Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa ruší Správa štátnych hmotných rezerv Slovenskej republiky, predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
Cieľom návrhu zákona je zrušiť jeden ústredný orgán štátnej správy a presunúť jeho agendu na Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo hospodárstva“) . V situácii, kedy je potrebné šetriť verejné výdavky, spúšťa sa dlhová brzda a vláda musí usporiť 300 miliónov eur, je potrebné takéto kroky nielen zvážiť, ale ich aj začať realizovať.
Keďže agenda súvisiaca so správou hmotných rezerv je dôležitá, vzhľadom na rôzne situácie, ktoré nastávajú a čerpajú sa hmotné rezervy, je potrebné ju zachovať. Na druhej strane si to však nevyžaduje nutne osobitný úrad. Preto ju navrhujeme presunúť na ministerstvo hospodárstva, ktoré k danej oblasti blízko, navyše, pôsobí v oblasti hospodárskej mobilizácie, čím sa dve príbuzné agendy dostanú „pod jednu strechu“.
Faktom, ktorý hovorí v prospech zrušenia Správy štátnych hmotných rezerv, je aj privatizácia časti hmotných rezerv ukazuje sa, že spôsobov, ako nakladať s hmotnými rezervami, spravovať ich, obnovovať, obchodovať s nimi a pod. je niekoľko, pričom ale nemusia byť samotné hmotné rezervy a ich použitie ohrozené.
Ako predkladatelia máme za to, že na správu hmotných rezerv postačuje odborný útvar na ministerstve hospodárstva, ktorý bude vykonávať túto agendu, bez existencie osobitného orgánu štátnej správy. Ministerstvo hospodárstva postavenie, všetky nástroje a aj kapacitné zázemie na to, aby túto agendu, v spolupráci s ďalšími zainteresovanými rezortmi, mohlo vykonávať.
Návrh zákona bude mať pozitívny dopad na štátny rozpočet, nakoľko bude možné z dlhodobého hľadiska ušetriť na chode jedného ústredného orgánu štátnej správy. Obslužný personál bude možné čerpať z vnútorných zdrojov ministerstva.
Predložený návrh právnej úpravy nepredpokladá dopad na životné prostredie. Návrh nezakladá nároky na tvorbu nových pracovných miest; návrh nepredpokladá vplyv na informatizáciu spoločnosti.
Znenie návrhu zákona je v súlade s Ústavou SR, ústavnými zákonmi SR, zákonmi a všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
B.Osobitná časť
K Čl. I
K § 1 – 3
Zrušuje sa Správa štátnych hmotných rezerv Slovenskej republiky ako ústredný orgán štátnej správy. Stanovuje sa prechod jeho majetku na štát, ako aj právne nástupníctvo. Do práv a povinností zrušenej správy hmotných rezerv vstupuje ako právny nástupca Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky. Pri odovzdávaní a preberaní majetku, ktorý prejde zo zrušenej správy rezerv na ministerstvo hospodárstva, sa spíše preberací protokol, ktorý bude dokladom a zároveň evidenciou preberaného majetku. Preberací protokol však nie je právny titul prevodu majetku, majetok prechádza na ministerstvo hospodárstva ex lege.
K § 4
V súvislosti s výkonom rôznych činností pri správe hmotných rezerv bude ministerstvo disponovať osobitnými účtami podľa osobitného zákona (zákon o štátnych hmotných rezervách).
K § 5
V súvislosti so zrušením Správy štátnych hmotných rezerv SR a prechodom jej agendy na Ministerstvo hospodárstva SR sa príslušne upravuje terminológia.
K Čl. II
V zákone o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy sa ruší Správa štátnych hmotných rezerv Slovenskej republiky ako ústredný orgán štátnej správy a predmet jej činnosti sa presúva do agendy Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky.
K Čl. III
V zákone o štátnych hmotných rezervách sa ako zodpovedný orgán za správu štátnych hmotných rezerv ustanovuje z doterajšej Správy štátnych hmotných rezerv Slovenskej republiky Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky. Odkazuje sa na príslušné ustanovenie zákona o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy. V súvislosti so zmenou sa upravuje terminológia v celom zákone.
K Čl. IV
Ustanovuje sa účinnosť zákona na 1.1.2015, pričom sa ponecháva dostatočná legisvakancia na prípravu potrebných zmien.