Návrh zákona nebude mať vplyv na verejné financie ani podnikateľské prostredie, nebude mať sociálny vplyv ani vplyv na životné prostredie a informatizáciu spoločnosti.
B.Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
V čl. I sa navrhuje zmena položky č. 11 prílohy zákona, ktorým je sadzobník správnych poplatkov, o nové znenie písmen a) a b). V oboch prípadoch ide o zakotvenie odlišovacieho dovetku vo vzťahu k zakotveniu nového písmena c); podľa tohto dovetku sa neuplatní výška poplatku podľa písmen a) a b), ak sú splnené podmienky pre uplatnenie písmena c). V písmene a) sa navyše spresňuje, že ide o podanie v listinnej podobe, čo sa doteraz vnímalo ako samozrejmosť, aj keď to na rozdiel od písmena b) nebolo výslovne zakotvené.
K bodu 2
Navrhuje sa doplnenie položky č. 11 prílohy zákona, ktorým je sadzobník správnych poplatkov, o nové písmeno c). Ide o zakotvenie osobitnej výšky správneho poplatku pre prípady prevodu vlastníckeho práva k malým výmerám pozemkov v extravilánoch obcí za predpokladu, že povolením vkladu práva k nehnuteľnostiam do katastra nehnuteľností nedôjde
a) k vytvoreniu nového listu vlastníctva ani
b) k rozdeleniu parcely na spoluvlastnícke podiely ani
c) k zmenšeniu spoluvlastníckeho podielu.
Ide o kumulatívne podmienky, takže nesmie nastať ani jedna z uvedených skutočností. Prvá z podmienok sa navrhuje z dôvodu, aby nebolo možné optimalizovať výdavky na správne poplatky tým spôsobom, že v prípadoch, ak bude na jednom liste vlastníctva viacero parciel (alebo prevádzaných spoluvlastníckych podielov), ktoré majú spolu výmeru väčšiu ako 5000 m2, avšak každá týchto parciel alebo ich podielov bude mať samostatne výmeru menšiu ako 501 m2, príp. 2001 m2, príp. 5001 m2, tak budú prevádzané na základe samostatných zmlúv samostatnými podaniami, čo by síce ušetrilo náklady poplatníkom, avšak enormne by to zaťažilo katastre, keďže by museli vytvárať množstvo nových listov vlastníctva. Druhá a tretia podmienka, t. zn. že prevodom nedôjde k rozdeleniu parcely na spoluvlastnícke podiely, resp. k zmenšeniu spoluvlastníckeho podielu, sa navrhuje s cieľom nepodporovať drobenie pôdy v extravilánoch na Slovensku. Finančne zvýhodnené z hľadiska prevodov budú teda iba také prevody, pri ktorých sa bude pôda sceľovať, alebo aspoň bude zachované status quo z hľadiska veľkosti spoluvlastníckeho podielu. V tejto súvislosti treba uviesť, že kúpa spoluvlastníckeho podielu do bezpodielového spoluvlastníctva manželov (ak napr. od osoby A kúpia jej spoluvlastnícky podiel manželia - osoby B a C) sa nepovažuje za zmenšenie spoluvlastníckeho podielu, keďže pri bezpodielovom spoluvlastníctve manželov ide stále o jeden spoločný podiel, čo sa vyjadruje aj na listoch vlastníctva.