1/2
Doložka vybraných vplyvovA.1. Názov materiálu:
Návrh na pristúpenie Slovenskej republiky k Dohode o medzinárodnej železničnej preprave tovaru (SMGS) a návrh vyhlásenia Slovenskej republiky k dohode SMGS
Termín začatia a ukončenia PPK: 10. 04. 2014 – 14. 04. 2014
A.2. Vplyvy:
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
3, Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
-sociálnu exklúziu,
- rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
A.3. Poznámky
Pristúpenie Slovenskej republiky k Dohode o medzinárodnej železničnej preprave tovaru (Dohoda SMGS) zabezpečí rovnoprávne postavenie pre všetkých dopravcov na území SR, ktorí realizujú prepravy tovarov po železnici v smere východ-západ a opačne voči dopravcom z okolitých štátov, ktoré sú členmi Dohody SMGS. V prípade nepristúpenia SR k Dohode SMGS budú prepravné toky presmerované a budú obchádzať územie SR. Najoptimistickejší variant v prípade nepristúpenia k Dohode SMGS je ten, že väčšina tovarov bude prekladaná na území Ukrajiny a následne bude pokračovať na územie SR. Takýto stav by však bol likvidačný pre oblasť Východoslovenské prekladiská, čo by v maximálnej miere zasiahlo celý tento región.
Cez slovensko-ukajinské pohraničné prechodové stanice Maťovce a Čierna nad Tisou ZSSK CARGO v roku 2013 prepravilo takmer 40 percent ton tovarov z Ukrajiny, Ruskej federácie a ďalších krajín na východ od Slovenskej republiky. Cez Čiernu nad Tisou ZSSK CARGO v roku 2013 prepravilo 7,78 miliónov ton tovaru (železná ruda, uhlie, ropné výrobky, kovy, drevo, chemikálie a iné). V železničnej stanici Čierna nad Tisou bolo v roku 2013 celkovo spracovaných 6705 nákladných vlakov východiskových a 6139 končiacich na trati normálneho rozchodu 1435 mm, 1904 nákladných vlakov východiskových a 1917 končiacich na trati širokého rozchodu 1520 mm, a celkovo bolo vykonaných 48 255 manipulácií s hnacími dráhovými vozidlami.
2/2
Cez Maťovce v roku 2013 ZSSK CARGO prepravilo 7,12 miliónov ton tovaru (železná ruda, uhlie pre USS, uhlie pre Elektráreň Vojany, koks, ropné výrobky, rašelina, skvapalnené plyny, chemikálie a iné). V železničnej stanici Maťovce bolo v roku 2013 celkovo spracovaných 630 nákladných vlakov východiskových a 627 končiacich na trati normálneho rozchodu 1435 mm, 5892 nákladných vlakov východiskových a 5893 končiacich na trati širokého rozchodu 1520 mm, a celkovo bolo vykonaných 33 818 manipulácií s hnacími dráhovými vozidlami.Pre plánovacie obdobie rokov 2014 – 16 sú na ŽSR plánované investície na projekty modernizácie železničnej infraštruktúry pre ŽST Čierna nad Tisou vo výške 3,158 mil. € a ŽST Maťovce 4,666 mil. €. ZSSK CARGO plánuje v investičnom období 2014-2020 preinvestovať vo Východoslovenských prekladiskách (VSP) 9,079 mil. € do technologických zariadení.
Medzivládna Organizácia pre spoluprácu železníc (OSŽD), ktorej členom je aj Slovenská republika zámery SR plne podporuje. Členmi Dohody SMGS je aj ďalších 6 členských krajín EU: Estónsko, Lotyšsko, Litva, Poľsko, Maďarsko, Bulharsko.
A.4. Alternatívne riešenia
A.5. Stanovisko gestorov
MF SR, MH SR, MŽP SR, MPSVaR SR - bez pripomienok.