Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Miroslav Beblavý predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 351/2011 Z. z. o elektronických komunikáciách v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“).
Cieľom návrhu zákona je umožniť prenos mobilného čísla k inému operátorovi bez toho, aby bol klient obmedzovaný poplatkami za prenos tohto čísla.
Podľa § 48 ods. 1 zákona č. 351/2011 Z. z. o elektronických komunikáciách v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“) je podnik vo vymedzených prípadoch povinný zabezpečiť svojim účastníkom s telefónnymi číslami z národného číslovacieho plánu, ktorí o to požiadajú, aby si mohli ponechať svoje telefónne čísla nezávisle od podniku, ktorý službu poskytuje.
Ustanovenie § 48 ods. 3 zákona ďalej uvádza, že ak podnik požaduje od účastníkov priame platby za služby spojené s prenosom čísla, ceny týchto služieb nesmú spôsobovať nezáujem o ich využívanie.
Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb (ďalej len „úrad“) môže v súčasnosti na účely zabezpečenia tejto povinnosti po konzultáciách vydať rozhodnutie, ktorým sa určuje maximálna výška priamych platieb účastníkov za služby spojené s prenosom čísla, pričom toto rozhodnutie je pre všetky podniky záväzné. Takéto rozhodnutie však úrad doposiaľ nevydal.
Ako konštatoval Súdny dvor Európskej únie (ďalej len „SD EÚ“) v rozsudku vo veci C-438/04 (Mobistar), prenositeľnosť čísel odstrániť prekážky slobodnému výberu spotrebiteľov najmä medzi operátormi mobilných telefónnych sietí a zaručiť tak rozvoj účinnej hospodárskej súťaže na trhu telekomunikačných služieb. Jej cieľom je teda zvýšenie konkurencie, nakoľko ak by bol spotrebiteľ nútený zmeniť si svoje telefónne číslo, mohlo by to predstavovať vysoké náklady, najmä v súvislosti s oznámením tejto skutočnosti všetkým svojim kontaktom alebo s úpravou rôznych vizitiek alebo hlavičkových papierov. Bez možnosti prenesenia čísla by bol takto vystavený tlaku zostať u pôvodného, aj keď možno menej výhodného operátora.
Poplatok za prenositeľnosť čísla predstavuje v Slovenskej republike v závislosti od mobilného operátora 8 eur, resp. 7.97 eura. Ďalší z mobilných operátorov tento poplatok podľa dostupných informácií nevyžaduje. Je dôležité podotknúť, že prvé dva poplatky boli v minulosti nižšie a majú teda stúpajúcu tendenciu.
Trend v ostatných členských štátoch Európskej únie je pritom opačný. Podľa zistení úradu je vo viacerých členských štátoch výška poplatku nulová, a to bez nutnosti regulácie príslušnými regulačnými orgánmi. Poplatok je regulovaný v piatich členských štátoch, pričom podľa informácií z úradu je ich výška pod vplyvom regulácie nulová vo Švédsku, Francúzsku a Taliansku.
V roku 2009 úrad vo svojom opatrení č. O-19/2009 ustanovujúcom podrobnosti zabezpečenia prenositeľnosti telefónneho čísla podnikom odporúčal, aby priame úhrady užívateľov za služby spojené s prenositeľnosťou čísla nepožadovali, a ak ich požadujú, tak maximálne vo výške 4 eur. Uvedené opatrenie bolo zákonom zrušené, no je príznačné, že kontradiktórne k odporúčaniu je poplatok v súčasnosti viac než dvojnásobný.
Predmetný poplatok navyše nie je jediným, ktorý sa v súvislosti s prenositeľnosťou telefónneho čísla vyskytuje. Z medializovaných informácií vyplýva, že náklady na prechod si platia operátori aj medzi sebou. Za odchod od jedného operátora k druhému tak nezaplatí len zákazník, ale aj jeho nový operátor. Ten uhrádzať pôvodnému operátorovi približne 3 eurá, ktoré majú pokryť reálne náklady s prenosom. Odôvodňovať vyberanie poplatku od spotrebiteľa pokrytím nákladov by preto bolo zavádzaním, lebo tie pokrýva nový operátor. Rôzne bonusy za prechod, ktoré majú poplatok spotrebiteľovi údajne kompenzovať, sa týkajú len vybraných služieb a už vôbec nie všetkých spotrebiteľov.
Predkladateľ tak za to, že argumenty v prospech vyberania predmetného poplatku možno hľadať len ťažko. Navyše, pri zohľadnení príjmov priemerných slovenských spotrebiteľov možno povedať, že jeho výška vplyv na slobodné rozhodovanie, či prejsť ku konkurencii alebo nie.
S tým súvisí aj spôsob, akým dochádza k samotnému vyberaniu poplatku. Ak účastník, ktorý si chce preniesť číslo ku konkurencii, na predplatenej karte aktuálny zostatok kreditu napríklad 7 eur, musí si kredit u pôvodného operátora ešte raz dobiť, nakoľko na úhradu poplatku potrebuje 8 eur. Nie je však možné si kredit dobiť po jednotkách centov, ale len o určitú sumu (napr. 2 alebo 5 eur). Účastník si tak dobije kredit o povedzme 5 eur a jeho okamžitý náklad vtedy nie je 8 eur, ale 12 eur, ktoré po prenose čísla stratí. Existuje tu možnosť dodatočne požiadať o vrátenie nespotrebovaného kreditu, avšak je zrejmé, že takáto bariéra má potenciál niektorých účastníkov od prenosu čísla odradiť.
Z hľadiska platnej a účinnej právnej úpravy možno konštatovať, že úrad pri ochrane spotrebiteľa voľné ruky, a to nielen na základe § 48 ods. 3 zákona, ale aj z pohľadu európskeho práva. SD v rozsudku vo veci C-99/09 (Polska Telefonia Cyfrowa) uviedol, že regulačný orgán možnosť stanoviť maximálnu sumu predmetného poplatku dokonca na nižšej úrovni, než náklady operátorov, ak by výška poplatku vypočítaná len na základe nákladov mohla užívateľov odradiť od využitia možnosti prenosu.
Ešte v októbri 2013 sa predkladateľ návrhu zákona obrátil listom na právneho predchodcu úradu (bývalý Telekomunikačný úrad Slovenskej republiky) so zámerom zistiť časový harmonogram, v ktorom by rozhodnutie podľa § 48 ods. 3 zákona (určenie maximálnej výšky priamych platieb účastníkov za služby spojené s prenosom čísla) bolo vydané.
V odpovedi právny predchodca úradu uviedol, že k vydaniu rozhodnutia by mohlo dôjsť najskôr v apríli 2014. Úrad sa v máji 2014 prostredníctvom hovorcu ale k novému dátumu nevyjadril, hoci zopakoval, že by bolo lepšie, keby sa operátori zachovali voči zákazníkom veľkoryso a podľa vzoru zahraničia sami poplatky prestali vyberať. Dvaja z troch operátorov vyberajúci poplatok sa pritom v minulosti vyjadrili, že poplatok dobrovoľne nezrušia ani pod hrozbou regulácie.
Berúc do úvahu uvedené skutočnosti sa prenos čísla bez poplatku zavádza návrhom
zákona. Tento bezplatný prenos bude môcť účastník využiť dvakrát za šesť mesiacov, čím sa reaguje na prípadné obavy, aby sa bezplatná prenositeľnosť nezneužívala.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a inými zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
B. Osobitná časť
K Čl. I
Z legislatívneho hľadiska sa navrhuje zaviesť prenos čísla k inému operátorovi bez poplatkov v súčasnom § 48 ods. 3, pričom sa vypúšťa štvrtá, piata a šiesta veta ako nadbytočné. Zo zákona bude mať užívateľ právo na prenos čísla bez poplatku dvakrát za šesť mesiacov, čím sa vylúči riziko špekulatívneho využívania tohto ustanovenia.
K Čl. II
Navrhuje sa, aby návrh zákona nadobudol účinnosť 1. októbra 2014.