1/2
Doložka vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu:
Návrh na pristúpenie Slovenskej republiky k Dohode o medzinárodnej železničnej preprave tovaru (SMGS) a návrh vyhlásenia Slovenskej republiky k dohode SMGS
Termín začatia a ukončenia PPK: 10. 04. 2014 – 14. 04. 2014
A.2. Vplyvy:
Pozitívne*
Žiadne*
Negatívne*
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3, Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
-sociálnu exklúziu,
- rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Pristúpenie Slovenskej republiky k Dohode o medzinárodnej železničnej preprave tovaru (Dohoda SMGS) zabezpečí rovnoprávne postavenie pre všetkých dopravcov na území SR, ktorí realizujú prepravy tovarov po železnici v smere východ-západ a opačne voči dopravcom z okolitých štátov, ktoré členmi Dohody SMGS. V prípade nepristúpenia SR k Dohode SMGS budú prepravné toky presmerované a budú obchádzať územie SR. Najoptimistickejší variant v prípade nepristúpenia k Dohode SMGS je ten, že väčšina tovarov bude prekladaná na území Ukrajiny a následne bude pokračovať na územie SR. Takýto stav by však bol likvidačný pre oblasť Východoslovenské prekladiská, čo by v maximálnej miere zasiahlo celý tento región.
Cez slovensko-ukajinské pohraničné prechodové stanice Maťovce a Čierna nad Tisou ZSSK CARGO v roku 2013 prepravilo takmer 40 percent ton tovarov z Ukrajiny, Ruskej federácie a ďalších krajín na východ od Slovenskej republiky. Cez Čiernu nad Tisou ZSSK CARGO v roku 2013 prepravilo 7,78 miliónov ton tovaru (železná ruda, uhlie, ropné výrobky, kovy, drevo, chemikálie a iné). V železničnej stanici Čierna nad Tisou bolo v roku 2013 celkovo spracovaných 6705 nákladných vlakov východiskových a 6139 končiacich na trati normálneho rozchodu 1435 mm, 1904 nákladných vlakov východiskových a 1917 končiacich na trati širokého rozchodu 1520 mm, a celkovo bolo vykonaných 48 255 manipulácií s hnacími dráhovými vozidlami.
2/2
Cez Maťovce v roku 2013 ZSSK CARGO prepravilo 7,12 miliónov ton tovaru (železná ruda, uhlie pre USS, uhlie pre Elektráreň Vojany, koks, ropné výrobky, rašelina, skvapalnené plyny, chemikálie a iné). V železničnej stanici Maťovce bolo v roku 2013 celkovo spracovaných 630 nákladných vlakov východiskových a 627 končiacich na trati normálneho rozchodu 1435 mm, 5892 nákladných vlakov východiskových a 5893 končiacich na trati širokého rozchodu 1520 mm, a celkovo bolo vykonaných 33 818 manipulácií s hnacími dráhovými vozidlami.
Pre plánovacie obdobie rokov 2014 16 na ŽSR plánované investície na projekty modernizácie železničnej infraštruktúry pre ŽST Čierna nad Tisou vo výške 3,158 mil. a ŽST Maťovce 4,666 mil. €. ZSSK CARGO plánuje v investičnom období 2014-2020 preinvestovať vo Východoslovenských prekladiskách (VSP) 9,079 mil. do technologických zariadení.
Medzivládna Organizácia pre spoluprácu železníc (OSŽD), ktorej členom je aj Slovenská republika zámery SR plne podporuje. Členmi Dohody SMGS je aj ďalších 6 členských krajín EU: Estónsko, Lotyšsko, Litva, Poľsko, Maďarsko, Bulharsko.
A.4. Alternatívne riešenia
A.5. Stanovisko gestorov
MF SR, MH SR, MŽP SR, MPSVaR SR - bez pripomienok.