DÔVODOVÁ SPRÁVA
Všeobecná časť
Predkladaný návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov (ďalej aj len „návrh zákona“) za cieľ zmeniť ustanovenie § 47 ods. 4 písm. a) zmenené v zákone č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov (ďalej aj len „zákon č. 543/2002 Z. z.“) poslednou novelou a to zákonom č. 506/2013 Z. z.. ktorý nadobudol účinnosť 1. januára 2014.
Návrh zákona vracia právnu úpravu do stavu pred novelizáciou zákonom č. 506/2013 Z. z., podľa ktorej sa od 1. januára 2014 nevyžaduje za hranicami zastavaného územia obce súhlas na výrub na stromy s obvodom kmeňa do 80 cm. Právna úprava podľa zákona č. 543/2002 Z. z. v znení platnom a účinnom do 31. decembra 2013 pritom umožňovala výrub drevín bez súhlasu u stromov len s obvodom kmeňa do 40 cm. Máme za to, že rozšírenie obvodu kmeňa u stromov za hranicami zastavaného územia obce do 80 cm nie je v záujme ochrany prírody a krajiny a došlo k takejto úprave z iných dôvodov, ktoré nemajú nič spoločné s ochranou prírody a krajiny alebo ochranou životného prostredia Slovenskej republiky.
Predkladaný návrh zákona umožňuje výrub stromov bez súhlasu za hranicami zastavaného územia obce u stromov s obvodom kmeňa opäť len do 40 cm, meraným vo výške 130 cm nad zemou, pričom u súvislých krovitých porastov ponecháva v súlade s poslednou novelou zväčšenú výmeru do 20 m2.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a zákonmi a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Alojz Hlina
2. Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov
3.Problematika návrhu zákona:
a)je upravená v práve Európskej únie
-primárnom
Čl. 114 a čl. 191 až 193 Zmluvy o fungovaní Európskej únie
-sekundárnom (prijatom po nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii – po 30. novembri 2009)
1.legislatívne akty
2.nelegislatívne akty
-sekundárnom (prijatom pred nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii do 30. novembra 2009)
1. Smernica Rady 92/43/EHS zo dňa 21. mája 1992 o ochrane prirodzených biotopov a voľne žijúcich živočíchov a rastlín (Mimoriadne vydanie Ú.v. EÚ, kap. 15/zv. 2) v platnom znení. 2. Smernica Rady 1999/22/ES z 29. marca 1999 o chove voľne žijúcich živočíchov v zoologických záhradách (Mimoriadne vydanie Ú.v. EÚ, kap. 15/zv. 4).
3. Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2009/147/ES z 30. novembra 2009 o ochrane voľne žijúceho vtáctva (Ú.v. EÚ L 20, 26.1.2010).
b)je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Napriklad: C-262/85 Komisia vs. Taliansko, C-435/92 Association pour la Protection des Animaux Sauvages, C-57/89 Komisia vs. Nemecko (Leybucht), C-157/89 Komisia vs. Taliansko, C-334/89 Komisia vs. Taliansko, C-38/99 Komisia vs. Francúzsko, C-135/04 Komisia vs. Španielsko, C-507/04 Komisia vs. Rakúsko,
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)lehota na prebratie smernice alebo lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia
bezpredmetné
b)lehota určená na predloženie návrhu právneho predpisu na rokovanie vlády podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za transpozíciu smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov
bezpredmetné
c)informácia o konaní začatom proti Slovenskej republike o porušení podľa čl. 258 až 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie
Porušenie č. 2012/4003 podľa čl. 258 Zmluvy o fungovaní Európskej únie Porušenie č 2013/4081 podľa čl. 258 Zmluvy o fungovaní Európskej únie
d)informácia o právnych predpisoch, v ktorých sú preberané smernice už prebraté spolu s uvedením rozsahu tohto prebratia
zákon č. 543/2002 Z.z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov, zákon č. 24/2006 Z.z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 24/2003 Z.z., ktorou sa vykonáva zákon č. 543/2002 Z.z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov, vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky č. 344/2009 Z.z., ktorou sa vykonáva zákon o poľovníctve v znení neskorších predpisov
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:
úplný
6. Gestor a spolupracujúce rezorty:
DOLOŽKA VYBRANÝCH VPLYVOV
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov
A.2. Vplyvy:
Pozitívne*
Žiadne*
Negatívne*
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3, Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
-sociálnu exklúziu,
- rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
* Predkladateľ označí znakom x zodpovedajúci vplyv (pozitívny, negatívny, žiadny), ktorý návrh prináša v každej oblasti posudzovania vplyvov. Návrh môže mať v jednej oblasti zároveň pozitívny aj negatívny vplyv, v tom prípade predkladateľ označí obe možnosti. Bližšie vysvetlenie označených vplyvov bude obsahovať analýza vplyvov. Isté vysvetlenie, či bilanciu vplyvov (sumárne zhodnotenie, ktorý vplyv v danej oblasti prevažuje) môže predkladateľ uviesť v poznámke.
1.Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Návrh zákona nemá žiadne vplyvy na rozpočet verejnej správy.
2.Vplyvy na podnikateľské prostredie
Návrh zákona nemá žiadne vplyvy na podnikateľské prostredie.
3.Sociálne vplyvy
Návrh zákona nemá žiadne sociálne vplyvy.
4.Vplyvy na životné prostredie
Návrh zákona má pozitívny vplyv na životné prostredie.
5.Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Návrh zákona nemá vplyvy na informatizáciu spoločnosti.
Osobitná časť
K Čl. I
Návrh zákona v tomto ustanovení mení príslušné doterajšie ustanovenie § 47 ods. 4 písm. a) zákona č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov v tom zmysle, že vracia právnu úpravu do stavu pred novelizáciou zákonom č. 506/2013 Z. z.. Podľa navrhovanej právnej úpravy sa nebude vyžadovať za hranicami zastavaného územia obce súhlas na výrub u stromov s obvodom kmeňa opäť len do 40 cm a nie do 80 cm (ako je to od 1. januára 2014 na základe poslednej novely - zákona č. 506/2013 Z.z.).
K Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. augusta 2014.