Dôvodová správa
Všeobecná časť
Navrhovaná novela zákona č. 326/2005 Z. z. o lesoch v znení neskorších predpisov reaguje na časté nezohľadňovanie verejného záujmu pri zámenách lesných pozemkov a lesných porastov na nich vo vlastníctve štátu, pričom mení právnu úpravu sprísnením v tom zmysle, že na zámenu lesných pozemkov a lesných porastov na nich vo vlastníctve štátu, ktorých výmera je väčšia ako 20 ha, bude vždy potrebný okrem predchádzajúceho súhlasu Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky aj predchádzajúci súhlas vlády Slovenskej republiky.
Takáto práva úprava zvyšuje verejnú kontrolu nakladania s lesným majetkom vo vlastníctve štátu a znižuje riziko, že dôjde k pre štát nevýhodnej zámene lesných pozemkov a lesných porastov na nich vo vlastníctve štátu.
Predkladaný návrh zákona nebude mať nepriaznivé sociálne vplyvy, nebude mať nepriaznivý dopad na verejné rozpočty a na životné prostredie bude mať pozitívny vplyv. Neprináša nárok na pracovné sily a nemá vplyv na zamestnanosť a tvorbu pracovných miest, ani na podnikateľské prostredie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a zákonmi a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Alojz Hlina
2. Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č.326/2005 Z. z. o lesoch v znení neskorších predpisov.
3.Problematika návrhu zákona:
a) je upravená v práve Európskych spoločenstiev:
v primárnom:
Čl. 174 – 176 Zmluvy o založení Európskeho spoločenstva.
v sekundárnom:
smernica Rady 1999/105/ES z 22. decembra 1999 o uvádzaní množiteľského materiálu lesných kultúr na trh (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 03/zv. 28).
b) nie je upravená v práve Európskej únie
c) nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
a) Z Aktu o pristúpení Slovenskej republiky k Európskej únii nevyplývajú žiadne záväzky.
b) Z Aktu o pristúpení Slovenskej republiky k Európskej únii nevyplývajú v predmetnej oblasti žiadne prechodné obdobia.
c) Bezpredmetné.
d) V danej oblasti nebolo začaté konanie proti Slovenskej republike o porušení Zmluvy o založení Európskych spoločenstiev podľa čl. 226 228 Zmluvy o založení Európskych spoločenstiev v platnom znení.
e) Bezpredmetné.
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie: úplný
6. Gestor a spolupracujúce rezorty:
DOLOŽKA VYBRANÝCH VPLYVOV
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č.326/2005 Z. z. o lesoch v znení neskorších predpisov.
A.2. Vplyvy:
Pozitívne*
Žiadne*
Negatívne*
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3, Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
-sociálnu exklúziu,
- rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
* Predkladateľ označí znakom x zodpovedajúci vplyv (pozitívny, negatívny, žiadny), ktorý návrh prináša v každej oblasti posudzovania vplyvov. Návrh môže mať v jednej oblasti zároveň pozitívny aj negatívny vplyv, v tom prípade predkladateľ označí obe možnosti. Bližšie vysvetlenie označených vplyvov bude obsahovať analýza vplyvov. Isté vysvetlenie, či bilanciu vplyvov (sumárne zhodnotenie, ktorý vplyv v danej oblasti prevažuje) môže predkladateľ uviesť v poznámke.
1.Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Návrh zákona nemá žiadne vplyvy na rozpočet verejnej správy.
2.Vplyvy na podnikateľské prostredie
Návrh zákona nemá žiadne vplyvy na podnikateľské prostredie.
3.Sociálne vplyvy
Návrh zákona nemá žiadne sociálne vplyvy.
4.Vplyvy na životné prostredie
Návrh zákona má pozitívne vplyvy na životné prostredie.
5.Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Návrh zákona nemá vplyvy na informatizáciu spoločnosti.
Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1 (§ 50 ods. 7)
V tomto ustanovení novely sa jednak v prvej vete spresňuje a sprísňuje z časového hľadiska doterajšie ustanovenie zákona v tom zmysle, že sa na zámenu, nájom, výpožičku a prevod správy lesného majetku vo vlastníctve štátu bude vyžadovať predchádzajúci súhlas Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky. Zostáva naďalej právna úprava, podľa ktorej nie je potrebný tento súhlas pri prevode správy lesného majetku vo vlastníctve štátu v správe právnickej osoby založenej alebo zriadenej Ministerstvom obrany Slovenskej republiky alebo zriadenej Ministerstvom životného prostredia Slovenskej republiky. Novelou sa predovšetkým ustanovuje po novom, že na zámenu lesných pozemkov a lesných porastov na nich vo vlastníctve štátu, ktorých výmera je väčšia ako 20 ha, sa okrem predchádzajúceho súhlasu Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky vyžaduje aj súhlas vlády Slovenskej republiky. Súčasne sa s ohľadom na verejný záujem spresňuje ustanovenie v tom zmysle, že sa jedná vždy z hľadiska plynutia času o predchádzajúci súhlas, nakoľko v doterajšom ustanovení zákona nebol tento súhlas špecifikovaný jednoznačne z časového hľadiska.
K Čl. II
S ohľadom na predpokladanú dĺžku legislatívneho procesu sa navrhuje účinnosť zákona na 1. august 2014.