DÔVODOVÁ SPRÁVA
Všeobecná časť
Predkladaný návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov (ďalej aj len „návrh zákona“) za cieľ jednak zmeniť ustanovenie § 47 ods. 4 písm. a) zmenené v zákone č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov (ďalej aj len „zákon č. 543/2002 Z. z.“) poslednou novelou a to zákonom č. 506/2013 Z. z.. ktorý nadobudol účinnosť 1. januára 2014 a súčasne zavádza do tohto zákona funkciu environmentálneho ombudsmana.
Návrh zákona jednak teda vracia právnu úpravu do stavu pred novelizáciou zákonom č. 506/2013 Z. z., podľa ktorej sa od 1. januára 2014 nevyžaduje za hranicami zastavaného územia obce súhlas na výrub na stromy s obvodom kmeňa do 80 cm. Právna úprava podľa zákona č. 543/2002 Z. z. v znení platnom a účinnom do 31. decembra 2013 pritom umožňovala výrub drevín bez súhlasu u stromov len s obvodom kmeňa do 40 cm. Máme za to, že rozšírenie obvodu kmeňa u stromov za hranicami zastavaného územia obce do 80 cm nie je v záujme ochrany prírody a krajiny a došlo k takejto úprave z iných dôvodov, ktoré nemajú nič spoločné s ochranou prírody a krajiny alebo ochranou životného prostredia Slovenskej republiky.
Predkladaný návrh zákona umožňuje výrub stromov bez súhlasu za hranicami zastavaného územia obce u stromov s obvodom kmeňa opäť len do 40 cm, meraným vo výške 130 cm nad zemou, pričom u súvislých krovitých porastov ponecháva v súlade s poslednou novelou zväčšenú výmeru do 20 m2.
Návrh zákona súčasne vytvára funkciu environmentálneho ombudsmana, ktorý by mal byť nezávislým orgánom, ktorý sa podieľa na ochrane životného prostredia pri konaní, rozhodovaní alebo nečinnosti orgánov ochrany prírody, ak je ich konanie, rozhodovanie alebo nečinnosť v rozpore s ustanoveniami zákona č. 543/2002 Z. z. alebo iným všeobecne záväzným právnym predpisom.
Návrh zákona súčasne obsahuje právnu úpravu pôsobnosti, sídla, vymenovania, funkčného obdobia environmentálneho ombudsmana, ďalej upravuje nezlučiteľnosť výkonu funkcie environmentálneho ombudsmana ako aj zánik funkcie environmentálneho ombudsmana. Návrh zákona taktiež obsahuje právnu ochranu životného prostredia environmentálnym ombudsmanom, postup pri vybavovaní podnetu, správu o činnosti predkladanú Národnej rade Slovenskej republiky, súčinnosť environmentálneho ombudsmana s orgánmi verejnej správy, prokuratúrou a inými subjektmi ako aj platové pomery a Kanceláriu environmentálneho ombudsmana.
Predkladaný návrh zákona bude mať pozitívne vplyvy na životné prostredie, negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy a nebude mať žiadne sociálne vplyvy. Nebude mať vplyv na informatizáciu spoločnosti a ani na podnikateľské prostredie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a zákonmi a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Alojz Hlina
2. Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov
3.Problematika návrhu zákona:
a)je upravená v práve Európskej únie
-primárnom
Čl. 114 a čl. 191 až 193 Zmluvy o fungovaní Európskej únie
-sekundárnom (prijatom po nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii – po 30. novembri 2009)
1.legislatívne akty
2.nelegislatívne akty
- nie je obsiahnutá
-sekundárnom (prijatom pred nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii do 30. novembra 2009)
- nie je obsiahnutá
b)je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
- nie je obsiahnutá
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)lehota na prebratie smernice alebo lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia
bezpredmetné
b)lehota určená na predloženie návrhu právneho predpisu na rokovanie vlády podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za transpozíciu smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov
bezpredmetné
c)informácia o konaní začatom proti Slovenskej republike o porušení podľa čl. 258 až 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie
bezpredmetné
d)informácia o právnych predpisoch, v ktorých sú preberané smernice už prebraté spolu s uvedením rozsahu tohto prebratia
bezpredmetné
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:
úplný
6. Gestor a spolupracujúce rezorty:
DOLOŽKA VYBRANÝCH VPLYVOV
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov
A.2. Vplyvy:
Pozitívne*
Žiadne*
Negatívne*
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3, Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
-sociálnu exklúziu,
- rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
* Predkladateľ označí znakom x zodpovedajúci vplyv (pozitívny, negatívny, žiadny), ktorý návrh prináša v každej oblasti posudzovania vplyvov. Návrh môže mať v jednej oblasti zároveň pozitívny aj negatívny vplyv, v tom prípade predkladateľ označí obe možnosti. Bližšie vysvetlenie označených vplyvov bude obsahovať analýza vplyvov. Isté vysvetlenie, či bilanciu vplyvov (sumárne zhodnotenie, ktorý vplyv v danej oblasti prevažuje) môže predkladateľ uviesť v poznámke.
1.Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Návrh zákona má negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy.
2.Vplyvy na podnikateľské prostredie
Návrh zákona nemá žiadne vplyvy na podnikateľské prostredie.
3.Sociálne vplyvy
Návrh zákona nemá žiadne sociálne vplyvy.
4.Vplyvy na životné prostredie
Návrh zákona má pozitívny vplyv na životné prostredie.
5.Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Návrh zákona nemá vplyvy na informatizáciu spoločnosti.
Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Návrh zákona v tomto ustanovení mení príslušné doterajšie ustanovenie § 47 ods. 4 písm. a) zákona č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov v tom zmysle, že vracia právnu úpravu do stavu pred novelizáciou zákonom č. 506/2013 Z. z.. Podľa navrhovanej právnej úpravy sa nebude vyžadovať za hranicami zastavaného územia obce súhlas na výrub u stromov s obvodom kmeňa opäť len do 40 cm a nie do 80 cm (ako je to od 1. januára 2014 na základe poslednej novely - zákona č. 506/2013 Z.z.).
K bodu 2
Týmto ustanovením návrhu zákona sa mení názov piatej časti a doterajší text piatej časti sa označí nadpisom „PRVÁ HLAVA“.
K bodu 3
K § 80a - Predmetné ustanovenie návrhu zákona upravuje environmentálneho ombudsmana ako nezávislý orgán, ktorý sa podieľa na ochrane životného prostredia pri konaní, rozhodovaní alebo nečinnosti orgánov ochrany prírody, ak je ich konanie, rozhodovanie alebo nečinnosť v rozpore s ustanoveniami tohto zákona alebo iným všeobecne záväzným právnym predpisom.
K § 80b a 80c Navrhované ustanovenia upravujú pôsobnosť a sídlo environmentálneho ombudsmana v zmysle ktorých pôsobnosť environmentálneho ombudsmana sa vzťahuje na orgány štátnej správy a orgány územnej samosprávy, ktoré podľa tohto zákona rozhodujú o ochrane prírody a krajiny a rozhodujú o právach a povinnostiach fyzických osôb a právnických osôb na tomto úseku verejnej správy, alebo do práv a povinností fyzických osôb a právnických osôb pri o ochrane prírody a krajiny inak zasahujú. Súčasne sa ustanovuje, že pôsobnosť environmentálneho ombudsmana sa nevzťahuje na Národnú radu Slovenskej republiky, prezidenta Slovenskej republiky, vládu Slovenskej republiky, Ústavný súd Slovenskej republiky, Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky, spravodajské služby, na rozhodovacie právomoci vyšetrovateľov Policajného zboru, prokuratúru a na súdy s výnimkou orgánov riadenia a správy súdov a dôvodov predpokladajúcich disciplinárne previnenie sudcu a prokurátora. Pôsobnosť environmentálneho ombudsmana sa nevzťahuje tiež na veci operačnej a mobilizačnej povahy. Za sídlo environmentálneho ombudsmana sa navrhuje mesto Vysoké Tatry.
K § 80d Navrhované ustanovenie upravuje vymenovanie environmentálneho ombudsmana. Environmentálneho ombudsmana by vymenúval minister životného prostredia a to na návrh Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie (ďalej
len „výbor národnej rady“). Návrh výboru národnej rady by predkladal ministrovi životného prostredia predseda národnej rady, ktorému ho predkladá výbor národnej rady do 15 dní od prijatia rozhodnutia trojpätinovou väčšinou všetkých členov výboru. Návrhy kandidátov na environmentálneho ombudsmana by mohli výboru národnej rady predkladať poslanci, profesijné inštitúcie a občianske združenia pôsobiace v oblasti ochrany životného prostredia.
Predmetné ustanovenie taktiež upravuje podmienky pre vymenovanie občana Slovenskej republiky za environmentálneho ombudsmana.
K § 80e Predmetné ustanovenie upravuje funkčné obdobie environmentálneho ombudsmana, ktoré sa navrhuje päť rokov a začalo by plynúť dňom vymenovania ministrom životného prostredia.
K § 80f Návrh zákona obsahuje aj ustanovenia týkajúce sa nezlučiteľnosti výkonu funkcie environmentálneho ombudsmana. Výkon funkcie environmentálneho ombudsmana by bol nezlučiteľný s výkonom funkcie prezidenta Slovenskej republiky, poslanca Národnej rady Slovenskej republiky, člena vlády Slovenskej republiky, vedúceho alebo predsedu ústredného orgánu štátnej správy Slovenskej republiky, predsedu Najvyššieho kontrolného úradu Slovenskej republiky alebo podpredsedu Najvyššieho kontrolného úradu Slovenskej republiky, sudcu Ústavného súdu Slovenskej republiky, sudcu, prokurátora, príslušníka Slovenskej informačnej služby, príslušníka Policajného zboru a iných ozbrojených zborov a s funkciou v orgánoch verejnej správy. Súčasne sa ustanovuje, že environmentálny ombudsman nesmie popri výkone funkcie vykonávať žiadnu inú platenú funkciu, podnikať ani vykonávať inú zárobkovú činnosť s výnimkou správy vlastného majetku alebo majetku svojich maloletých detí, vedeckej, pedagogickej, literárnej a umeleckej činnosti, ak taká činnosť nenarúša riadny výkon funkcie a dôstojnosť funkcie a neohrozuje dôveru v nestrannosť a nezávislosť environmentálneho ombudsmana.
K § 80g 80ch– Navrhované ustanovenia upravujú zánik funkcie environmentálneho ombudsmana s tým, že pred uplynutím funkčného obdobia zaniká výkon funkcie environmentálneho ombudsmana:
a) vzdaním sa funkcie,
b) prestaním spĺňania predpokladov na výkon funkcie podľa navrhovaného § 80d,
c) nadobudnutím právoplatnosti rozsudku, ktorým bol odsúdený za úmyselný trestný čin alebo ktorým bol odsúdený za trestný čin a súd nerozhodol v jeho prípade o podmienečnom odložení výkonu trestu odňatia slobody,
d) výkonom činnosti, ktorá je nezlučiteľná s výkonom jeho funkcie alebo
e) smrťou.
K § 80i 80k Predkladaná novela zákona v predmetných ustanoveniach upravuje právnu ochranu životného prostredia environmentálnym ombudsmanom. Ustanovuje sa, že na environmentálneho ombudsmana sa môže obrátiť každý, kto sa domnieva, že pri konaní, rozhodovaní alebo nečinnosti orgánov ochrany prírody podľa tohto zákona boli porušené ustanovenia tohto zákona alebo iného všeobecne záväzného právneho predpisu na úseku ochrany životného prostredia. Ďalej sa v navrhovaných stanoveniach upravuje používanie materinského jazyka v styku s environmentálnym ombudsmanom, povinnosť zachovávania mlčanlivosti ako aj inštitút podnetu (ak nekoná environmentálny ombudsman z vlastnej iniciatívy).
K § 80l 80s Predmetné ustanovenia upravujú postup a podmienky pri vybavovaní podnetu environmentálnemu ombudsmanovi. V navrhovaných ustanoveniach sa
predovšetkým upravujú podmienky kedy podnet environmentálny ombudsman odloží, kedy sa podnet považuje za vybavený, oprávnenia environmentálneho ombudsmana pri vybavovaní podnetu, ako aj povinnosti orgánu ochranu prírody vo vzťahu k environmentálnemu ombudsmanovi.
K § 80t Navrhované ustanovenia upravujú podmienky predkladania správy o činnosti t.j. povinnosť environmentálneho ombudsmana predkladať Národnej rade Slovenskej republiky každý rok v prvom štvrťroku správu o činnosti, v ktorej uvedie svoje poznatky o dodržiavaní ustanovení tohto zákona alebo iných všeobecne záväzných právnych predpisov na úseku ochrany životného prostredia orgánmi ochrany prírody a jeho návrhy a odporúčania na nápravu zistených nedostatkov.
K 80u 80x - Predmetné ustanovenia návrhu zákona upravujú súčinnosť environmentálneho ombudsmana s príslušnými orgánmi verejnej správy a prokuratúry, ako aj s inými subjektmi pôsobiacimi v oblasti ochrany životného prostredia. Súčasne s v nich upravujú platové pomery environmentálneho ombudsmana a otázky súvisiace so zriadením Kancelárie environmentálneho ombudsmana.
K Čl. II
S ohľadom na predpokladanú dĺžku legislatívneho procesu sa navrhuje účinnosť zákona na 1. november 2014.