DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1. Predkladateľ právneho predpisu: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Miroslav Beblavý
2. Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)je upravená v práve Európskej únie
-primárnom
čl. 151 a 153 Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
-sekundárnom (prijatom po nadobudnutí platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii po 30. novembri 2009)
1.legislatívne akty:
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2011/95/EÚ z 13. decembra 2011 o normách pre oprávnenie štátnych príslušníkov tretej krajiny alebo osôb bez štátneho občianstva mať postavenie medzinárodnej ochrany, o jednotnom postavení utečencov alebo osôb oprávnených na doplnkovú ochranu a o obsahu poskytovanej ochrany (prepracované znenie) (Ú. v. EÚ L 337, 20. 12. 2011)
2.nelegislatívne akty: - nie je upravená,
-sekundárnom (prijatom pred nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii do 30. novembra 2009)
- nie je upravená,
b)je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie
- bezpredmetné
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
- bezpredmetné
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:
Stupeň zlučiteľnosti – úplný.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3. Sociálne vplyvy
X
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
X
– sociálnu exklúziu,
X
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
A.3. Poznámky
Návrh zákona sa vo veľkej miere opiera o to, či členovia domácnosti žijú ako jednotlivci osamote alebo spolu vo dvojici. Keďže ale relevantné dáta v úplnosti neexistujú, presný vplyv na rozpočet verejnej správy nie je možné kvantifikovať. Predpokladá sa však, že väčšina z finančných prostriedkov by mala byť dostupná z rozpočtovej kapitoly Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, berúc do úvahy možnú kompenzáciu stavu, ktorý existoval do 1. januára 2014. Vzhľadom na to, že suma sa určuje vyššie ako bol stav do 1. januára 2014, možno však počítať s nekvantifikovaným negatívnym finančným dopadom na rozpočet verejnej správy.
Vzhľadom na skutočnosť, že zákonom sa zavádza minimálny dôchodkový príjem, na ktorého poberanie nebude potrebné napríklad zriaďovať vecné bremeno k nehnuteľnosti, ako je tomu v súčasnosti pri príspevku na bývanie, vo vzťahu k dôchodcom odpadávajú administratívne prekážky v súvislosti s pomocou v hmotnej núdzi. Tým sa vytvára priestor pre plnohodnotné poberanie tejto štátnej sociálnej dávky a tým aj pre lepšie postavenie dôchodcov ako spoločensky zraniteľnej skupiny.
A.4. Alternatívne riešenia
Bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Bezpredmetné