DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá poslankyňa Národnej rady Slovenskej republiky Eva Horváthová.
Cieľom návrhu zákona je vytvoriť právny rámec, podľa ktorého jednorazové omeškanie s platbou za nemocenské poistenie nespôsobí úplný zánik nároku napríklad na materskú alebo nemocenskú dávku, ak si túto povinnosť poistená osoba do piatich dní dodatočne splní. V praxi sa vyskytlo niekoľko prípadov, keď sa pravidelne platiace osoby omeškali tri dni s platením dobrovoľného nemocenského poistenia a na základe toho stratili nárok na materskú, ktorá im mala čiastočne nahradiť výpadok príjmu.
Podľa súčasného znenia zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o sociálnom poistení“), akékoľvek omeškanie s platbou za nemocenské poistenie, či povinné alebo dobrovoľné, za následok stratu nároku na všetky dávky z nemocenského poistenia a to materské, nemocenské, ošetrovné a vyrovnávaciu dávku. Návrh zákona reaguje na príklady z praxe, kde niekoľkodňové neúmyselné omeškanie s platbou za nemocenské poistenie malo za následok stratu nároku na vyplácanie všetkých dávok z nemocenského poistenia.
Dávky v nemocenskom poistení majú slúžiť osobám v prípade straty spôsobu obživy ako dočasný náhradný spôsob príjmu. Napríklad v prípade materského ide o veľmi dôležitú dávku, ktorá slúži predovšetkým budúcim matkám na preklenutie obdobia, počas ktorého stratia príjem zo zamestnania z dôvodu starostlivosti o narodené dieťa, pričom táto dávka je jeden z nástrojov podpory rodičovstva. Súčasné znenie zákona o sociálnom poistení je veľmi striktné a neráta s výnimočnými situáciami, ktoré môžu v živote nastať, ako napríklad náhle ochorenie, ktoré môže spôsobiť omeškanie, hoci niekoľkodňové s uhradením poistného.
Návrh zákona je koncipovaný na možnosti dodatočnej úhrady nemocenského poistenia do piatich dní, odkedy sa poistenec dozvedel o nedoplatku alebo do piatich dní, odkedy ho o tomto nedoplatku informovala Sociálna poisťovňa. Aby sa však predišlo rôznym špekulatívnym prípadom pri obchádzaní platenia nemocenského poistenia, právo dodatočného uhradenia bude patriť len tomu, kto sa omeškal s platbou maximálne v lehote jedného mesiaca. Takouto právnou úpravou sa vyjde v ústrety tým osobám, ktoré z objektívnych, či subjektívnych dôvodov si zabudli splniť jedenkrát svoju povinnosť platiť dobrovoľné alebo povinné platby za nemocenské poistenie.
Predkladaný návrh zákona pozitívne sociálne vplyvy, môže za určitých okolností zakladať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, nemá však vplyv na podnikateľské prostredie, nevyvoláva vplyvy na životné prostredie a ani na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Návrhom zákona sa zavádza, že v prípade, ak sa poistenec ako povinne nemocensky poistená samostatne zárobkovo činná osoba alebo dobrovoľne nemocensky poistená osoba omešká s platbou na nemocenské poistenie v maximálnej možnej dĺžke jedného mesiaca počas celej doby nemocenského poistenia a túto povinnosť si takýto poistenec dodatočne splní zaplatením dlžnej poistnej sumy, bude sa to považovať za splnenie podmienky nároku na dávku z nemocenského poistenia, teda podmienka zaplatenia poisteného na nemocenské poistenie bude splnená.
K bodu 2
V zákone č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o sociálnom poistení“) sa týmto návrhom zákona ustanovuje, že za obdobie nemocenského poistenia sa bude považovať aj obdobie, počas ktorého nebolo uhradené poistné na nemocenské poistenie, avšak poistenec si túto svoju povinnosť splnil v zákonnom stanovenej lehote a za splnenia podmienky, že išlo len o jednomesačné omeškanie sa s platbou.
Súčasne sa v návrhu zákona zavádza povinnosť pre Sociálnu poisťovňu, aby v prípade rozhodnutia o zamietnutí dávky z nemocenského poistenia, povinne informovala tohto poistenca o tom, že možnosť si dodatočne zaplatiť dlžné poistené na nemocenské poistenie. Túto povinnosť bude mať Sociálna poisťovňa len voči poistencom, ktorí sa omeškali s platbou na nemocenské poistenie v maximálnej dĺžke jeden mesiac, a to zaslaním takejto informácie súčasne so zaslaním rozhodnutia o nepriznaní nároku na dávku z nemocenského poistenia, ktoré je Sociálna poisťovňa povinná poistencovi doručiť podľa zákona o sociálnom poistení do vlastných rúk.
K bodu 3
Prax ukázala a vyplýva to aj z vyjadrení Sociálnej poisťovne, že zákon o sociálnom poistení je veľmi prísny v prípade krátkodobého omeškania sa s platením poistného na nemocenské poistenie, čo má za následok stratu nárokov pre týchto poistencov na všetky dávky z nemocenského poistenia.
Existujú rôzne prípady, keď sa pravidelne platiaca dobrovoľne poistená osoba omeškala niekoľko dní s platbou za nemocenské poistenie z dôvodu závažnej choroby a automaticky stratila nárok na dávky z nemocenského poistenia. Aj z tohto dôvodu návrh zákona upravuje nový spôsob vyrovnania nedoplatkov v zákone o sociálnom poistení, a to prostredníctvom inštitútu dodatočného zaplatenia dlžného poistného.
Aby sa predišlo rôznym špekulatívnym postupom, toto právo budú mať len poistenci, ktorí sa s platbou omeškali maximálne v lehote jedného mesiaca počas celej ich doby nemocenského poistenia. Táto možnosť sa bude vzťahovať na osoby, ktoré samoplatiteľmi nemocenského poistenia, a to buď samostatne zárobkovo činné osoby alebo dobrovoľne nemocensky poistené osoby. Tento návrh zákona sa nebude vzťahovať na zamestnancov, za ktorých je povinný platiť nemocenské poistenia ich zamestnávateľ, keďže oni v súčasnosti disponujú právnou ochranou v prípade neuhrádzania nemocenského poistenia zo strany zamestnávateľa.
Návrhom zákona sa zavádzajú dve lehoty, v ktorých je poistenec povinný si zaplatiť svoje dlžné poistené. A to v subjektívnej lehote do piatich dní, odkedy sa dozvedel o svojom nedoplatku na nemocenskom poistení alebo v objektívnej lehote do piatich dní, odkedy mu Sociálna poisťovňa oznámila rozhodnutie, že stráca nárok na nemocenskú dávku a súčasne ho informovala o možnosti dodatočného zaplatenia nemocenského poistenia.
Aby sa súčasne predišlo dlhému konaniu v oblasti rozhodovania o nemocenskej dávke, určuje sa lehote pre poistenca na dodatočné uhradenie dlžného nemocenského poistenia, a to na päť dní odo
dňa, keď sa dozvedel o svojom nedoplatku alebo do piatich dní, odkedy mu Sociálna poisťovňa doručila rozhodnutie o nevyplatení nemocenskej dávky pre omeškanie s platbou.
Navrhované znenie predstavuje rozumný kompromis, prostredníctvom ktorého sa poskytne určitá miera ochrany pre samoplatiace osoby, ktoré sa napríklad v dôsledku náhlej choroby omeškajú s jednorazovou platbou za nemocenské poistenie, na druhej strane sa však vytvárajú podmienky na to, aby sa to nedalo zneužívať prostredníctvom dlhších období neplatenia poistného.
K bodom 4 a 5
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s úpravami vykonanými v Čl. I bode 3 návrhu zákona (prečíslovanie odsekov v § 142).
K bodu 6
Zavádza sa prechodné ustanovenie, podľa ktorého konania o vyplatení nemocenskej dávky (tzv. dávkové konania), ktoré sa začali pred nadobudnutím účinnosti tohto zákona a neboli právoplatne ukončené, sa dokončia podľa zákona účinného od 1. novembra 2014.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť predkladaného návrhu zákona so zohľadnením legisvakančnej lehoty, a to od 1. novembra 2014.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTIprávneho predpisu s právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu: poslankyňa Národnej rady Slovenskej republiky Eva Horváthová
2.Názov návrhu právneho predpisu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c) nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii
a)bezpredmetné,
b)v danej oblasti nebol proti Slovenskej republike začatý postup Európskej komisie a ani konanie Súdneho dvora Európskej únie podľa článkov 258 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
c)bezpredmetné.
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:
- úplný
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Po prijatí návrhu zákona sa očakáva, že dôjde k zlepšeniu sociálnych vplyvov a na to nadväzujúce zlepšenie hospodárenia obyvateľstva v prípade, pokiaľ sa dostanú poistenci do situácie, keď budú odkázaní na prijímanie dávok z nemocenského poistenia a boli by s platbami za dobrovoľné alebo povinné nemocenské poistenie v omeškaní maximálne jeden mesiac z celej doby poistenia, na základe čoho by úplne stratili nárok napríklad na vyplácanie materskej. Navrhovanou právnou úpravou bude možné takúto omeškanú platbu dodatočne uhradiť a tak opätovne získať nárok na prijímanie dávky z nemocenského poistenia a tak si vlastne zvýšiť príjmy na zabezpečovanie základných životných potrieb počas prechodného obdobia. Prípadné dopady na verejný rozpočet sa napriek dátumu nadobudnutia účinnosti zákona neočakávajú v priebehu roka 2014, a to vzhľadom na 60-dňovú lehotu, ktorú má Sociálna poisťovňa na vydanie rozhodnutia v tzv. dávkovom konaní.
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.