Dôvodová správaA.Všeobecná časť
Poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Miroslav Beblavý predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „návrh zákona“).
Cieľom návrhu zákona je zavedenie inštitútu minimálneho dôchodkového príjmu (ďalej len „minimálny dôchodok“) prostredníctvom zákona o pomoci v hmotnej núdzi. Tento cieľ sa opiera najmä o čl. 55 ods. 1 Ústavy SR, podľa ktorého sa hospodárstvo Slovenskej republiky zakladá okrem iného aj na princípe sociálne orientovanej trhovej ekonomiky, ako aj čl. 39 Ústavy SR, kde je zastrešené právo na primerané hmotné zabezpečenie v starobe a právo na pomoc v hmotnej núdzi.
Návrh zákona reaguje na právny stav účinný od 1. januára 2014 po prijatí nového zákona o hmotnej núdzi. Po jeho prijatí sa v praxi ako jeden z najvypuklejších problémov ukázalo, že napríklad dôchodcovia musia pre získanie všetkých typov pomoci v hmotnej núdzi (na ktoré majú nárok) vyvinúť pomerne rozsiahlu aktivitu. Médiá, ako aj predkladateľ v tejto súvislosti zaregistrovali individuálne prípady dôchodcov, ktorí túto aktivitu vzhľadom na svoju sociálnu situáciu ani neboli schopní vyvinúť.
Príkladom sú dôchodcovia bývajúci v dome darovanom svojim deťom. Pre získanie príspevku na bývanie si museli zriadiť na nehnuteľnosť vecné bremeno, s čím sa spájali správne poplatky a často aj náklady na právnu pomoc. Ak musel dôchodca pre získanie príspevku na bývanie obetovať napríklad tretinu svojich mesačných nákladov, je pochopiteľné, ak od jeho získania upustil – pretože by v danom mesiaci nemal dostatok finančných prostriedkov na zabezpečenie ďalších nevyhnutných nákladov (najmä liekov).
Zavedením inštitútu minimálneho dôchodku sa podobné problémy odstránia, pretože dôchodca, ktorý získal obdobie dôchodkového poistenia aspoň 40 rokov, bude mať nárok na stabilný príjem bez nutnosti ďalšej aktivity smerom k štátu. Vo vzťahu k dôchodcom s nižším obdobím dôchodkového poistenia to bude platiť proporcionálne.
Podstata návrhu tak tkvie v tom, že všetky formy hmotnej núdze, na ktoré majú dôchodcovia nárok už dnes, sa pre nich zhromaždia vo forme minimálneho dôchodku s tým, že hlavným rozdielom oproti dnešnému stavu je, že dôchodcovia nebudú nútení „obiehať“ úrady.
Návrh zákona stavia na predpoklade ústretovosti štátu smerom k najstarším členom spoločnosti, ako aj na princípe solidarity, vyplývajúcom okrem iného aj z Charty základných práv Európskej únie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a inými zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.