava pri zachovaní zmyslu návrhu zákona.
V bode 3. sa navrhuje legislatívno-technická úprava pri zachovaní zmyslu návrhu zákona a s doplnením dohody medzi obcou a orgánom ochrany prírody o tom, kto vykoná odstránenie inváznych rastlín, ak ho nevykoná ten, komu bolo uložené.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
2. V Čl. I sa za bod 3. vkladá bod 4, ktorý znie:
„4. V § 47 odseky 4 až 8 znejú:
„(4) Súhlas na výrub dreviny sa nevyžaduje
a) na stromy s obvodom kmeňa do 40 cm, meraným vo výške 130 cm nad zemou, a súvislé krovité porasty v zastavanom území obce s výmerou do 10 m2 a za hranicami zastavaného územia obce s výmerou do 20 m2 ,
b) pri obnove produkčných ovocných drevín na účely výsadby nových ovocných drevín, ak sa ich výsadba uskutoční do 18 mesiacov odo dňa výrubu,
c) na stromy s obvodom kmeňa do 80 cm meraným vo výške 130 cm nad zemou, ak rastú v záhradách76a) a záhradkárskych osadách,
d) pri bezprostrednom ohrození zdravia alebo života človeka alebo pri bezprostrednej hrozbe vzniku značnej škody77) na majetku,
e) ak oprávnenie alebo povinnosť výrubu vyplýva z osobitných predpisov,78)
f) ak je výrub preukázateľne nevyhnutný na zabezpečenie starostlivosti o osobitne chránenú časť prírody a krajiny a ak ho vykonáva alebo obstaráva organizácia ochrany prírody,
g) ak orgán ochrany prírody vopred písomne určí, že výrub je preukázateľne nevyhnutný na zabezpečenie starostlivosti o osobitne chránenú časť prírody a krajiny,
h) na dreviny inváznych druhov podľa § 7b ods. 2,
4
i) na porasty rýchlorastúcich drevín založené na poľnohospodárskej pôde v súlade s osobitným predpisom78a) a plantáže vianočných stromčekov a okrasných drevín,
j) na územiach so štvrtým alebo piatym stupňom ochrany, kde je výrub drevín zakázaný [§ 15 ods. 1 písm. e) a § 16 ods. 1 písm. a)].
(5) Ustanovenie odseku 4 písm. a) sa nepoužije v prípade, ak drevina rastie na území s druhým alebo tretím stupňom ochrany, na cintorínoch alebo ako súčasť verejnej zelene.
(6) Ten, kto z dôvodov uvedených v odseku 4 písm. b) a d) drevinu vyrúbal, je povinný túto skutočnosť písomne oznámiť a zároveň preukázať splnenie podmienok na výrub drevín orgánu ochrany prírody najneskôr do piatich dní od uskutočnenia výrubu. Lehotu na výsadbu nových ovocných drevín podľa odseku 4 písm. b) môže orgán ochrany prírody na základe odôvodnenej žiadosti podanej pred uplynutím stanovenej lehoty predĺžiť, najviac však o šesť mesiacov.
(7) Ten, kto chce z dôvodu uvedeného v odseku 4 písm. e) vyrúbať drevinu, je povinný túto skutočnosť písomne oznámiť orgánu ochrany prírody najmenej 15 pracovných dní pred uskutočnením výrubu; oznamovacia povinnosť sa nevzťahuje na prípady podľa § 9 ods. 1 písm. l) zákona. Orgán ochrany prírody môže v tejto lehote
a) určiť podrobnejšie podmienky uskutočnenia výrubu, alebo
b) výrub obmedziť, ak je v rozpore s požiadavkami na ochranu drevín, chránených druhov alebo prírodných biotopov.
(8) Výrub dreviny podľa odseku 3 možno vykonať len po vyznačení výrubu dreviny a po právoplatnosti súhlasu orgánu ochrany prírody, ktorým je vykonávateľ výrubu povinný sa na požiadanie preukázať.“.“.
Navrhovanou úpravou sa nanovo upravujú prípady, kedy sa súhlas na výrub drevín nevyžaduje 47 ods. 4) s cieľom odstrániť nedostatky úpravy tohto ustanovenia v znení novely zákona č. 506/2014 Z. z., ktorá nadobudla účinnosť dňa 1. januára 2014, a ktoré sa preukázali v aplikačnej praxi. Podobne sa navrhuje aj úprava postupu orgánu ochrany prírody v prípadoch, keď povinnosť výrubu vyplýva z osobitných predpisov. V nadväznosti na navrhovanú úpravu sa v odseku 8 upravujú podmienky, ktoré musia byť splnené pred vykonaním výrubu dreviny.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
3. V Čl. I sa za bod 3. vkladá bod 4, ktorý znie:
„4. V § 48 ods. 1 piata veta znie: „Finančná náhrada je príjmom obce, na území ktorej sa výrub uskutočňuje; obec je povinná tieto príjmy výlučne použiť na úhradu nákladov spojených so starostlivosťou o dreviny rastúce na jej území.“.“.
Spresnenie ustanovenia o smerovaní príjmov z finančnej náhrady v nadväznosti na úpravu kompetencie v konaní
5
o vydaní súhlasu na výrub dreviny v prípadoch, keď je obec žiadateľom o výrub dreviny a konanie o vydaní súhlasu na výrub dreviny bude príslušná iná obec určená okresným úradom.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
4. V Čl. I sa za bod 3. vkladá bod 4, ktorý znie:
„4. V § 50 ods. 5 sa slová „dohody uzavrieť s vlastníkom zmluvu o budúcej zmluve o poskytnutí náhrady za obmedzenie bežného obhospodarovania“ nahrádzajú slovami „súhlasu vlastníka s navrhovaným spôsobom poskytnutia náhrady vyzvať ministerstvo alebo ním poverenú organizáciu ochrany prírody alebo správcu majetku štátu dotknutých navrhovaným spôsobom náhrady, aby s vlastníkom prerokovali podmienky poskytnutia náhrady a v prípade dohody s ním uzavreli zmluvu o budúcej zmluve o poskytnutí náhrady za obmedzenie bežného obhospodarovania podľa § 61a až 61d“.“.
Podľa súčasného znenia orgán ochrany prírody uzatvára dohodu s vlastníkom o budúcej náhrade za obmedzenie bežného obhospodarovania pričom ale nie je účastníkom zmluvy o poskytnutí náhrady. Navrhuje sa preto, aby orgán ochrany prírody uzavretie tejto zmluvy sprostredkoval medzi účastníkmi zmlúv.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
5. V Čl. I sa za bod 3. vkladá bod 4, ktorý znie:
„4. V § 68 písmeno h) znie:
„h) môže si vyhradiť pôsobnosť obce vo veciach podľa § 13 ods. 2 písm. a), § 47 a 48, ak na to závažné dôvody, najmä ak sa činnosť vykonávať na pozemkoch vo vlastníctve obcí, v územiach s druhým alebo tretím stupňom ochrany,“.“.
Navrhuje sa širšie vymedzenie pôsobnosti okresného úradu vyhradiť si pôsobnosť pri výrube drevín.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
6
6.V Čl. I sa za bod 3. vkladá bod 4, ktorý znie:
„4. V § 68 písm. k) sa slová „§ 47 ods. 7“ nahrádzajú slovami „§ 47 ods. 6 a 7“.“.
Legislatívno-technická úprava rozširuje sa oznamovacia povinnosť voči okresnému úradu pri výrube drevín.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
7.V Čl. I sa za bod 3. vkladá bod 4, ktorý znie:
„4. V § 68 písmeno q) znie:
„q) určuje, či je výrub nevyhnutný na zabezpečenie starostlivosti o osobitne chránenú časť prírody a krajiny 47 ods. 4 písm. g)] a príslušnosť obce pri rozhodovaní o výrube v prípade podľa § 69 ods. 3,“.“.
Legislatívno-technická úprava nadväzujúca na úpravu pri výrube drevín.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
8.V Čl. I sa za bod 3. vkladá bod 4, ktorý znie:
„4. § 69 sa dopĺňa odsekom 3, ktorý znie:
„(3) Ak je na konanie o vydaní súhlasu na výrub dreviny príslušná obec, ktorá je zároveň žiadateľom o vydanie súhlasu na výrub dreviny, okresný úrad určí, ktorá obec vykoná konanie o vydanie súhlasu na výrub dreviny.“.“.
Navrhuje sa úprava zabraňujúca, aby obec konala o svojej žiadosti.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
9.V Čl. I sa za bod 3. vkladá bod 4, ktorý znie:
„4. V § 81 ods. 2 písmená c), d) a m) znejú:
„c) vydanie odborného stanoviska podľa § 28 ods. 4,
7
d) určenie činnosti podľa § 29 písm. c) a § 40 ods. 1 a určenie výrubu podľa § 47 ods. 4 písm. g),
m) konanie podľa § 47 ods. 6 druhej vety a ods. 7 a § 71 ods. 2 písm. l) a ods. 11,“.“.
Legislatívno-technická úprava nadväzujúca na úpravu v § 47.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
10.V Čl. I sa za bod 3. vkladá bod 4, ktorý znie:
„4. V § 81 ods. 2 písm. p) sa slová „§ 50 odsek 6“ nahrádzajú slovami „§ 50 ods. 6 a 9“.“.
Navrhuje sa, aby správny poriadok vzťahoval aj na vydávanie súhlasov pri vyhlasovaní chránených území.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
11.V Čl. I sa za bod 3. vkladá bod 4, ktorý znie:
„4. V § 90 ods. 3 písmená l) až n) znejú:
„l) vyrúbe, objedná výrub alebo pokyn na výrub dreviny alebo chráneného stromu 49 ods. 3) bez splnenia podmienok podľa § 47 ods. 8, alebo ošetrí chránený strom 49 ods. 3) bez súhlasu orgánu ochrany prírody, alebo sa na požiadanie nepreukáže právoplatným súhlasom na výrub 47 ods. 8) a pôvod prepravovaného dreva ( § 47 ods. 9),
m) koná v rozpore s rozhodnutím podľa § 47 ods. 7 písm. a) a b), alebo s určením výrubu podľa § 47 ods. 4 písm. g),
n) neobnoví produkčné ovocné dreviny v lehote stanovenej podľa § 47 ods. 4 písm. b) alebo určenej podľa § 47 ods. 6 druhej vety.“.“.
Legislatívno-technická úprava nadväzujúca na úpravu v § 47.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
8
12.V Čl. I sa za bod 3. vkladá bod 4, ktorý znie:
„4. V § 92 ods. 1 písmená zo) až zq) znejú:
„zo) vyrúbe, objedná výrub alebo pokyn na výrub dreviny alebo chráneného stromu 49 ods. 3) bez splnenia podmienok podľa § 47 ods. 8, alebo ošetrí chránený strom 49 ods. 3) bez súhlasu orgánu ochrany prírody, alebo sa na požiadanie nepreukáže právoplatným súhlasom na výrub (§ 47 ods. 8) a pôvod prepravovaného dreva ( § 47 ods. 9),
zp) koná v rozpore s rozhodnutím podľa § 47 ods. 7 písm. a) a b), alebo s určením výrubu podľa § 47 ods. 4 písm. g),
zq) neobnoví produkčné ovocné dreviny v lehote stanovenej podľa § 47 ods. 4 písm. b) alebo určenej podľa § 47 ods. 6 druhej vety.“.“.
Legislatívno-technická úprava nadväzujúca na úpravu v § 47.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
13.V Čl. I sa za bod 3. vkladá bod 4, ktorý znie:
„4. Za § 104b sa vkladá § 104c, ktorý vrátane nadpisu znie:
㤠104c
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. septembra 2014
Konania začaté a právoplatne neukončené do 31. augusta 2014 sa dokončia podľa doterajšieho zákona.“.“.
Vo vzťahu k novej úprave najmä v § 47 ods. 7 sa navrhuje prechodné ustanovenie.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
V.
Gestorský výbor odporúča hlasovať o bodoch spoločnej správy nasledovne:
O bodoch spoločnej správy č. 1 13 hlasovať spoločne s návrhom gestorského výboru uvedené body schváliť.
9
VI.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k poslaneckému návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto poslaneckému návrhu zákona v súlade s § 79 ods. 4 a § 83 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov odporúča Národnej rade Slovenskej republiky poslanecký návrh zákona na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov (tlač 983) schváliť s pripomienkami.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní poslaneckého návrhu zákona na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov (tlač 983) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie č. 274 z 24. júna 2014.
V citovanom uznesení výboru poveril spoločného spravodajcu výborov predložiť Národnej rade Slovenskej republiky spoločnú správu výborov a splnomocnil ho podať návrhy podľa § 81 ods. 2, § 83 ods. 4, § 84 ods. 2 a § 86 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
Magda K o š ú t o v á v. r.
podpredsedníčka výboru