Dôvodová správa
Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 383/2013 Z. z. o príspevku pri narodení dieťaťa a príspevku na viac súčasne narodených detí a o zmene a doplnení niektorých zákonov zohľadňuje doterajšie poznatky z praxe súvisiace s vykonávaním agendy uvedených príspevkov. V záujme účelného využívania a ochrany finančných prostriedkov štátneho rozpočtu sa navrhuje touto novelou zmena zameraná na tento cieľ.
Cieľom navrhovanej úpravy je snaha zamedziť zneužívaniu príspevku pri narodení druhého dieťaťa a tretieho dieťaťa, keď samotný príspevok pri narodení dieťaťa končí často v rozpore s požadovaným účelom jeho poskytnutia, snaha zvýšiť zodpovedné správanie obyvateľstva pri používaní príspevku pri narodení dieťaťa a snaha zvýšiť zodpovednosť obyvateľov pri plánovanom rodičovstve a rozhodnutí o založení, resp. rozšírení svojej rodiny.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, a s právom Európskej únie.
Predkladaný návrh zákona bude mať pozitívne vplyvy na verejný rozpočet, nebude mať žiadne sociálne vplyvy a ani vplyvy na životné prostredie. Neprináša nárok na pracovné sily a nemá vplyv na zamestnanosť a tvorbu pracovných miest, ani na podnikateľské prostredie.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Alojz Hlina
2. Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 383/2013 Z. z. o príspevku pri narodení dieťaťa a príspevku na viac súčasne narodených detí a o zmene a doplnení niektorých zákonov
3. Problematika návrhu zákona:
a)je upravená v práve Európskej únie:
- primárnom:
- články 46, 48 a 151 Zmluvy o fungovaní Európskej únie
- sekundárnom (prijatom po nadobudnutí platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskej únii a Zmluva o založení Európskeho spoločenstva - po 30. novembri 2009)
1. legislatívne akty
- Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 492/2011 o slobode pohybu pracovníkov v rámci Únie (kodifikované znenie) (Ú. v. EÚ L 141, 27. 5. 2011),
2. nelegislatívne akty
- nie je upravená,
- sekundárnom (prijatom pred nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskej únii a Zmluva o založení Európskeho spoločenstva do 30. novembra 2009)
- Nariadenie (ES) Európskeho parlamentu a Rady č. 883/2004 z 29. apríla 2004 o koordinácii systémov sociálneho zabezpečenia (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 5/ zv. 5) v platnom znení,
- Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 987/2009 zo 16. septembra 2009, ktorým sa ustanovuje postup vykonávania nariadenia (ES) č. 883/2004 o koordinácii systémov sociálneho zabezpečenia (Ú. v. EÚ L 284, 30. 10. 2009) v platnom znení,
b)je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie:
- rozsudok Súdneho dvora vo veci C- 231/05 Wendy Geven proti Spolkovej krajine Severné Porýnie – Westfálsko [2005].
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)lehota na prebratie smernice alebo lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia
- bezpredmetné
b)lehota určená na predloženie návrhu právneho predpisu na rokovanie vlády podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za transpozíciu smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov
- bezpredmetné
c)informácia o konaní začatom proti Slovenskej republike o porušení podľa čl. 258 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie
- bezpredmetné
d)informácia o právnych predpisoch, v ktorých preberané smernice prebraté spolu s uvedením rozsahu tohto prebratia
- bezpredmetné
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:
Stupeň zlučiteľnosti - úplný
6.Gestor a spolupracujúce rezorty:
DOLOŽKA VYBRANÝCH VPLYVOV
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 383/2013 Z. z. o príspevku pri narodení dieťaťa a príspevku na viac súčasne narodených detí a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
1.Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Návrh zákona má pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy.
2.Vplyvy na podnikateľské prostredie
Návrh zákona nemá žiadne vplyvy na podnikateľské prostredie.
3.Sociálne vplyvy
Návrh zákona nemá žiadne sociálne vplyvy.
4.Vplyvy na životné prostredie
Návrh zákona nemá vplyvy na životné prostredie.
5.Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Návrh zákona nemá vplyvy na informatizáciu spoločnosti.
Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1 až 4
Návrh novely zákona mení poskytovanie príspevku pri narodení druhého a tretieho dieťaťa. Príspevok pri narodení dieťaťa by sa po účinnosti novely zákona poskytoval v plnej sume oprávnenej osobe len pri narodení prvého dieťaťa.
Zmyslom príspevku pri narodení dieťaťa ako štátnej sociálnej dávky je, že štát finančne prispeje oprávnenej osobe za zvýšené výdavky spojené so zabezpečením nevyhnutných potrieb dieťaťa. Vo väčšine prípadov však pri narodení druhého alebo tretieho dieťaťa sa dieťaťu poskytnú potreby, na ktorých obstaranie boli vynaložené prostriedky pri narodení prvého dieťaťa. V tejto súvislosti napríklad kočík, kojenecká stolička, kojenecké potreby ako vanička či fľaše, prípadne oblečenie - môže druhé, resp. tretie dieťa použiť tak, ako ich používalo dieťa prvé a nie je potrebné, aby štát vynakladal prostriedky na ich opätovný nákup. Poskytovanie príspevku pri narodení druhého a tretieho dieťaťa tak často nespĺňa zákonom požadovaný účel a naopak stáva sa prostriedkom pre finančné prilepšenie si oprávnených osôb. Z toho dôvodu sa mení spôsob vyplácania príspevku pri narodení druhého a tretieho dieťaťa v závislosti od dovŕšenia veku, začiatkom plnenia povinnej školskej dochádzky a absolvovaním desaťročného vzdelávania spolu s príslušným rozdelením vyplácania príplatku k príspevku (cca 30 %, 25 %, 25 % a 20 %).
K bodu 5
Prechodné ustanovenie, ktoré zabezpečuje, že ak sa dieťa narodilo pred 1. augustom 2014, podmienky nároku na príspevok pri narodení dieťaťa sa posudzujú a ich suma sa určuje podľa zákona účinného do 31. júla 2014.
K Čl. II
S ohľadom na predpokladanú dĺžku legislatívneho procesu sa navrhuje účinnosť zákona na 1. august 2014.