Dôvodová správa
Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 36/2005 Z. z. o rodine a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov zohľadňuje doterajšie poznatky z praxe súvisiace s určovaním otcovstva súhlasným vyhlásením rodičov.
Cieľom navrhovanej úpravy je snaha zamedziť zneužívaniu tohto inštitútu zo strany nie skutočných otcov a to najmä s cieľom získať rôzne štátne sociálne dávky ako napr. pre deti sirotské a pod.
V záujme účelného využívania a ochrany finančných prostriedkov štátneho rozpočtu sa navrhuje touto novelou zmena zameraná na tento cieľ.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, a s právom Európskej únie.
Predkladaný návrh zákona bude mať pozitívne vplyvy na verejný rozpočet, nebude mať žiadne sociálne vplyvy a ani vplyvy na životné prostredie. Neprináša nárok na pracovné sily a nemá vplyv na zamestnanosť a tvorbu pracovných miest, ani na podnikateľské prostredie.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Alojz Hlina
2. Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 36/2005 Z. z. o rodine a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3.Problematika návrhu zákona:
a) nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev
b) nie je upravená v práve Európskej únie
c) nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
a) Z Aktu o pristúpení Slovenskej republiky k Európskej únii nevyplývajú žiadne záväzky.
b) Z Aktu o pristúpení Slovenskej republiky k Európskej únii nevyplývajú v predmetnej oblasti žiadne prechodné obdobia.
c) Bezpredmetné.
d) V danej oblasti nebolo začaté konanie proti Slovenskej republike o porušení Zmluvy o založení Európskych spoločenstiev podľa čl. 226 228 Zmluvy o založení Európskych spoločenstiev v platnom znení.
e) Bezpredmetné.
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie: úplný
6. Gestor a spolupracujúce rezorty:
DOLOŽKA VYBRANÝCH VPLYVOV
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 36/2005 Z. z. o rodine a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
1.Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Návrh zákona má pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy.
2.Vplyvy na podnikateľské prostredie
Návrh zákona nemá žiadne vplyvy na podnikateľské prostredie.
3.Sociálne vplyvy
Návrh zákona nemá žiadne sociálne vplyvy.
4.Vplyvy na životné prostredie
Návrh zákona nemá vplyvy na životné prostredie.
5.Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Návrh zákona nemá vplyvy na informatizáciu spoločnosti.
Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1 a 2
Predmetné ustanovenia zákona menia doteraz platný inštitút určovania otcovstva súhlasným vyhlásením rodičov tak, že za otca sa bude v zmysle tohto inštitútu považovať muž, ktorého otcovstvo bolo určené súhlasným vyhlásením rodičov - avšak to len v prípade muža, u ktorého sa určuje týmto spôsobom otcovstvo pre dieťa, ktoré alebo mal doteraz tento muž s nie viac ako dvoma ženami. V prípade, ak otec alebo mal deti s viac ako dvoma ženami, je pre každé ďalšie dieťa s inou ako uvedenými dvoma ženami povinný pre platnosť určenia otcovstva súhlasným vyhlásením rodičov predložiť matričnému úradu alebo súdu porovnanie profilu DNA (deoxyribonukleovej kyseliny) tohto dieťaťa s profilom DNA (deoxyribonukleovej kyseliny) svojej osoby ako otca (ďalej len „test DNA“), ktorého výsledok s pravdepodobnosťou nad 99 % preukazuje jeho otcovstvo.
K bodu 3
Ustanovenie splnomocňuje Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky ustanoviť všeobecne záväzným právnym predpisom podrobnosti o teste DNA, jeho vyhotovovaní príslušnými osobami, zabezpečovaní a preukazovaní matričnému úradu alebo súdu (
§ 91
ods. 1).
K Čl. II
S ohľadom na predpokladanú dĺžku legislatívneho procesu sa navrhuje účinnosť zákona na 1. november 2014.