Predkladacia správa
Pôvodná „Dohoda o preprave tovaru po železnici v priamom medzinárodnom styku (MGS)“ (Budapešť 10. júla 1951; vyhláška č. 81/1951 Zb., vypovedaná bývalou Českou a Slovenskou Federatívnou Republikou (ČSFR) k 1. januáru 1991, ďalej len „dohoda MGS“, anglické znenie: The Agreement on International Goods Traffic by Rail), nadobudla platnosť 1. novembra 1951 a bola podpísaná pod záštitou administratívnej kancelárie vo Varšave (Poľská republika).
Po vytvorení Organizácie pre spoluprácu železníc (OSŽD, anglické znenie:The Organization for Co-operation of Railways (OSJD), t. j. medzivládna organizácia združujúca železničné spoločnosti Východnej Európy a Ázie, Varšava v roku 1956) bol výbor OSŽD stanovený za depozitára medzinárodných zmlúv a štatútu OSŽD, ktorý bol schválený vládami zakladajúcimi organizáciu. Z uvedeného dôvodu plní výbor OSŽD funkciu podľa článku 77 (Funkcie depozitárov) Viedenského dohovoru o zmluvnom práve (Viedeň 23. mája 1969). Základným dokumentom OSŽD je Konvencia o priamej medzinárodnej preprave. Slovenská republika je členom OSŽD a na rokovaní Rady ministrov je zastúpená ministrom dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR. Na úrovni železničných spoločností sú Ministerstvom dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR (ďalej len „MDVRR SR“) poverené na zastupovanie Železničná spoločnosť Cargo Slovakia (ZSSK Cargo), Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) a Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK).
V súlade s článkom 3 štatútu OSŽD je jednou z hlavných úloh OSŽD zlepšenie medzinárodného dopravného práva aj prostredníctvom „Dohody o preprave cestujúcich a cestovných batožín po železniciach v priamom medzinárodnom styku (MPS)“ (Budapešť 10. júla 1951; vyhláška č. 81/1951 Zb.) a dohody MGS. Dohoda MPS a dohoda MGS v súčasnosti používajú názov „Dohoda o medzinárodnej preprave cestujúcich a cestovných batožín po železniciach (SMPS)“ a „Dohoda o medzinárodnej preprave tovaru po železnici (SMGS)“. Zmluvnými stranami dohody SMGS je aj ďalších 6 členských krajín EU: Estónsko, Lotyšsko, Litva, Poľsko, Maďarsko, Bulharsko.
Pre Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR je nevyhnutné pristúpiť k súčasnému platnému zneniu dohody SMGS. V prípade nepristúpenia k dohode SMGS by Slovenská republika bola poškodená o súčasné tovarové toky, ktoré sú zabezpečené v rámci prepravy uskutočňovanej na základe existujúcej „Dohody medzi Ministerstvom dopravy, pôšt a telekomunikácii Slovenskej republiky, Ministerstvom dopravy Ukrajiny a Ministerstvom železníc Ruskej federácie o medzinárodnej železničnej preprave tovaru medzi SR, Ukrajinou a RF a o tranzitných prepravách po železniciach týchto štátov“ (Astana 9. júna 1999; oznámenie MZV SR č. 181/2002 Z. z.; tzv. trojdohoda, ktorá nadobudla platnosť 10. novembra 2000). Zjednodušene sa dá konštatovať, že neúčasť SR na dohode SMGS bola zabezpečená na základe trojdohody od roku 1999. Na základe trojdohody sa v súčasnosti uplatňuje zmluvné právo dohody SMGS, pri prepravách medzi zmluvnými stranami a pri tranzitných prepravách, kde nastáva zmena právneho režimu SMGS/CIM (Jednotné právne predpisy pre zmluvu o medzinárodnej železničnej preprave tovaru CIM). Na vykonávanie trojdohody vydali Železnice Slovenskej republiky (nástupca ZSSK Cargo) predpis s názvom „Dohoda 1520“. Tento stav bude platiť do odsúhlasenia nového znenia dohody SMGS, ktoré sa plánuje na rokovaní ministrov dopráv OSŽD vo Vilniuse, v dňoch 3. - 6. júna 2014.
Prostredníctvom Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky (ďalej len „MZVaEZ SR“) nótou č. 340/2013 z 26. augusta 2013