Dôvodová správa
I. Všeobecná časť
Poznatky z aplikácie súčasne platného zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“) v praxi poukázali najmä na to, že niektoré jeho ustanovenia aj z dôvodu nejednotnej aplikácie pripúšťajú rozdielny výklad. Zložitosť vyrubovania miestnych daní kladie na správcov dane zvýšenú náročnosť a neumožňuje im pružnejšie reagovať na zmeny zistené v daňovom konaní.
S cieľom zabezpečenia nápravy vyššie uvedených nedostatkov sa v predloženom materiáli navrhujú viaceré úpravy týkajúce sa správy miestnych daní. Rovnako tak úpravou prešlo aj ustanovenie predmetu dane za ubytovanie, ktoré priamo v zákone reaguje na požiadavky aplikačnej praxe rozšírením zoznamu ubytovacích zariadení o rodinný dom, byt v bytovom dome, rodinnom dome alebo v stavbe slúžiacej na viaceré účely.
Ďalšou navrhovanou úpravou je rozšírenie a precizovanie predmetu dane zo stavieb pri stavbách hromadných garáží a stavbách hromadných garáží umiestnených pod zemou. V nadväznosti na predmetnú úpravu sa navrhuje upraviť aj základ dane pri stavbách hromadných garáží umiestnených pod zemou, ktorým bude pri týchto stavbách zastavaná plocha, t. j. pôdorys na úrovni najrozsiahlejšej podzemnej časti stavby.
Nemenej závažnou bola potreba upraviť ustanovenia miestneho poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady tak, aby jednoznačne vymedzila, aký druh odpadu môže na svojom území obec zaviesť, či jednotlivo alebo v kombinácii a prijať nové splnomocňovacie ustanovenie. V prospech poplatníkov sa zavádza povinnosť obce vydávať rozhodnutia o vyrubení poplatku aj pri množstvovom zbere. Poplatník tak môže uplatniť opravné prostriedky podľa daňového poriadku rovnako ako pri ostatných miestnych daniach a tiež zaplatiť poplatok v splátkach. Zároveň sa vymedzuje okruh poplatníkov, pre ktorých obec môže ustanoviť zníženie poplatku alebo ktorých môže obec od poplatku úplne oslobodiť na základe kritérií obsiahnutých vo všeobecne záväznom nariadení.
S cieľom posilniť právnu istotu daňovníkov sa navrhuje precizovať tiež uplatňovanie oslobodení pri dani z nehnuteľností.
V reakcii na zložitosť vyrubovacieho konania pri niektorých miestnych daniach sa navrhol osobitný režim vyrubenia týchto daní v prípade, ak v priebehu zdaňovacieho obdobia dôjde k zániku daňovej povinnosti k niektorej z týchto daní, a rozšírila sa možnosť správcu dane vyrubiť daň podľa pomôcok pri dani za užívanie verejného priestranstva a pri dani za vjazd a zotrvanie motorového vozidla v historickej časti mesta.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou SR, ústavnými zákonmi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná. Predmet úpravy miestnych daní nie je upravený v práve Európskej únie.
2
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov s právom Európskej únie
1. Predkladateľ zákona:
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Ľubomír Petrák, Igor Choma, Richard Raši, Elemér Jakab, Peter Muránsky a Jozef Mikuš.
2. Názov návrhu zákona:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov.
3. Problematika návrhu zákona:
a)nie je upravená v práve Európskej únie,
b)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na vnútroštátny charakter navrhovaného právneho predpisu je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4., 5. a 6. doložky zlučiteľnosti.
3
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK:
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
A.4. Alternatívne riešenia
A.5. Stanovisko gestorov
4
II. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Spresňuje sa negatívne vymedzenie predmetu dane z pozemkov.
K bodu 2
Navrhuje sa, aby základom dane pri pozemkoch, na ktorých sa nachádza transformačná stanica alebo predajný stánok, ktorý slúži na predaj tovaru alebo poskytovanie služieb (ďalej len „predajný stánok“), bola hodnota pozemku určená súčinom skutočnej výmery transformačnej stanice alebo predajného stánku a hodnoty pozemku určenej v prílohe č. 2.
K bodu 3
Dopĺňa sa splnomocnenie pre správcov dane, ktorí pre jednotlivé druhy pozemkov môžu určiť inú sadzbu dane, ak sa k 1. januáru na pozemku nachádza transformačná stanica alebo predajný stánok.
K bodom 4 až 6
V záujme odstránenia nejednotného výkladu v praxi sa navrhuje spresniť vymedzenie niektorých druhov stavieb, a to pri chatách a stavbách na individuálnu rekreáciu a pri stavbách garáží. Navrhuje sa samostatne rozčleniť stavby hromadných garáží a stavby hromadných garáží umiestnených pod zemou s cieľom umožniť správcom dane ustanoviť rôzne sadzby dane, a tým podporovať výstavbu hromadných garáží pod zemou.
K bodu 7
Navrhuje sa rozšíriť predmet dane zo stavieb o tie stavby, ktoré majú nadzemné alebo podzemné podlažie a sú v zemi ukotvené pilótami.
K bodu 8
Spresňuje sa vymedzenie základu dane zo stavieb pri stavbách hromadných garáži umiestnených pod zemou tak, aby základom dane bol pôdorys stavby na úrovni najrozsiahlejšej podzemnej časti stavby.
K bodu 9
Spresňuje sa zoznam chránených území nadväzne na novelu zákona č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov.
K bodom 10, 11, 12 a 16
Predmetné ustanovenia sa precizujú v nadväznosti na súčasne platné právne predpisy.
K bodu 13
Upravuje sa lehota pre uplatnenie zníženia dane alebo oslobodenia od dane z nehnuteľností v príslušnom zdaňovacom období, ak obec takéto zníženie alebo oslobodenie od dane na svojom území zaviedla vo všeobecne záväznom nariadení.
5
K bodu 14
Upravuje sa systematika zákona tak, aby v spoločných ustanoveniach týkajúcich sa dane z nehnuteľností boli definované pojmy vzťahujúce sa k tejto dani, a to jednotlivá časť obce.
K bodu 15
Dopĺňa sa osobitná úprava o vzniku daňovej povinnosti v prípade nadobudnutia nehnuteľnosti dedením počas roka s cieľom umožniť správcom dane vyrubiť v prípade dedičstva pomernú časť dane z nehnuteľností.
K bodu 17
Dopĺňa sa možnosť pre daňovníka naraz zaplatiť daň za užívanie verejného priestranstva a daň za vjazd a zotrvanie motorového vozidla v historickej časti mesta, ktoré boli rozhodnutím obce určené v splátkach.
K bodom 18 a 21
V záujme zabezpečenia rovnakých procesných postupov pri vyrubovaní miestnych daní sa navrhuje aj pri dani za užívanie verejného priestranstva a pri dani za vjazd a zotrvanie motorového vozidla v historickej časti mesta upraviť možnosť určenia týchto miestnych daní podľa pomôcok, ktoré správca dane podľa platnej právnej úpravy v súčasnosti nemohol využiť.
K bodu 19
Navrhuje sa priamo v zákone vymedziť jednotlivé kategórie ubytovacích zariadení.
K bodu 20
Navrhuje sa upraviť vznik daňovej povinnosti pri dani za predajné automaty a pri dani za nevýherné hracie prístroje. Zároveň sa dopĺňa vznik daňovej povinnosti pri týchto daniach, ak dôjde v priebehu mesiaca k zmene správcu dane.
K bodu 22
Ide o úpravu a zosúladenie legislatívnej techniky súvisiacej s určením dane podľa pomôcok v celom texte zákona.
K bodu 23
Spresňuje sa pre obce možnosť ustanoviť sadzbu miestneho poplatku pri množstvovom zbere a pri zbere na osobu a kalendárny deň.
K bodu 24
Spresňuje sa výpočet ukazovateľa produkcie komunálnych odpadov tak, aby sa zabezpečil právny základ na vyberanie tohto poplatku.
K bodu 25
Navrhuje sa „určené obdobie“ nahradiť kalendárnym rokom, nakoľko pri poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady je zdaňovacím obdobím kalendárny rok.
K bodu 26
Dopĺňa sa možnosť pre poplatníka naraz zaplatiť miestny poplatok za komunálne odpady a drobné stavebné odpady, ktorý bol rozhodnutím obce určený v splátkach.
6
K bodu 27
Precizuje sa ustanovenie vo vzťahu k splnomocňovaciemu ustanoveniu, podľa ktorého poplatníkovi obec poplatok zníži alebo odpustí, ak preukáže splnenie podmienok na základe podkladov, ktoré obec ustanoví všeobecne záväzným nariadením.
K bodu 28
Spresňuje sa splnomocňovacie ustanovenie pre obec pri poplatku. Zároveň sa zavádza možnosť pre obec ustanoviť sadzbu poplatku, zníženie alebo oslobodenie od poplatku pre vymedzenú skupinu poplatníkov priamo vo všeobecne záväznom nariadení.
K bodu 29
Precizuje sa možnosť zavedenia, zrušenia, určenia a zmeny sadzieb a podobne k miestnym daniam vždy iba k 1. januáru zdaňovacieho obdobia z dôvodu, že pri poplatku za komunálne odpady došlo k samostatnej úprave v rámci desiatej časti zákona.
K bodu 30
Dopĺňa sa osobitná úprava k podávaniu priznania k dani z nehnuteľností a čiastkového priznania k dani z nehnuteľností v prípade nadobudnutia nehnuteľnosti dedením počas roka.
K bodu 31
Ustanovenie sa dopĺňa o negatívne vymedzenie, kedy nie je možné podať dodatočné priznanie k dani z nehnuteľností.
K bodu 32
Navrhuje sa, aby správca dane z nehnuteľností v prípade nadobudnutia nehnuteľnosti dedením v priebehu roka vyrubil pomernú časť dane z nehnuteľností dedičovi ako daňovníkovi do konca príslušného zdaňovacieho obdobia, ak na príslušné zdaňovacie obdobie nebola daň vyrubená poručiteľovi.
K bodu 33
Ustanovením sa zavádza pre správcov dane možnosť vydať rozhodnutie o vyrubení pomernej časti dane v prípade zániku daňovej povinnosti pri dani z nehnuteľností, dani za psa, dani za predajné automaty a dani za nevýherné hracie automaty alebo niektorej z nich v priebehu zdaňovacieho obdobia a už bolo správcom dane vydané rozhodnutie o vyrubení týchto daní na celé zdaňovacie obdobie, ktoré nadobudlo právoplatnosť.
K bodu 34
Podľa navrhovaného ustanovenia bude správca dane povinný vyrubenú daň z nehnuteľností vyššiu ako 33 000 eur určiť daňovníkovi v najmenej dvoch rovnomerných splátkach dane, t.j. splátky dane môžu byť v rovnakej výške ale v prípade, ak ich nie je možné určiť v rovnakej výške, určí ich aspoň približne rovnako s prihliadnutím na zaokrúhlenie podľa § 101 ods. 2. Zároveň sa dopĺňa možnosť pre daňovníka naraz zaplatiť miestne dane (daň z nehnuteľností, daň za psa, daň za predajné automaty a daň za nevýherné hracie prístroje), ktoré boli rozhodnutím správcu dane určené v splátkach.
K bodu 35
S prihliadnutím na daňový poriadok je potrebné doplniť konkrétne ustanovenia tohto zákona, ktoré všeobecný predpis o správe daní neupravuje.
7
K bodu 36
Ide o prechodné ustanovenie, podľa ktorého sa v prípade vzniku daňových povinností, poplatkovej povinnosti a oznamovacej povinnosti do 31. decembra 2014 bude postupovať podľa predpisov platných do 31. októbra 2014.
K Čl. II
V ustanovení sa navrhuje účinnosť zákona od 1. novembra 2014, aby mestá a obce mali dostatočný časový priestor na prípadné vypracovanie a schválenie všeobecne záväzných nariadení.