1
Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky predkladá návrh zákona o pôsobnosti orgánov štátnej správy vo veciach prekurzorov výbušnín a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „návrh zákona“) na základe Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2014.
Predloženým návrhom zákona o orgánoch štátnej správy vo veciach obmedzených prekurzorov výbušnín a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „návrh zákona“) si Slovenská republika plní povinnosti vyplývajúce z nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 98/2013 z 15. januára 2013 o uvádzaní prekurzorov výbušnín na trh a ich používaní (ďalej len „nariadenie (EÚ) č. 98/2013“).
Cieľom návrhu zákona je upraviť výkon štátnej správy vo veciach uvádzania obmedzených prekurzorov výbušnín na trh a súčasne stanoviť pravidlá súvisiace s látkami a zmesami uvedenými v prílohách nariadenia (EÚ) č. 98/2013, ktoré by sa mohli zneužiť na nedovolenú výrobu výbušnín.
Návrh zákona ustanovuje v podmienkach Slovenskej republiky za príslušné orgány štátnej správy a kontroly vo veciach obmedzených prekurzorov výbušnín, Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky, Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky, colné úrady a Slovenskú obchodnú inšpekciu.
Ministerstvo hospodárstva SR, ktoré riadi výkon štátnej správy vo veciach sprístupňovania obmedzených prekurzorov výbušnín pre fyzické osoby konajúce na účely, ktoré nie spojené s ich obchodovaním, podnikaním alebo výkonom povolania, na základe návrhu zákona predovšetkým povinnosť, zverejňovať na svojom webovom sídle usmernenia pre hospodárske subjekty o tom, ako rozpoznať a nahlásiť každú transakciu týkajúcu sa látok uvedených v prílohách nariadenia (EÚ) č. 98/2013 alebo zmesí či látok obsahujúcich tieto látky vrátane transakcií v prospech profesionálnych používateľov, ak existuje dôvodné podozrenie, že látka alebo zmes je určená na nedovolenú výrobu výbušnín, straty a krádeže týchto látok a ďalšie relevantné informácie.
Ministerstvo vnútra SR, ktoré plní funkciu kontaktného miesta, kde zhromažďuje a vyhodnocuje informácie, ktoré mu poskytli hospodárske subjekty o každej transakcii, týkajúcej sa látok uvedených v prílohách nariadenia (EÚ) č. 98/2013 alebo zmesí či látok obsahujúcich tieto látky vrátane transakcií v prospech profesionálnych používateľov, ak existuje dôvodné podozrenie, že látka alebo zmes je určená na nedovolenú výrobu výbušnín, na základe návrhu zákona má povinnosť zriadiť uvedené kontaktné miesto.
Návrhom zákona je potrebné zabezpečiť účinné vymáhanie presadzovania nariadenia (EÚ) č. 98/2013 vhodným systémom kontrol a sankčných opatrení.
Zákon poveruje výkonom kontrol dva kontrolné orgány, a to Slovenskú obchodnú inšpekciu a colné úrady. Pre Slovenskú obchodnú inšpekciu pribudnú nové povinnosti kontrolou dodržiavania podmienok pri sprístupňovaní obmedzených prekurzorov výbušnín
2
nad rámec doterajších kontrolných aktivít. V dôsledku toho, je navrhované personálne posilnenie Slovenskej obchodnej inšpekcie, uvedené v doložke vplyvov na rozpočet verejnej správy.
Článkom II sa navrhuje doplniť zákon o správnych poplatkoch.
Článkom III návrhu zákona sa mení zákon č. 67/2010 Z. z. o podmienkach uvedenia chemických látok a chemických zmesí na trh a o doplnení niektorých zákonov (chemický zákon) v znení zákona č. 339/2012 Z. z. a zákona č. 319/2013 Z. z., ktorý upravuje dolnú hranicu výšky pokút.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, a s právom Európskej únie.
Predložený návrh zákona nebude mať vplyvy na životné prostredie, podnikateľské prostredie, nebude mať ani sociálne vplyvy a bude mať pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti. Vplyvy pozitívne aj negatívne na rozpočet verejnej správy popísané v doložke vybraných vplyvov.